جنبش تغيير عراق هيأت مذاكره كننده كردستان را نماينده تمام مردم اين منطقه نمی داند

جنبش تغيير عراق هيأت مذاكره كننده كردستان را نماينده تمام مردم اين منطقه نمی داند
سه شنبه 24 مرداد 1396 - 05:08

مخالفت با سفر یک هیات از اقلیم کردستان به بغداد برای گفت و گو درباره همه پرسی جدایی در میان گروههای کرد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم یک هیات از اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه وارد بغداد شد تا درباره موضوع همه پرسی جدایی با مقام های عراق گفت و گو کند.

اعضای این هیات دوشنبه شب در نخستین گام با حیدر العبادی نخست وزیر عراق دیدار و با وی گفت و گو کردند.

در این دیدار مقرر شد طرفین به گفت و گوهای سازنده و جدی خود برای دستیابی به منافع مشترک  مردم عراق ادامه داده و به منظور حفظ وحدت و یکپارچگی عراق موانع و نگرانی ها را برطرف کنند.

قرار است هیأت اقلیم کردستان که ریاست آن را روژ نوری شاویس( معاون نخست وزیر عراق و از اعضای دفتر حزب دموکرات کردستان) بر عهده دارد با رئیس جمهوری و رئیس مجلس هم دیدار و درباره موضوع همه پرسی استقلال منطقه کردستان گفتگو کند.

درهمین حال " رابون معروف " سخنگوی " جبهه نه به رفراندوم" روز دوشنبه اعلام کرد که هیات اعزامی از کردستان که هم اکنون سرگرم دیدار از بغداد است ، نماینده  مردم کردستان نیستند لذا حق ندارند به نام مردم کردستان با هیچ طرفی در بغداد گفت و گو کنند.

از سوی دیگر سروه عبدالواحد  رئیس فراکسیون تغییر در پارلمان عراق گفت هیأتی که به بغداد سفر کرده است گرایش ها و خواست مردم کردستان را نمایندگی نمی کند و افزود: هر تصمیمی که از سوی این هیأت اتخاذ شود الزام آور نیست.

عبدالواحد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: اقلیم کردستان در حال گذار از یک مرحله سیاسی و اقتصادی دشوار است که لازمه انتخاب یک راهکار مناسب برای گفتگو درباره حل مشکلات موجود بین اقلیم و بغداد است.

سید صابر اسماعیل حمزه سخنگوی جنبش تغییر در منطقه کردستان عراق هم در پاسخ به سؤال شبکه المیادین در مورد نقش هیأت مذاکره کننده و انتظارات از آن گفت: به نظر جنبش تغییر هیأتی که برای گفتگو با برادران عراقی در خصوص همه پرسی استقلال کردستان به بغداد سفر کرده است از لحاظ تشکیلاتی ناقص است، چرا که احزاب سیاسی دیگری مانند جنبش تغییر و حزب اسلامی کردستان در صحنه سیاسی این منطقه حضور دارند که دارای نفوذ بسیاری هستند، جنبش تغییر خود به تنهایی حداقل یک چهارم از آرای رأی دهندگان را در انتخابات اخیر از آن خود کرد. ما معتقدیم گفتگوهایی که در خصوص برگزاری همه پرسی در غیاب جنبش تغییر و برخی از طرف های سیاسی دیگر در جریان است نتیجه ای در بر نخواهد داشت ، به ویژه که این هیأت یک هیأت حزبی است نه هیأت دولتی یا پارلمانی و نماینده تمام مردم کردستان نیست.

سخنگوی جنبش تغییر در پاسخ به این پرسش که چرا این جنبش در هیأت ارسالی به بغداد نماینده ای ندارد گفت: جنبش تغییر معتقد است زمان کنونی زمان مناسی برای برگزاری همه پرسی نیست، چرا که زمینه های داخلی و خارجی کردستان برای برگزاری همه پرسی آماده نیست. منطقه کردستان تا کنون درباره این همه پرسی با دولت عراق سخنی نگفته است. همچنین زمینه های منطقه ای و بین المللی نیز برای برگزاری همه پرسی آماده نیست، به علاوه نبردها با داعش نیز در مناطق مختلف عراق هنوز ادامه دارد. بنابراین دیدگاه جنبش تغییر این است که بهتر است زمان برگزاری این همه پرسی به تعویق بیافتد یا حداقل پس از نابودی کامل داعش برگزار شود. همچنین زمینه داخلی کردستان نیز برای برگزاری همه پرسی آماده شود تا این همه پرسی یکصدا و یکپارچه و یک زبان برگزار شود. معتقدم تنها در این صورت است که می توانیم دستآوردهای بزرگی را کسب کنیم.

ائتلاف دولت قانون از گروههای سیاسی مهم عراق به رهبری نوری المالکی هم با صدور بیانیه ای تاکید کرد که از هرگونه نزدیک شدن دیدگاههای دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق برای حل ریشه ای و مطابق با قانون اساسی مشکلات فیمابین استقبال می کند.

این ائتلاف از طرف های مذاکره کننده خواست که قانون اساسی عراق را مبنای خدشه ناپذیر برای همبستگی ملی قرار دهند و مصلحت عراق را در راس همه امور قرار دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها