نگرانی شدید لاوروف از گسترش بحران کره

نگرانی شدید لاوروف از گسترش بحران کره
جمعه 20 مرداد 1396 - 20:23

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به شدت نگران تهدیدهای متقابلی است که بین آمریکا و کره شمالی رد و بدل می شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت خطر درگیری نظامی برسر برنامه هسته ای کره شمالی بسیار زیاد است و مسکو به شدت نگران تهدیدهای متقابلی است که بین آمریکا و کره شمالی رد و بدل می شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، لاوروف افزود: متاسفانه لفاظی بین واشنگتن و پیونگ یانگ از حد به در شده است. با این حال ما امیدواریم دو طرف بتوانند به توافق دست یابند.

لاوروف در نشستی با دانشجویان درمورد خطر تبدیل شدن این بن بست روزافزون به یک درگیری مسلحانه تصریح کرد: خطر وقوع یک درگیری نظامی به ویژه با توجه به لفاظی های فزاینده بسیار زیاد است. تهدیدهایی در مورد توسل به نیروی نظامی به گوش می رسد. حرف هایی (در واشنگتن) شنیده می شود مبنی بر اینکه باید حمله ای پیشگیرانه علیه کره شمالی انجام شود. در همین حال کره شمالی نیز تهدید می کند حمله ای موشکی علیه پایگاه آمریکا در گوام انجام خواهد داد. این تهدیدها بی وقفه ادامه دارد و این موضوع ما را به شدت نگران کرده است.

لاوروف گفت: من نمی خواهم حدس بزنم چه اتفاقی خواهد افتاد اما ما هر آنچه را که در توان داریم به کار خواهیم گرفت تا از گسترش این بحران جلوگیری کنیم.

وی در اظهارات خود که به طور زنده از تلویزیون دولتی سوریه پخش می شد افزود: به عقیده من وقتی به نقطه آغاز جنگ نزدیک می شوید، طرفی که قویتر و باهوش تر است باید گام نخست را برای عقب نشینی از این آستانه خطرناک بردارد.

لاوروف همچنین پیونگ یانگ و واشنگتن را تشویق کرد با طرح پیشنهادی روسیه و چین موافقت کنند که براساس آن کره شمالی آزمایش های موشکی خود را متوقف خواهد کرد و آمریکا و کره جنوبی نیز تمرین های نظامی مشترک گسترده خودشان را به حال تعلیق درخواهند آورد. اگر این توقف دوجانبه محقق شود، در آنصورت ما می توانیم دور یک میز بنشینیم و تلاش ها را از ابتدا آغاز کنیم و سندی را امضا کنیم که بر احترام به حق حاکمیت همه طرف های دخیل در این بحران ازجمله کره شمالی تاکید خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها