تارنمای آمریکایی:

حزب الله به قدرتی فراگیر درخاورمیانه تبدیل شده است

 حزب الله به قدرتی فراگیر درخاورمیانه تبدیل شده است
چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 15:47

 تارنمای آمریکایی 'هیل' در گزارشی با اشاره به ابعاد قدرت نظامی حزب الله لبنان در منطقه راهبردی خاورمیانه ، نوشت: حقیقت آن است که حزب الله لبنان به قدرتی فراگیر در خاورمیانه تبدیل شده است.

العالم _ لبنان

تارنمای هیل مستقر در واشنگتن آمریکا افزود: با وجود تصویب قطعنامه 1701 در شورای امنیت سازمان ملل برای پایان جنگ میان حزب الله و اسرائیل، حزب الله با تکیه بر تسلیحات ایران نه فقط ناموفق بودن این قطعنامه را به اثبات رساند که خود را درعرصه منطقه ای به قدرتی فراگیر تبدیل کرد. 

قطعنامه 1701 در اوت سال 2006 میلادی و در پی سی و سه روز جنگ میان رژیم صهیونیستی و لبنان به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. 

رژیم صهیونیستی در این جنگ با وجود تخریب زیرساخت های لبنان ، متحملی شکستی سخت شد.

در زمان حاضر در حد فاصل مرز لبنان و فلسطین اشغالی تا رودخانه موسوم به لیطانی در شمال لبنان، نیروهای صلح بان سازمان ملل (یونیفل) با هدف جلوگیری از برخورد بین دو طرف مستقر هستند. 

با وجود گزارش های متعدد از پایبندی طرف لبنانی به قطعنامه 1701 بسیاری از جمله رئیس جمهوری لبنان معتقدند اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در تضاد با این قطعنامه است.

تارنمای هیل افزود: بر اساس ژئوپلتیک امروز منطقه خاورمیانه، حزب الله به عنوان یکی از کنشگران اصلی در جنگ داخلی سوریه و نیز یک قدرت نظامی و سیاسی در لبنان همچنان به تاثیرگذاری خود ادامه می دهد. 

این تارنمای آمریکائی قدرت امروز حزب الله را فراتر از سال 2006 دانست و اضافه کرد: بر اساس تخمین ارتش اسرائیل، حزب الله 130 هزار راکت و موشک در اختیار خود دارد که این حجم نسبت به 11 سال قبل افزایش چشمگیری داشته است و در نتیجه موجب ارتقای عملکرد ماهوی این حزب مورد حمایت ایران شده است. 

در ادامه گزارش هیل با بیان اینکه' حضور حزب الله لبنان در تحولات سوریه یکی ازعلت های باقی ماندن ' بشار اسد ' رئیس جمهوری سوریه در قدرت است، آمده است: مخالفان دولت سوریه بارها اذعان کرده اند که قدرت حزب الله در بسیاری از نبردهای میدانی سوریه تعیین کننده و موجب تغییر سرنوشت آنها شده است. 

این تارنمای آمریکایی با این ادعا که ' وجود سلاح در دستان حزب الله امری نکوهیده و خلاف قوانین مصرح بین المللی است'، نوشت: اکنون دولت لبنان حضور نظامی حزب الله را رسما پذیرفته و معنای آن جایگاه برجسته حزب الله در داخل لبنان است.

هیل در این خصوص به اظهارات حمایتی ژنرال'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان از مقاومت این کشور اشاره کرده است. 

تارنمای آمریکائی، یمن را عرصه دیگر حضور پرقدرت حزب الله در خاورمیانه دانست و افزود: دولت یمن تحت حمایت عربستان که به عنوان دولت رسمی این کشور در عرصه بین المللی شناخته می شود بارها از حضور مستشاری و میدانی نیروهای حزب الله در کنار حوثی ها ( انصارالله) انتقاد کرده است. 

تارنمای هیل قدرت گیری حزب الله در منطقه در یازده سال اخیر را بی سابقه توصیف کرد و نوشت: روشن است که اگر مفاد قطعنامه 1701 در اوت سال 2006 میلادی اجرایی می شد، امروز خاورمیانه شاهد حضور کم رنگ حزب الله و یا شاید حذف آن از معادلات منطقه ای بودیم. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها