جنگ گوجه فرنگی بین روسیه و ترکیه

جنگ گوجه فرنگی بین روسیه و ترکیه
جمعه 20 مرداد 1396 - 11:24

روسیه و ترکیه بعد از برطرف کردن مشکلات دوران تیره روابط پس از ساقط شدن بمب افکن روسی بر فراز سوریه در آذر ماه سال 94 توسط جنگنده ترکیه ای، هم اکنون وارد جنگ پر از هشدار بر سر گوجه فرنگی شده اند.

العالم ـ اروپا

در حالی که امکان ازسرگیری واردات گوجه فرنگی از ترکیه که از سال 94 در چارچوب تحریم های گسترده مسکو علیه آنکارا مرتبط با ساقط شدن بمب افکن روسی توسط روسیه رد شده، طرف مقابل نسبت به تداوم این وضعیت هشدار داده است.
آلکساندر تکاچف وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرده است که این کشور دیگر قصد ازسرگیری واردات گوجه فرنگی از ترکیه را ندارد.
وزیر کشاورزی روسیه روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبری روسیه 24 خاطرنشان کرد: مسکو برای خرید گوجه فرنگی از آنکارا آماده نیست.
وی همچنین به توانمندی بالای تولیدکنندگان روسیه برای تامین نیازهای این کشور به محصولات کشاورزی و تولید بخش بزرگی از گوجه فرنگی و صیفی جات مورد نیاز در داخل اشاره کرد.
تکاچف در یک برنامه دیگر در این شبکه خبری نیز ابراز امیدواری کرد که روسیه تا سه سال آینده با اجرای طرح های تولیدی از واردات صیفی جات از خارج به صورت کامل بی نیاز شود.
در همین حال به گزارش رسانه های روسی، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه هشدار داده است که اگر مسکو اجازه واردات برخی اقلام محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی را از این کشور به روسیه ندهد، آنکارا تدابیری برای پاسخ به این اقدام اجرا می کند.
تارنمای روسی لنتا رو به نقل از سخنان وزیر اقتصاد ترکیه نوشت: آنکارا برای مذاکره با مسکو به منظور لغو ممنوعیت صادرات کالاها و محصولات کشاورزی (به روسیه) آمادگی دارد.
ترکیه در دوران اوج روابط با روسیه پیش از سال 1394 بخش زیادی از کشاورزی، باغداری، صیفی جات و تولید مواد غذایی خود را با هدف بازار صادراتی این کشور توسعه داد، اما پس از مواجهه با تحریم های گسترده مسکو علیه آنکارا که حدود 10 ماه طول کشید، مشکلات بزرگی برای این صنعت پیش آمد.
زیان های گسترده مالی ناشی از مجموعه تحریم های سختگیرانه ضدترکیه ای از جمله باطل کردن نظام سفر گردشگری بی روادید بین دو کشور، منع حضور گردشگران روس در ترکیه و کاهش بی سابقه روابط، سبب شد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین همتای روس خود که توسط کاخ کرملین پوزش خواهی اعلام شد، زمینه بازسازی روابط را فراهم کند که تاکنون چندین دیدار سران و مقام های بلندپایه برگزار شده، ولی مشکلاتی نیز باقی مانده است.
روسیه با وجود اینکه یک سال پیش یعنی مدتی پس از دریافت نامه اردوغان، تحریم واردات کالا از ترکیه را لغو کرد، اما ممنوعیت برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی برجای ماند که به نظر می رسد این اقدام برای حمایت از تولید داخلی انجام می شود.
در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک روز پنجشنبه به نقل از کریل لاشین کارشناس اتحادیه صیفی جات روسیه نوشت که ترکیه بر اثر این ممنوعیت صادراتی از سال 2015 تاکنون بیش از دو میلیارد دلار زیان دیده است.
وی افزود: پیش از ممنوعیت واردات گوجه فرنگی از ترکیه، شرکت های این کشور بیش از 40 درصد نیازهای روسیه به این محصول را تامین می کردند.
لاشین همچنین گفت: سال 2016 تولید گوجه فرنگی در روسیه 18 درصد افزایش یافت و در شرایط کنونی هم 40 درصد نیاز کشور به این محصول در داخل تامین می شود.
از سوی دیگر، پس از برقراری تحریم های مسکو علیه آنکارا در سال 94 از جمله منع واردات گوجه فرنگی از ترکیه، شرکت هایی از چین، مراکش و جمهوری آذربایجان با امضای قراردادهایی بازار روسیه را پر کردند و صادرات به این کشور را افزایش دادند که این روند همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، همزمان با تهدیدهای ترکیه در این باره، برخی رسانه های روسی نوشتند که اگر این کشور اقدام هایی را به بهانه ادامه ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی علیه روسیه بکار گیرد، مسکو هم ممکن است محدودیت هایی را در سفر گردشگران روس به ترکیه اعمال کند.
ایگنات کالینین کارشناس امور گردشگری روسیه گفته است: اگر اقدامی علیه مسکو انجام شود، روسیه نیز تدابیری برای کاهش سفر گردشگران این کشور به ترکیه اعلام می کند.
وی در گفت وگو با تارنمای روسی گازتا رو افزود: اگر روسیه این تدابیر را بکار گیرد، ترکیه با دشواری مواجه می شود و مراکز گردشگری این کشور زیان های سنگینی می بینند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها