ربیعی در صحن علنی:

امحای فقر مطلق از اولویت‌های اصلی برنامه‌هایم است/ 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند

امحای فقر مطلق از اولویت‌های اصلی برنامه‌هایم است/ 11 میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند
چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 19:19

وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی گفت: با برنامه ریزی و سرمایه گذاری می توانیم در امحای فقط مطلق پیشتاز باشیم.

العالم _ ایران

علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: این وزارتخانه گسترده ترین مأموریت ها و بیشترین تعاملات را با بدنه اجتماعی در کل کشور دارد. افراد قبل از اینکه به دنیا بیایند و بعد از این هم که از دنیا بروند و خانواده هایشان با این وزارتخانه سر و کار دارند طبیعی است که بیش از همه به چشم بیاید و بیش از همه مورد نقد قرار بگیرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: این وزارتخانه لایه تماس نظام سیاسی و تعامل دولت با مردم است. فکر می کنم بهبود رابطه دولت و ملت و انگاره مردم از دولت بیش از همه وزارتخانه ها به کار و تلاش این وزارتخانه بستگی دارد.

ربیعی تصریح کرد: شما در این چند روز در نطق رئیس جمهور در بیانات معاون اول و پیش از آن در مراسم تنفیذ از زبان مقام معظم رهبری موضوعات مختلفی شنیدید من مهمترین موضوعات را وقتی استخراج کردم دیدم چهار مورد از میان آنها به این وزارتخانه مرتبط است.

وی با بیان اینکه بحران فقر مطلق، آسیب های اجتماعی، صندوق ها و معضل بیکاری موضوعاتی است که چه هیأت وزیرات، چه مجلس و کلاً ساختار حاکمیت کشور با آن مواجه است، گفت: کانون حل این مشکلات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر می گردد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با بیشتر شدن پول نه فقر حل شدنی است و نه اشتغال، افزود: هیچ سیاست و برنامه توسعه ای بدون داشتن سیاست رفاهی موفق نخواهد شد و شکست خواهد خورد. پابرهنگان و محرومان اگر از مواهب توسعه برخوردار نشوند هیچ برنامه توسعه ای به سرانجام نخواهد رسید.

وی ادامه داد: برنامه ملی فقرزدایی، برنامه جامع حمایتی با تأکید بر آسیب های اجتماعی، برنامه اشتغال فراگیر با تأکید بر مناطق محروم روستایی، برنامه اشتغال مبتنی بر منطقه گرایی مهارت افزایی فنی و حرفه ای، ارتقاء امنیت شغلی در صیانت از صنایع انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق های بازنشستگی، تبدیل بنگاه های اقتصادی وابسته به صندوق ها به پیشران اقتصاد ملی، توسعه تعاون، توسعه فرهنگ کار و برنامه نظام تأمین اجتماعی چند لایه، برنامه ده گانه ای بود که تقدیم رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی شد.

ربیعی اظهار داشت: نخستین برنامه ای که در جهت آن حرکت خواهیم کرد امحای فقر مطلق و تحقق نظام چند لایه تأمین اجتماعی است من مسئول مقابله با فقر غذایی، سلامت، حرکتی و حتی فقر عاطفی هستم. اشتغال یعنی مقابله با فقر درآمد، تقویت صندوق های مقابله با فقر درآمد، بیمه درمان یعنی مقابله با فقر سلامت، حمایت از معلول یعنی مقابله با فقر حرکتی. حمایت از کودک بی سرپرست و زن قربانی خشونت یعنی مقابله با فقر عاطفی اینها مواردی است که به امید خدا در سیاست ها قرار دادیم. امحای فقر آرمان امام و تأکید مقام معظم رهبری است.

ربیعی با اشاره به اینکه امحای فقر آغاز انسانی تر شدن، اخلاقی شدن و امن شدن جامعه است، اضافه کرد: من به دلیل دانش و شناخت از مقوله امنیت، امنیت اجتماعی را هم سنگ امنیت ملی می دانم و بر این اساس ساحت فرهنگ و امور اجتماعی در ساحت اجتماعی حل شدنی است نه در ساحت امنیتی.

وی ادامه داد: ما در این مدت اشکال فقر را شناسایی کردیم چهار سال متوالی مزد بر تورم پیشی گرفت این یک استراتژی و سیاست بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: به کمک برادرم آقای قاضی زاده هاشمی 11 میلیون حاشیه نشین شهری بیمه شدند. خدا شاهد است امروز دفترچه بیمه تبدیل به دفترچه هویت شده است.

ربیعی با بیان اینکه در این مدت حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم، گفت: 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم. طرح سلامت را با تمام وجود ادامه خواهیم داد و این طرح هیچ وقت زمین گیر نخواهد شد.

ربیعی اظهار داشت: بنده از سال 1356 در مقابل وزارت کار تحصن کردم و همواره در این خیابان بودم. ما دوران اعتماد را پشت سر گذاشته و اکنون دوره اعتماد میان کارگر و کارفرماست، زیرا اعتماد بخشی از سرمایه کشور است.

وی با اشاره به اینکه 57 درصد تشکل‌های کارفرمایی افزایش پیدا کرده است، گفت: 33 درصد موارد منجر به فوت، کاهش پیدا کرده و همچنین شیوع حوادث ناشی از کار 27 درصد کاهش داشته است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه فرد را برای یک سیاست دراز مدت دنبال می‌کنیم، افزود: ‌با تعاون کار ایجاد خواهیم کرد و به رفاه می‌رسیم، این شعار بنده بوده است.

ربیعی تصریح کرد:‌ برخی نمایندگان در بخش تعاون ابهام داشته و می‌پرسند چرا تنها 25 درصد رشد داشته است، باید بگویم اقتصاد باید بزرگ شود که بتوان تعاون را گسترش داد.

وی با بیان اینکه با کمک سه عامل و برنامه ریزی می‌توان بخش تعاون را جلو برد، افزود: بحث تعاونی روستا را دنبال می‌کنیم تا بیکاری رفع شود زیرا تعاونی‌های روستایی جای رشد داشته و می‌توان با استراتژی تسهیل‌گری بدون دخالت دولت واگذاری آنها را دنبال کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: متأسفانه بخشی از تعاونی‌ها از میان رفته است و تلاش داریم با کارهای کلینیکی آنها را احیا کنیم که البته تنها برخی از آنها دوباره راه اندازی می‌شوند.

برای توسعه کشور باید به آ‌موزش مهارت‌ها پرداخت

ربیعی با اشاره به مذاکرات خود با وزیر کار چند کشور تازه صنعتی شده، گفت: آنها نیز برای پیشرفت ابتدا مهارت‌ها را افزایش داده‌اند لذا ما هم باید به کمک مجلس بتوانیم شعار هر ایرانی یک مهارت را ادامه دهیم که البته در این مدت با ستاد نیروهای مسلح درباره سربازخانه‌ها صحبت کرده‌ایم تا بتوان آموزش‌های فنی حرفه‌ای را در آنجا انجام دهیم.

وی تأکید کرد: برای توسعه کشور و نجات آ‌ن باید به آ‌موزش مهارت‌ها پرداخت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحران صندوق‌های بازنشستگی در کشور، بیان داشت: بنده امروز از آقای لاریجانی درخواست می‌کنم تا اگر در دولت دوازدهم حضور داشتم جلسه‌ای در این رابطه برگزار کند، اولین بار بنده آژیر هشدار را در دولت و مجلس در این رابطه به صدا در آوردم.

تمام صندوق‌های بازنشستگی وضعیت ناپایداری دارند

ربیعی گفت: تمام صندوق‌های بازنشستگی وضعیت ناپایداری دارند که باید اصلاحات سیستماتیک و ساختاری انجام داد، آن‌قدر در مسائل پارامتریک صندوق‌ها دخالت کردیم که طی چهار سال گذشته یک و نیم میلیون نفر به بازنشسته‌ها اضافه شده است.

وی ادامه داد: با صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌توان سیاست حمایتی را دنبال کرد و راه نجات صندوق‌ها در تأمین اجتماعی حفظ منابع صرف آن برای مصارفش است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه برای حل مسائل فقر، اشتغال، صندوق‌های بازنشستگی و غیره  باید اجماع ملی کرده و یک حرف را زد، بیان داشت: زمانی که بنده در وزارت کار حضور یافتم 5 هزار و 500 میلیارد تومان وام تنها برای مستمری گرفته شده بود که باید امروز این پول‌ها برای کار و توسعه اختصاص یابد زیرا دولت پولی برای پرداخت بدهی های خود ندارد.

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه پرارزش‌ترین شرکت‌های ما با حرکت به سمت شفافیت در بورس واگذار شده‌اند، تصریح کرد: ما سیستم اطلاعاتی کنترل صندوق را به کار انداخته‌ایم که حتی در دفتر رئیس جمهور نیز به راحتی فراهم است و شما نمایندگان نیز می‌توانید در این صندوق‌ها حاضر شوید.

وی بیان داشت: باید کمک کرد ما از بنگاه داری خارج شویم این استراتژیک ماست و شرکت‌ها و صندوق‌ها دست و پا گیر هستند و باید پای سیاست گذاری رفاه را از آنها خارج شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان نسبت به تیم کاری خود اظهار داشت: بنده در تیم خود تجدید نظر می‌کنم و می‌دانم تعامل من با رئیس مجلس بوده که آن را جبران خواهم کرد.

ربیعی افزود: در بخش توزیع عادلانه شستا نیز آنها واگذار شد‌ه‌اند که البته تلاش می‌کنیم سرمایه گذاری‌های جدید خود را در بخش محروم انجام دهیم.

وی ضمن تشکر از اظهارات مخالفان خود آنها را راهگشای کار خود دانست و اظهار داشت: هرگز در مسیر زندگی‌ام انتخاب‌گر نبودم، تدبیر و تقدیرم از 18 سالگی در هم آ‌میخته شده و طی این چهار سال تلاش کردم تا سیاست زده و حاشیه‌ساز نباشم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: سعی کردم بتوانم خطاها را کمتر و ساختارها را کارآمدتر کنم.

ربیعی در پایان با بیان اینکه فساد در کشور در دو نوع ساختاری و سازمان یافته است، تصریح کرد: امروز عاملیت را نمی‌توان جلوگیری کرد و باید نظارت دقیقی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها