ابهام در علت مرگ جوان ایرانی در «مانوس»

ابهام در علت مرگ جوان ایرانی در «مانوس»
سه شنبه 24 مرداد 1396 - 08:04

با گذشت چند روز از مرگ مرموز مهاجر جوان ایرانی در بازداشتگاه جزیره «مانوس»، خانواده وی خواستار انجام تحقیقات تخصصی پیرامون مرگ او شدند.

العالم - ایران

مقام‌های پلیس در جزیره مانوس-گینه نو- ادعا می‌کنند «حامد شمشیری پور» مهاجر غیرقانونی بوده که خودکشی کرده است. اما برخی از مهاجران مستقر در بازداشتگاه ویژه پناهندگان گفته‌اند این مهاجر ایرانی به قتل رسیده است. ضمن اینکه به گفته آنها تعدادی از پزشکان از شرایط ناگوار روانی این مهاجر ایرانی در بازداشتگاه مهاجران بخوبی آگاهی داشتند.

جسد این جوان روز دوشنبه گذشته درمنطقه‌ای جنگلی در مجاورت محل اسکان مهاجران غیرقانونی استرالیا در جزیره مانوس پیدا شد.به گزارش شبکه خبری «اس.بی.اس» استرالیا، خبر مرگ این جوان ایرانی بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های این کشور و جهان داشت و خانواده‌اش گفته‌اند ماجرای مرگ او را از طریق مجاری حقوقی بین‌المللی وداخلی پیگیری می‌کنند.خانواده پسرجوان درعین حال خواستار انجام تحقیقات تخصصی در استرالیا پیرامون مرگ فرزندشان و انجام کالبدشکافی ازسوی متخصصین مستقل شده‌اند.

«حسین شمشیری پور» پدر این مهاجر جانباخته نیزگفته است از دولت استرالیا شکایت خواهد کرد چراکه نمی‌بایست با این افراد چنین رفتارهایی کنند.وی گفت: «پسرم فقط برای کار به استرالیا رفته بود و تمایل خود را برای بازگشت به ایران نیز اعلام کرده بود اما گرفتاراین ماجرای هولناک شد.»«جرج نیوهاوس» وکیل خانواده شمشیری‌پور نیزاظهارکرد: آنها خواهان اجرای عدالت هستند و افراد مسئول در قبال این واقعه مرموز باید پاسخگو باشند. درعین حال هنگامی که فردی در بازداشت می‌میرد، خود به خود زمینه برای انجام تحقیقاتی در این خصوص در استرالیا و همچنین تحت قوانین حاکم بر جزیره فراهم می‌شود.

در همین حال نامه دکتر «جان برایلی» رئیس بخش پزشکی نیروی مرزی استرالیا که در روزنامه گاردین به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد وی از یک سال پیش از مشکلات روانی این مهاجر غیرقانونی ایرانی با خبر بوده است.

این مهاجر غیرقانونی ایرانی از سال 2013 در جزیره مانوس و بازداشتگاه استرالیا به سرمی برد.در پی مرگ این ایرانی مراسم یادبودی در بازداشتگاه ویژه مهاجران غیرقانونی در جزیره مانوس برگزار شد. این مهاجر در حالی جانباخته که بنا به گزارش‌هایی یک مهاجر دیگر نیز به تازگی به دلیل شکستگی جمجمه‌اش به استرالیا منتقل شده است.

در همین حال، آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد ماه اکتبر در خصوص تشدید بحران در جزیره مانوس و پیش از تعطیلی اجباری بازداشتگاه ویژه نگهداری از مهاجران غیرقانونی هشدارهای جدی داده بود.

مقام‌های مهاجرتی استرالیا تلاش می‌کنند این مهاجران غیرقانونی و پناهندگان را به مرکز ترانزیتی در «لورنگا» روستای اصلی این جزیره منتقل کنند، اما مهاجران و پناهندگان از رفتن به این مرکز خودداری می‌کنند و می‌گویند آنها از امنیت خود آن هم در یک مرکز روباز واهمه دارند.

 

روزنامه ایران

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها