روایت حجاریان از خرید رای نمایندگان و اعضای شورا برای کابینه و شهرداری تهران

 روایت حجاریان از خرید رای نمایندگان و اعضای شورا برای کابینه و شهرداری تهران
سه شنبه 24 مرداد 1396 - 17:00

حجاریان نوشت: در پروسه چینش کابینه دوازدهم، یکی از وزرا میان معاونین خود تقسیم کار کرد و به آنان ماموریت داد که با نمایندگان لابی کند و رای اعتماد آنها را بخرند.

العالم-ایران

سعید حجاریان طی مطلبی با عنوان "قدرت به مثابه کالا" به "کالایی شدن" قدرت انتقاد کرده و نوشت: کالایی شدن قدرت بسیار سخت جان است و پیشینه اش به فرماسیون های ما قبل سرمایه داری در اشکالی همچون تیول داری باز می گردد. در تیول داری پادشاه ایالتی را به یک فرد تیول می داد و ـن فرد موظف می شد هرساله مقداری از عواید آن ایالت را به شاه بپردازد و در ازایش هرچه می خواست بر سر رایت می آورد.

حجاریان در تشریح وضعیت کنونی نیز گفته است: و اما امروز ماجرا متفاوت شده است و ما شاهد آن هستیم که از طرفی بعضی از پست های سیاسی مانند وزرات، قضاوت، مدیریت کل، سفارت، ریاست بانک و ... را از پیش می خرند و ار طرف دیگر افراد را در جایگاه های مختلف همچون کالا در تملک خود در می آوردند.

وی با اشاره به مصادیقی از اقداماتی در دولت نهم و دهم که به گفته وی موجب خرید قدرت شده بود، تصریح کرده است: گمان نرود که سواستفاده از قدرت(power abuse) منحصر به دولت های نهم و دهم بوده است؛ پیشنیه این موضوع به ابتدای انقلاب باز می گردد؛ چرا که طبقه ممتازه از همان آغاز شکل گرفت و رسوب کرد و هر دولتی که آمد لایه ای بر آن افزود تا بدآنجا که در دولت فعلی نیز شاهدیم لایه جدیدی از این قشر بر قشور سابق افزوده و آنرا را ستبر کرده است.

حجاریان درباره دولت دوازدهم نیز تاکید کرده است: گاه صدایی از منازعات بر سر تصرف منابع ملی به بیرون درز می کند در گمانه زنی ها و پروسه چینش کابینه دوازدهم نیز مشاهده کردیم که یکی از وزرا میان معاونین خود تقسیم کار کرد و به آنان ماموریت داد که با نمایندگان لابی کند و رای اعتماد آنها را بخرند.

وی همچنین به آنچه خرید رای در انتخاب شهردار تهران می خواند نیز اشاره و گفته است: در جریان معرفی گزینه های شهرداری تهران نیز بعضی برای کسب منصب چنین تقلایی می کنند و می خواهند با تعرفه مشخص رای شورای شهر یا رابطین با اعضا را بخرند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها