چرا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به جدایی اروپا منجر می‌شود؟

چرا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به جدایی اروپا منجر می‌شود؟
پنج‌شنبه 19 مرداد 1396 - 08:27

یک روزنامه آلمانی تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه را عامل جدایی در اتحادیه اروپا دانسته و به بررسی دلایل این مسئله پرداخته است.

العالم ـ اروپا

روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان در مطلبی نوشت: آمریکایی ها می خواهند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را منزوی کنند. اما تحریم هایی که آمریکا برای این منظور اخیرا تصویب کرده است همچنین آلمان را تحت تاثیر قرار می دهد. البته برخی شرکای اروپایی آلمان از این مسئله خرسندند.

 برای نمایندگان دولت آلمان خبر تصویب تحریم های جدید آمریکا علی روسیه سنگین بود. در این راستا حتی وزیر اقتصاد آلمان تحریم های جدید آمریکا برای مبادلات تجاری با روسیه را نقض قوانین بین المللی ارزیابی کرد. دیگر نمایندگان احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال دموکرات و لیبرال دموکرات آلمان هم اظهارات مشابهی را در این باره بیان کردند.

به این ترتیب به نظر می رسد نظم و آرایشی دیگر دوباره شکل می گیرد که در آن آلمانی های خوب علیه رئیس جمهور ناقض قوانین بین المللی قرار می گیرند. البته این مسئله به این سادگی ها هم نیست. آلمان البته در اعتراضات خود علیه این تحریم ها در اروپا تنها نیست، اما در جبهه اکثریت بلامنازع هم قرار ندارد. چنین شرایطی از آنجا نشات می گیرد که این تحریم ها احتمالا همچنین بر پروژه خط لوله گازی که گاز روسیه را به روگن آلمان منتقل می کند تاثیر خواهد گذاشت. بسیاری از اروپاییان دوست داشتند شاهد شکست این پروژه باشند. این پروژه موسوم به نورد استریم 2 در بروکسل بسیار نامحبوب است.

در اکتبر گذشته پارلمان اروپا این پروژه را به عنوان مخل امنیت انرژی، تنوع و همبستگی در اروپا دانست. یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی هم هشدار داده بود که این پروژه خط لوله انتقال گاز به مصرف کنندگان و شرکت های انرژِی آسیب می رساند.

معاون رئیس کمیسیون اروپایی و مسئول در بخش انرژی اروپا از شمار زیادی از اعتراضاتی که از طرف کشورهای عضو به این پروژه خط لوله انتقال گاز وارد شده است خبر داد.

وی تامین انرژی اروپا را در سایه اجرایی شدن این پروژه در معرض خطر دانسته و گفت: این پروژه استراتژی اروپا مبنی بر اینکه ما می خواهیم در زمینه تامین انرژی مستقل تر شویم نه وابسته تر را نقض می کند.

کمیسیون اروپایی همچنین از دلایل دیگری با این پروژه مخالف است و آن بحران اوکراین است.

کمیسیون اتحادیه اروپا مایل است بر اساس  قواعد بازار داخلی اروپا در این زمینه عمل کند به گونه ای که روسیه هم زمان نتواند به عنوان تحویل دهنده گاز به اروپا مطرح شود. اما در پروژه های دریایی این قوانین اعمال نمی شود. کمیسیون اروپایی برای اینکه از اعمال قواعد روسیه در این پروژه جلوگیری کند می خواهد در این باره با مسکو به توافقی چارچوبی دست یابد. پیشنهادی در این باره ارائه شده که البته کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید درباره آن توافق کنند.

13 کشور اروپایی از جمله لهستان این مسئله را تمجید می کنند اما آلمان هنوز رسما در این باره موضع گیری نکرده و این یک راز نیست که از این پیشنهاد استقبال نمی کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اعلام کرملین مبنی بر اینکه نورد استریم 2 را به عنوان یک پروژه صرفا اقتصادی می بیند خوش بین نیستند. آن ها انگیزه های ژئوپلیتیک را در پس این پروژه می بینند و آن را به عنوان ابزار قدرت ارزیابی می کنند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها