سیزدهمین وزیر دفاع از ارتش می‌آید + عکس

سیزدهمین وزیر دفاع از ارتش می‌آید + عکس
سه شنبه 17 مرداد 1396 - 12:28

امیر حاتمی یکی از جوان‌ترین فرماندهان ارتشی که اکنون جانشینی وزارت دفاع را برعهده دارد، به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی شده است.

العالم _ ایران

 با پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، امیر سرتیپ امیر حاتمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

بنابراین درصورت اخذ رای اعتماد از سوی نمایندگان، سیزدهمین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یکی از امیران ارتشی خواهد بود.

* امیر جوان در ارتش

امیر سرتیپ امیر حاتمی متولد زنجان، با 51 سال سن یکی از امیران جوان و خوش سابقه ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانش‌‌آموخته دانشگاه افسری امام علی (ع) و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) است.

امیر حاتمی پس از گذراندن دوره‌های عالی تخصصی دفاعی، نظامی و امنیتی در سطح ‌ارتش، دوره مدیریت ‌دفاع ملی را نیز در دانشگاه عالی دفاع ملی ‌پشت سر گذاشت.

در کارنامه خدمتی امیر حاتمی که سابقه نزدیک به 6 سال فرماندهی یگان‌های ارتش در مناطق عملیاتی شمال غرب و غرب کشور (و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب و منافقین در این مناطق) را دارد، مسئولیت هایی نظیر معاونت اطلاعات ‌ارتش (به مدت حدود 7 سال از سال 1377 و پس از اخذ درجه سرتیپ تمامی از سوی فرمانده کل قوا)، ریاست دفتر روا‌بط بین‌ا‌لملل و ریاست گروه مشاورین عالی فرماندهی کل ارتش‌ به چشم می‌خورد.

در مقطع حساس حمله آمریکا به دو کشور همسایه (افغانستان و عراق)، امیر حاتمی نقش فعالی در هدایت اطلاعاتی و عملیاتی آجا ایفا کرد. او در این زمان معاون اطلاعات فرمانده کل ارتش بود.

ازجمله دیگر نقاط درخشان در کارنامه امیر حاتمی در ارتش می‌توان به مسئولیت وی به عنوان رئیس دفتر روابط بین‌الملل آجا اشاره کرد که نقش ویژه‌ای در تعاملات خارجی و نیز توسعه همکاری با برخی کشورهای منطقه داشت.

* انتقال به ستاد کل و جانشینی سرلشکر باقری در سازمان ارکان

امیر حاتمی پس از چندین سال خدمت در ارتش، به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل و به مدت 5 سال به عنوان معاون نیروی انسانی ستاد کل به فعالیت پرداخت.

چند سال قبل و پیش از انتصاب سرلشکر باقری به ریاست ستاد کل، وقتی سردار باقری ریاست ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح را برعهده داشت، امیر حاتمی به جانشینی وی انتخاب شد.

شکل‌دهی و پیاده‌سازی نظام مدیریت منابع انسانی نوین نیروهای مسلح، تدوین نظام جدید حقوق و مزایای نیروها در مسئولیت معاون نیروی انسانی ستاد کل و نیز ‌هماهنگی معاونت‌های رکنی ستاد کل و مشارکت در راه‌اندازی و اداره شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی نیروهای مسلح به‌عنوان جانشین رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح از جمله دیگر فعالیت‌های او در ستاد کل نیروهای مسلح است.

* 4 سال جانشینی وزیر دفاع در دولت یازدهم

امیر حاتمی در سال 1392 با شروع به کار سردار حسین دهقان به عنوان وزیر دفاع در دولت یازدهم، به جانشینی وی انتخاب و تا امروز در این مسئولیت مشغول است.

ریاست هیات‌مدیره بنیاد تعاون وزارت دفاع، ریاست کمیسیون مشترک تعاملات دفاعی نظامی وزارت دفاع با روسیه، عضویت در شورای عالی فرهنگی وزارت دفاع، ریاست هیات‌مدیره سازمان اتکا و نقش‌آفرینی در برنامه توانمندسازی معیشت کارکنان نیروهای مسلح و وزارت دفاع ازجمله دیگر مسئولیت های امیر حاتمی طی 4 سال اخیر در وزارت دفاع است.

وی همچنین به‌ عنوان رئیس شورای علوم و تحقیقات صنعتی وزارت دفاع، نقش مهمی در پیشبرد امور تحقیقی و پژوهش‌های علمی و صنعتی این وزارتخانه داشت و یکی از افراد موثر در «برنامه محور» کردن فعالیت‌های وزارت دفاع بود.

امیر حاتمی چند مقاله علمی و پژوهشی با موضوعات دفاعی و نیز کتاب دیپلماسی دفاعی نوین را به رشته تحریر درآورده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها