«خوشواش» مازندران روستایی پنهان میان ابرها

«خوشواش» مازندران روستایی پنهان میان ابرها
شنبه 21 مرداد 1396 - 14:53

'خوشواش' روستایی در ارتفاعات شهرستان آمل در مازندران ،جاذبه های هیجان انگیز طبیعی و آب و هوای منحصر به فردی دارد و فرصتی مناسب به دوستداران طبیعت و مسافرانی که طرفدار آرامش هستند هدیه می دهد .

العالم - گوناکون

سفر همیشه حال و هوای انسان را دگرگون می کند و وقتی هم بدانی که در آن سوی جاده ها چه چیزی انتظارت را می کشد، دل کندن از زندگی روزمره برایت آسان می شود .

تصور کنید در همین فصل تابستان و خودنمایی طاقت فرسای آفتاب، کنار بخاری هیزمی نشسته اید و دستهایتان را گرم می کنید .

تعجب نکنید، تخیل نیست، قرار است از باد خنک و مصنوعی کولرهای خانه در شهر دل بکنیم و به بخاری های روستایی پناهنده شویم .

تصور کنید که در منطقه ای در ارتفاعات قرار گرفته اید و کوه های بلندی را نظاره می کنید که در اولین ردیف پس از آن جلگه سبز مازندران و همچنین جنگل های انبوه و دره های عمیق خودنمایی می کند و حالا منظره دریا و شهر را هم به آن اضافه کنید .

زیاد طول نمی کشد که این منظره با دریایی از ابر پوشیده می شود و شما مانند فیلم های تخیلی خود را درمیان ابرها می یابید و هوس خواهید کرد بر آنها لم دهید یا به درونشان شیرجه بزنید.

شب هنگام می توانید شهر های آمل، محمودآباد، سرخرود، فریدون کنار، بابل، قائم شهر و ساری را از این ارتفاع به نظاره بنشینید و در تاریکی شب، رقابت بی نظیر ستاره های آسمان و سوسوی نور شهر ها را تماشا کنید.

همچنین تصور کنید کهکشان راه شیری را که مانند چتری بر درازای آسمان پهن شده را می بینید و زیبایی های خلقت را لمس می کنید .

اگر همه چیز را درست تصور کرده باشید الان در روستای 'خوشواش' مازندران هستید .
همه چیز در اینجا رویایی اما واقعی است و همین زیبایی ها این روستا را به بهشتی گمشده تبدیل کرده است .
'خوشواش' در زبان محلی به نام 'خِشِواش' که 'خش' به معنای 'خوش' و 'واش' به معنای 'علف' به کار می رود و خشواش به معنای خوش علف یا علفزار خوب و مرغوب است .

این روستای ییلاقی در 22 کیلومتری شهر آمل در مازندران و در ارتفاعات رشته کوهای البرز قرار دارد . مردم این روستا به علت شرایط جغرافیایی و همچنین دشت سرسبز این منطقه اغلب دامدار هستند .
روستایی با تابستان هایی خنک و سرد و زمستان هایی طاقت فرسا که همه را مجبور به کوچ و زندگی در پایین دست می کند .

از سه مسیر جاده بلده ، مسیر 'هلی چال' و همچنین از مسر چمستان و عبور از 'گزنا سرا' می توان به این روستا رفت و تمام مسیر های منتهی به این روستا خاکی بوده و از جاده آسفالت خبری نیست .
اما گذر از میان ابر و مه و همچنین لذت احساس ارتفاع گرفتن از زمین ، ویژگی های جاده پر پیچ و خم این روستای پنهان در ابرها است.

از وقتی که وارد جاده خوشواش می شوید در واقع به دنیایی رویایی پا می گذارید و مناظر زیبا در طول مسیر آرامش خاصی را به شما هدیه می دهند .

اگر خوش شانس باشید بر فراز دریای ابرها قرار خواهید گرفت اما اگر این چنین نشد در هوای صاف شب ، از تماشای مناظر زیبا شگفت زده خواهید شد .

باید بدانید خوشواش هتل یا مسافرخانه ندارد اما نگران اقامتتان در آن نباشید . اگر اقامت در طبیعت را دوست دارید ، می توانید در خوشواش مکان مناسبی برای چادر زدن پیدا کنید و شبی رویایی را داشته باشید .


اگر ماندن در خانه های محلی را ترجیح می دهید ، مردم خوشواش تعداد محدودی از خانه های خود را در اختیار مسافران می گذارند و به خوبی پذیرای آنها خواهند بود .

