ایندیپندنت فاش کرد؛

قرارداد سرطان‌زای انگلیس با آمریکا

قرارداد سرطان‌زای انگلیس با آمریکا
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 19:05

روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس نوشت، انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، با آمریکا قراردادی را امضا کرده است که می تواند موجب افزایش چشمگیر میزان مواد سمی سرطان زا در مواد غذایی و غذای مخصوص کودکان در انگلیس شود.

العالم - اروپا

این روزنامه افزود: مسئولان آمریکایی در مقایسه با قوانین سختگیرانه‌تر اتحادیه اروپا اجازه می دهند بیش از20  برابر میزان آفلاتوکسین های مضر (سموم قارچی طبیعی) در فرآورده های غذایی استفاده شود.

بر اساس معیارهای آمریکا، همچنین همه فرآورده هایی که با خشکبار و غلات تولید می شوند می توانند مقادیر بالاتری از مواد سرطان زا را داشته باشند که موجب آسیب به دی ان ای می شوند و سلول ها را برای سرطانی شدن مستعدتر می کنند.

در حالی که وجود ارتباط مستقیم با سرطان کبد به طور گسترده ای پذیرفته شده است، استانداردهای پایین تر این امکان را به تولیدات آمریکایی می دهد تا مواد غذایی را با قیمت کمتری تولید کنند.

منتقدان اکنون هشدار می دهند وزیرانی که درصدد امضای توافق تجاری با واشنگتن هستند، اگر معیارهای ایمنی تضعیف شود، رشد تولید ناخالص داخلی را بر سلامت عمومی ترجیح می دهند.

قوانین آمریکا اجازه می دهد در هر کیلوگرم شیر، خشکبار، غلات و میوه های خشک،  پنج دهم درصد از آفلاتوکسین ها وجود داشته باشد ولی اتحادیه اروپا این میزان را به بیست و پنج هزارم میکروگرم یعنی بیست برابر کمتر محدود کرده است.

میزان مجاز استفاده  اتحادیه اروپا از آفلاتوکسین، در همه شیرها و محصولات لبنی،  پنج صدم میلی گرم در هر کیلوگرم و ده برابر کمتر از میزان مجاز در آمریکاست.

سیمون داوسون استاد علوم و فناوری غذایی در دانشگاه کاردیف به ایندیپندنت گفت: قرار گرفتن در معرض آفلاتوکسین ها می تواند تأثیرات زیانباری بر بدن داشته باشد. بنابراین، میزان آنها  به سبب تأثیرات سمی و سرطانی بودن باید به پایین ترین میزان منطقی، پایین نگه داشته شود.

در مورد نوزدان باید گفت سیستم ایمنی بدن آنها به طور کامل توسعه نیافته است بنابراین سمهایی مانند این می توانند بیشتر از آنکه بدن بزرگسالان واکنش نشان می دهند بر نوزادان تأثیر منفی بگذارند.

این مواد شیمیایی با قارچ هایی که در محصولات کشاورزی مانند جو، بادام زمینی پیدا می شود تولید می شوند و محصولات را در مزارع، در زمان برداشت و نیز ذخیره سازی، آلوده می کنند.

افراد به سبب خوردن محصولات آلوده یا مصرف گوشت یا غذاهای لبنی حیواناتی که علوفه آلوده می خورند در معرض خطر قرار می گیرند. مطالعات، وجود ارتباطی مستقیم با سرطان کبد را نشان می دهد زیرا این مواد سمی به ژن هایی که مانع رشد تومورهای مرگبار می شوند صدمه می زنند.

آقای داوسون گفت: آفلاتوکسین ها اساسا به کبد حمله می کنند. مقادیر زیادی از  آفلاتوکسین ها، معمولا به سبب سیروز کبدی،  موجب بیماری شدید و مرگ می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها