مخالف سوری: به حل بحران نزدیک شده‌ایم

مخالف سوری: به حل بحران نزدیک شده‌ایم
چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 19:23

رئیس گروه مخالفان سوری معروف به "تریبون مسکو" تاکید کرد بحران در سوریه وارد مرحله جدیدی شده است.

العالم – سوریه

"قدری جمیل" در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، با اشاره به اینکه بحران سوریه وارد مرحله جدیدی شده است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به حل بحران سوریه نزدیک شده ایم. تفاوت هایی بین موضع گیری های سابق در برابر بحران سوریه و موضع گیری های فعلی وجود دارد. موضع ترکیه، قطر و دیگر کشورها در برابر سوریه با نقطه عطفی روبرو شده است. همه در این مسیر حرکت می کنند و این مسئله محدود به قطر و ترکیه نیست، هر چند که ممکن است بعضی کشورها در این مسیر جلوتر از بقیه باشند. اما در هر صورت همه در این مسیر حرکت می کنند.

جمیل افزود: نقش مصر در حل بحران سوریه زیاد است و امکان گسترش آن وجود دارد. مصر موضع متوازن و اصولی دارد و ایفای نقش این کشور ضروری است، زیرا کشورهای عربی برای اینکه بتوانند بر روند بحران سوریه تاثیر بگذارند باید نقش متوازنی ایفا کنند. مصریها به خوبی چنین نقشی را ایفا می کنند. به همین علت نقش آنان مثبت است و می تواند گسترش یابد. مصریها هر چه بیشتر در حل بحران سوریه مشارکت کنند، باعث تقویت نقش قاهره در منطقه خواهند شد. مصر در مرحله گذشته، نقش شایسته جایگاه خود را در منطقه ایفا نکرده بود.

وی خاطر نشان کرد: مشکل کردهای سوریه با دعوت از آنها برای حضور در مذاکرات ژنو حل می شود تا در دستیابی به راه حل و سپس تدوین قانون اساسی مشارکت کنند. با دخالت روسیه در سوریه، طرح تجزیه کشور کمرنگ شد. تجزیه سوریه در درجه اول هدف اسرائیل است. پیش از ورود روسیه به بحران سوریه، این کشور با خطر واقعی روبرو بود و در عمل این اقدام مسکو، باعث نجات سوریه شد و به تدریج سوریه از خطر تجزیه دور شد.

قدری جمیل گفت: خاور میانه دیگر برای آمریکاییها اولویت ندارد و آنها فقط به فکر خروج برنامه ریزی شده از منطقه هستند. آنچه امروز برای آمریکاییها اهمیت دارد اوضاع خاور دور و در راس آن چین است. بحران در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس)، بحران عمیقی است و تاثیر مثبتی بر بحران سوریه گذاشته است. مخالفان و نظام باید برای خروج از بحران، اراده ملی داشته باشند. یخ روابط بین گروه های مخالف سوری شکسته است و تماس بین آنها با موانعی مانند گذشته روبرو نیست. استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، در هشتمین دور از نشست های ژنو برای برگزاری مذاکره مستقیم بین دو هیئت دولت و مخالفان سوری تلاش خواهد کرد. توافق ایجاد مناطق کاهش تنش به توافق فوری سیاسی برای حفظ سوریه نیاز دارد. ادامه توافق برای ایجاد مناطق کاهش تنش بدون دستیابی به توافق سیاسی، نگرانی هایی را درباره وحدت سوریه ایجاد می کند. بعضی از مخالفان سوری گرفتار وعده ها و توهم ها شده اند. مشخص شده است که خودداری آمریکا از دخالت در مسائل منطقه مستمر و طولانی مدت است. گروه های مختلف از مخالفان سوری در هفتمین دور نشست های ژنو درباره چارچوب قانون اساسی توافق کردند. ما شهر ریاض را بهترین محل برای برگزاری نشست های مخالفان سوری نمی دانیم. پاسخی برای پیشنهاد خود درباره تشکیل جلسه مخالفان سوری در ژنو دریافت نکرده ایم. مسئله مهم تغییر سیاست ها و نه تغییر افراد است. بحران خلیج (فارس) نتیجه دخالت این کشورها در جنگ سوریه است. این بحران نتیجه طبیعی بحران سوریه است.

جمیل افزود: کشورهای همسایه سوریه باید در مذاکرات آستانه شرکت کنند، زیرا خطر تروریسم همه منطقه را تهدید می کند. مهمترین مسئله برای دولت سوریه و مخالفان اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت است. جایی برای سازش با جبهه النصره وجود ندارد، زیرا این یک گروه تروریستی است. آغاز راهکار سیاسی، موازنه قدرت را تغییر خواهد داد و مبارزه با تروریسم را تسهیل خواهد کرد. ادلب چه با مذاکره و چه با توسل به دیگر راه ها در کنترل جبهه النصره باقی نخواهد ماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها