تحلیل‌گر ترک:

عربستان در یمن به سرنوشت آمریکا در لبنان دچار می‌شود

عربستان در یمن به سرنوشت آمریکا در لبنان دچار می‌شود
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 04:18

یک تحلیل‌گر سیاسی از ترکیه، تاکید کرد که نادیده انگاشتن فاجعه بشری در یمن توسط غرب و سازمان های بین المللی، زمینۀ حل بحران یمن را از بین خواهد برد.

العالمیمن

"اسلام اوزکان" خاطر نشان کرد: با وجود شایع شدن وبا و ادامۀ جنگ در یمن، رسانه های غربی سعی می کنند بحران در این کشور را حاصل جنگِ حوثی های مورد حمایت ایران با سعودی های مورد حمایت آمریکا جلوه دهند.

وی افزود: غرب، حجم فاجعۀ بشری یمن را اندک جلوه می دهد، زیرا عربستان سعودی، تامین کنندۀ منافع ویژۀ غرب است و از سوی دیگر، اکثر رسانه های غربی، اسیر حمایت های مالی کشورهای خاورمیانه اند.

اوزکان در ادامه گفت: حتی کشورهایی که منافع مستقیم با عربستان ندارند و برقراری روابط با این کشور را برنامه ریزی می کنند و از رویارویی با آن پرهیز می کنند نیز سعی کردند از انتشار اخبار یمن و مسائل مرتبط به آن خودداری کنند.

وی در ادامه گفت: بحران در روابط عربستان، امارات و بحرین و مصر از یک سو و اختلاف با قطر از سوی دیگر، جنبۀ دیگری از پوشش ندادن بحران در یمن را سبب شد. در این میان، شبکۀ الجزیرۀ قطری که چهار کشور نامبرده خواهان تعطیلی آن هستند، گزارش هایی از تحولات اوضاع در یمن پخش کرد و این مساله سبب شد توجه بیشتری به وقایع این کشور شود.

این تحلیل گر سیاسی ترک، با بیان این که سازمان ملل در میانجی گری برای برون رفت یمن از بحران، بی طرف نیست؛ تاکید کرد: فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل به یمن، جانب بی طرفی را نگه نمی دارد و تا حد بسیار زیادی متمایل به عربستان است.

وی خاطر نشان کرد: حل بحران در یمن، تنها به واسطۀ نهادی میانجی و در عین حال بی طرفِ امکان پذیر است که با تلاش ها و فشارهای جدی بین المللی همراه شود. زیرا عربستان سعودی، گرفتار بحران مالی بزرگی شده است و نشانه های این بحران ظاهر شده است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، عربستان ناچار به خروج از یمن خواهد بود.

اوزکان یادآور شد: عربستان، تنها به دو شیوه، تسلیم تغییر موضع گیری های خود در قبال یمن خواهد شد: نخست فشارهای بین المللی و دوم وجود بحران مالی واقعی. به این ترتیب، همان گونه که آمریکا ناچار به خروج از لبنان شد، آمریکا نیز از یمن خارج خواهد شد.

در ماه جولایِ سال 1958، آمریکا رسماً با عملیاتی تحت عنوان "خفاش آبی" و به درخواست کمیل شمعون که در آن زمان نخست وزیر بود، وارد لبنان شد اما نیروهای آمریکایی در 25 اکتبرِ همان سال، یعنی بعد از حدود 3 ماه، از لبنان خارج شدند.

پربیننده ترین خبرها