مستند "BBC" درباره ربوده شدن شاهزاده های سعودی جنجالی شد

مستند
پنج‌شنبه 26 مرداد 1396 - 14:15

مستند شبکه "بی بی سی" درباره ربوده شدن چند شاهزاده خاندان حاکم در عربستان از کشورهای اروپایی و بازگرداندن اجباری آنها به کشورشان و سر به نیست شدن آنها در داخل عربستان، با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی همراه شده است

العالم عربستان

به گزارش پایگاه الجزیره، بی بی سی گفته است که در این مستند دلایل و مستنداتی جمع آوری شده است که نشان دهنده عملیات ربایش و اخراج اجباری شماری از شاهزادگان عربستانی است که از خاندان حاکم آن کشور انتقاد کرده اند.

به گفته این شبکه، شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود نیز که در آلمان زندگی می کند درباره ربوده شدن ابراز نگرانی کرده است و تلاش ها برای تماس با نهادهای عربستانی برای دریافت توضیحی در این باره بی نتیجه بوده است.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر، اطلاعات و نظراتشان درباره ناپدید شدن شاهزادگان عربستانی را در هشتگ "#أمراء_آل_سعود_المخطوفون" (شاهزادگان ربوده شدۀ آل سعود) به اشتراک می گذارند. تعداد اندکی از کاربران، بر این باور بوده اند که از شنیدن این موضوع شگفت زده شده اند. اما اکثریت آنها، آن را بخشی از اقدامات حاکمیت در کشورهای عربی دانسته اند که همواره آن را از ملت ها پنهان می کند.

به دنبال پخش این مستند، هشتگ مذکور به شدت فعال شده است و برخی از کاربران اظهار داشته اند اطلاعات منتشره در آن، ادعاهای فاقد دلیل است. برخی نیز درباره هدف از انتشار آن در وضعیت و شرایط حساس کنونی از تاریخ عربستان و تغییرات به وجود آمده در آن در همه زمینه ها سؤالاتی را مطرح کرده اند.

برخی از کاربران نیز این سؤال را مطرح کرده اند که اطلاعات منتشره فقط درباره درباره شاهزاده هاست. باید پرسید با غیر شاهزاده ها و افراد عادی چگونه برخورده شده است؟ یک شهروند دیگر اظهار داشته است: بسیار از شاهزاده های زن فقط به دلیل درخواست آزادی یا انتقاد از حاکمیت و مطالبه حقوقشان، ربوده و ناپدید شده اند.

برخی از کاربران نیز، این مستند را به طور کلی ضعیف دانسته و مدعی شده اند هدف از ساخت و پخش این مستند جوسازی علیه عربستان است و این کشور حق دارد از سازندگان آن شکایت کند. یک کاربر نوشته است: این برنامه با موافقت حاکمیت عربستان و تشویق امارات تولید و پخش شده است. زیرا به سیاه نمایی دوره ملک فهد و پسرش عبدالعزیز می پردازد، به ویژه اینکه عبدالعزیز بن فهد به انتقاد از عبدالله بن زاید ولیعهد ابوظبی پرداخته بود.

216

پربیننده ترین خبرها