درگیری در العوامیه صدها خانواده را آواره کرد

درگیری در العوامیه صدها خانواده را آواره کرد
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 16:15

با ادامه هفته ها درگیری در شهر شیعه نشین العوامیه در شرق عربستان سعودی، صدها نفر از ساکنان این شهر محل زندگی خود را ترک کردند.

شبکه تلویزیونی بی بی سی با اعلام این مطلب افزود دولت عربستان سعودی گروه های شیعه را به نبرد مسلحانه علیه نیروهای امنیتی به منظور بی ثبات کردن کشور متهم می کند. 
خشونت در العوامیه در پی اقدام دولت عربستان سعودی به کوچاندن اجباری ساکنان این شهر به منظور هموار کردن مسیر برای آنچه یک طرح توسعه می نامد، بروز کرد.
دولت عربستان سعودی می گوید گروه های شیعیان از عوامیه به عنوان پناهگاه خود علیه دولت استفاده می کنند.
سالی نبیل، خبرنگار بی بی سی که خود را به العوامیه رسانده است در خصوص اوضاع این شهر گفت:
رسیدن به این شهر بسیار سخت است. فقط عده معدودی از خبرنگاران می توانند خود را به اینجا برسانند. برای رسیدن به این شهر باید با یک خودروی نظامی و با حضور نیروهای ویژه پلیس به اینجا بیایید. دولت می گوید این شهر تحت کنترل قرار دارد، اما اوضاع امنیتی بسیار شدید است. همانطوری که می بینید شهر به یک جای متروکه تبدیل شده است. میزان خرابی های [این شهر] شوکه کننده است. جمعیت بزرگی از شیعیان قبلا در این شهر زندگی می کردند. آنها مدتی طولانی است به آنچه تبعیض در کشورشان می نامند، اعتراض دارند. تقابل [میان دولت و گروه های شیعه] در ماه مه پس از آغاز اقدام دولت به تخریب این منطقه به خشونت کشیده شد. دولت می گوید این اقدامش بخشی از یک طرح توسعه است. این در حالی است که گروه های شیعه دولت را به کوچاندن اجباری مردم به منظور سرکوب مخالفان متهم می کنند.
بی بی سی در ادامه به پخش تصاویر غیرحرفه ای وزارت کشور عربستان پرداخت که طی آن به نیروهای پلیس در عوامیه حمله می شود. 
خبرنگار بی بی سی گفت: وزارت کشور عربستان به ما گفته است گروه های تروریستی در پشت پرده ناآرامی ها در العوامیه قرار دارند. وزارت کشور عربستان همچنین این گروه ها را به کشتار شهروندان یا استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی متهم کرده است. تحولات در العوامیه هنوز مستقلا مورد تأیید قرار نگرفته است.
خبرنگار بی بی سی با یکی از ساکنان قبلی العوامیه که به علت خشونت این شهر را ترک کرده و به دنبال پناهجویی در آلمان است صحبت کرد. وی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود گفت، وی هرگز به نبرد مسلحانه علیه نیروهای امنیتی متوسل نشده است، اما می داند چرا برخی این کار را می کنند. 
وی گفت: زمانی که ما برای برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز به خیابان ها می آمدیم، آنها (نیروهای سعودی) از مهمات برای متفرق کردن ما استفاده می کردند. شما را به اعدام محکوم می کنند، چون شما یک شیعه هستید، چون شما به یک مذهب متفاوت تعلق دارید. زمانی که شما را تحقیر و از آزادی محروم می کنند، شما هم خشمگین می شوید.
 

پربیننده ترین خبرها