همچنین خوشواش مقصد خوبی برای دوچرخه سواران است که میخواهند تجربه متفاوتی را از سفر برای خود رقم بزنند .
اگر هم اهل کوهنوردی هستید به دنبال تجربه نوع جدیدی از مناظر در ارتفاعات هستید ، خوشواش را در فهرست مقاصد خود قرار دهید و در ارتفاعات آن به تماشای قله دماوند بروید .

پیاده روی در میان روستا را فراموش نکنید و حتما دوربین یا تلفن همراه خود را به همراه داشته باشید تا سوژه های ناب طبیعی و روستایی را از دست ندهید . غروب آفتاب در میان ابر ها منظره دیدنی را برای شما رقم خواهد زد.

امکانات این روستا محدود است و آب در این روستا ارزش زیادی دارد زیرا خوشواش یکی از ییلاقات کم آب ایران است .
اما جای نگرانی نیست زیرا چشمه های هفت چشمه ، مروارید چشمه ، معصومه کوثر ، انجلج و پنج انگیس ، آب زلال و گوارایی را از دل زمین به شما هدیه می کنند .

به ازای هر150 متر ارتفاع یک درجه دمای هوا کاهش می یابد و حال تصور کنید که در ارتفاع بیش از 2هزار و پانصد تا سه هزار متری چه هوایی را تجربه خواهید کرد .
خوشواش هشت ماه از سال پوشیده از برف است که امروزه به دلیل گرم شدن زمین به 6 تا هفت ماه کاهش یافته است .

راستی در سفر به خوشواش همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید زیرا این روستا آب و هوای قابل پیش بینی ندارد .
لحظاتی آفتابی و دقایقی دیگر ممکن است ابر در آسمان ببینید و قطرات باران صورتتان را نوازش دهد ، شاید هم مه همه جا را فرا گرفته و منظره ای رویایی به وجود بیاورد و در این میان دمای هوا به شدت در عرض چند دقیقه کاهش می یابد .
تابستان های خوشواش با هر تابستان دیگری متفاوت است .

تابستانی بسیار خنک که گاهی شما را وادار می کند بخاری های هیزمی را روشن کنید در حالی که در شهر کولرها هنوز روشن هستند .

آنچه در اولین ورود شما به این روستا توجه تان را جلب خواهد کرد ، خانه های ساخته شده به سبک قدیمی از کاه ، گل ، سنگ است .

سقف خانه ها از الوارهای بلند و چوب و تخته با پوششی از گل ساخته شده و در بام ، مصالح سنگ صاف (ناز) و چوب صاف یا تخته ( لد ) به کار رفته است.

دیوارهای خانه ها به علت سرمای شدید و باد های کوبنده پاییزی بسیار ضخیم و سنگین هستند و قطر دیوار ها حتی به یک متر نیز می رسد.

این دیوار ضخیم هم سازه را محکم می کند و هم در برابر نفوذ سرما ، عایق است . به خاطر باد و سرما سنگ های سنگین بر بام خانه ها دیده می شود .

به استثنای خانه های جدید روستا ، خانه های قدیمی در حیاط های بدون دیوار قرار دارند و حیاط خانه ها محل تردد اهالی برای جابه جایی در روستا است و مردم روستا در گذر از کنار یکدیگر به هم سلام می کنند حتی اگر طرف مقابل خود را نشناسند.

دراین منطقه به علت ارتفاع زیاد از درختان سر به فلک کشیده خبری نیست و بافت کوهستانی منطقه پوشش گیاهی منحصر به فردی را در آن ایجاد کرده است .

به عنوان مثال گیاه 'وَرف لیم' در هنگام آب شدن برف ها و گل 'لاله واژگون' و 'شقایق' چند ماه بعد از آن دراردیبهشت ماه خودنمایی می کنند .

گل گاو زبان، گون، گزنه، کنگل، زرشک، ترش هلی دار، گالش انگیر، آلبالواک، ون دار، فگ دار، گل های پامچال و بنفشه و ورف لیم ، شال دم ، پتنیک ، تریگ سر ، اوجی ، قارچ و دیگر گیاهان دارویی از پوشش گیاهی این روستاست که هر کدام در زمان خاصی از سال می رویند.

توجه داشته باشید که طبیعت بکر خوشواش دیدنی های بسیاری را به شما هدیه می دهد و شما هم با مراقبت از محیط زیست ، به این خلقت خداوند احترام بگذارید .

مسیر خاکی خوشواش با توجه به دره های عمق و خطرناک در زمان بارش باران و یا وجود مه احتیاط بیشتری را می طلبد .
پس در کنار لذت بردن از مناظر طبیعی، هنگام عبور از این جاده جانب احتیاط را رعایت کنید .

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها