اظهارات نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی نیرو

اظهارات نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی نیرو
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 09:26

نماینده مردم یزد در مجلس گفت: مشکلات انرژی در بخش آب و برق در چند سال اخیر به سمت حل شدن نرفت و لذا باید راه حل‌های اساسی صورت گیرد اما در برنامه‌های آقای بی‌طرف چنین موضوعی دیده نشده است.

العالم- ایران 

سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه (29 مرداد 96) در ادامه بررسی‌های برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو طی سخنانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور را تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی‌های ادامه دار کشور عنوان کرد.

وی افزود:‌ منابع آب تجدیدپذیر کشور چالش‌های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس با اشاره به اینکه بدون شک آب یکی از چالش‌های اصلی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: به ویژه برخی تجمعات و نزاع‌ها در برخی استان‌ها نگرانی‌هایی در این خصوص افزایش می‌دهد. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: بنابراین مدیریت منابع آب شاید مهمترین خواسته مردم از دولت باشد. به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط در موضوع آب در دولت‌های نهم و دهم موضوع آب از موضوع عادی به یک مسئله امنیتی سیاسی تبدیل شده است و تنش‌هایی در این باره در کشور شکل گرفته است.

موسوی بیوکی همچنین خاطرنشان کرد: گاها خود دولت نیز در این تنش‌ها شریک شده و ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم ادامه پیدا کرد. بدیهی است اگر سدی در این دوران ایجاد شده که به ضرر محیط زیستی است، باید راه حل جبران آن اندیشیده شود و به مسائل به طور جدی دنبال شود. 

«مشکلات انرژی در بخش آب و برق در چند سال اخیر به سمت حل شدن نرفت و لذا باید راه حل‌های اساسی صورت گیرد. آنچه در برنامه‌های آقای بیطرف دیدم برنامه جامعی برای حل این موضوع ارائه نشده و فقط جملاتی به عنوان دیدگاه کلی، اهداف کلان، راهبردهای کلیدی،‌چالش‌ها و راهبردها آمده است»

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: در برنامه‌های وزارت نیرو اهداف کمی آن نشانی از حل این موضوع نیست. آقای بیطرف! بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده است 56 درصد از منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه‌ها صورت می‌گیرد و 85 درصد منابع تامین آب روستایی نیز منابع آب زیرزمینی است.

وی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: منابع آبی زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با دو مشکل اساسی مواجه شده که عمده مشکل آن افت کیفیت منابع آب در اختیار است.

برنامه‌های «بیطرف» جامع و با رویکرد توسعه صادرات است

 محسن علیجانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سخنانی به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: نگاه به آب نباید سیاسی، قومی، استانی و منطقه‌ای باشد، آقای بیطرف وزیر پیشنهاد‌ی نیرو از تمامی مشکلات و چالش‌های پیش روی وزارت نیرو مطلع است. این امر در برنامه تقدیمی وی نیز مشهود است.

وی افزود: ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و حمایت از ایجاد نهادهای خدمات مهندسی و انتقال دانش فنی از برنامه‌های آقای بیطرف است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: در برنامه وزیر پیشنهاد‌ی نیرو اولویت وزیر به انرژی‌های تجدید‌پذیر قرار گرفته است. با وجود بیابان‌هایی که در سراسر کشور داریم، استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند بسیار باصرفه باشد، برنامه آقای بیطرف بسیار جامع و در 53 درصد موارد منطبق با اسناد بالادستی و در 34 درصد موارد نیز هم‌سو با اسناد بالادستی است.

علیجانی بیان داشت: شیرین‌سازی آب شور دریا نیز می‌تواند کار بزرگی باشد، بیطرف برای اصلاح ساختار با رویکرد توسعه صادرات برنامه‌های خوبی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو یک وزارتخانه زیربنایی است و باید بدانیم توسعه گردشگری بدون آب و آبادانی امکان‌پذیر نیست.

قوامی: برنامه بیطرف برای رفع تنش‌های بین استانی ناشی از مشکلات آب چیست؟

هادی قوامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: ما در حوزه برق و سایر انرژی‌ها هم مشکل داریم اما مهمترین مشکل، مسئله آب است. در زمانی که آب دارای ارزش‌های اقتصادی است و باید بر مبنای آمایش سرزمینی تخصیص پیدا کند وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه خود به چنین مواردی اشاره نکرده است.

وی با اشاره به 8 سال وزارت بیطرف در دولت اصلاحات گفت: دولت اصلاحات از مجموعه شاخص‌های اقتصادی باثبات‌ترین دولت در میان دولت‌های بعد از انقلاب بوده است که آقای بیطرف هشت سال وزیر نیرو در دولت اصلاحات بود ولی ایشان در همین دوران دچار خطای تشخیص در سرمایه‌گذاری‌ها برای تخصیص آب شد.

نمایند اسفراین با بیان اینکه 85 درصد از عامل ریزگردها به دلیل عوامل خارجی است، گفت: در دوران وزارت آقای بیطرف ابرسدها در ترکیه ساخته شد و انتظار می‌رفت آقای بیطرف در زمان وزارت خود به این موضوع اعتراض می‌کرد تا چنین سدهایی بسته نشود که نتیجه آن را امروز در خشک شدن دجله و فرات و ورود ریزگردها به تمام کشور ببینیم. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که ورود ریزگردها با منشا خارجی به نحوه عمل و مدیریت شما برمی‌گردد.

قوامی ادامه داد: در دوره شما سدهایی بدون انجام کار کارشناسی و محاسباتی ساخته شد که نتیجه آن را به طور نمونه می‌توان در سد گتوند دید که آب شیرین به آب شور تبدیل شده و به دنبال آن 240 هکتار از اراضی خوزستان تحت تاثیر این آب شور قرار گرفته‌اند و امروز می‌خواهند این آب را به خلیج فارس انتقال دهند. انتظار ما این است که شما به این اشتباه خود اعتراف کنید و بگویید که چطور می‌خواهید آن را برطرف کنید.

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه با طرح این پرسش که برای حل این مشکلات ساختاری چه برنامه‌ای وجود دارد ، افزود: امروز به دلیل استفاده نکردن درست از قناتها شاهد ایجاد چاه‌های عمیق در کشور هستیم که چالش‌هایی را به وجود آورده، سوال ما این است که قرار است چطور این مشکلات برطرف شود؟

وی در پایان گفت: آقای بیطرف چطور می‌خواهید با شناسایی درست مشکلات حوزه آب آن را برطرف کنید تا شاهد کاهش مصرف آب و به دنبال آن رفع تنش‌های بین استانی ناشی از انتقال آب بین حوزه‌ای باشیم؟

امیری‌خامکانی: بیطرف از مدیران با تجربه و متخصص است

حسن امیری خامکانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: در مجلس ششم که بنده هم نماینده بودم و آقای بیطرف وزیر بود، با او کار کردم، او بهترین تعامل را با نمایندگان داشته و از مدیران با تجربه و متخصص است که از استان‌ها و جهاد سازندگی شروع کرده و تجربه اجرایی خوبی را دارد.

وی با اشاره به صنعت آب و برق کشور گفت: در مورد عملکرد بیطرف باید بگوییم که وی از بهترین وزرایی است که زمانی که سال ۷۶ در وزارت نیرو مسئولیت را به عهده داشته تولید برق ۲۳ هزار مگاوات بوده و در سال ۸۴ به ۴۱ هزار مگاوات رسیده است. همچنین از ۳۸ هزار روستا، ۵۲ هزار روستا در زمان وی از شبکه برق بهره‌مند شده‌اند. در واقع در دوره مسئولیت وی شبکه برق کشور یکپارچه شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: در زمان مسئولیت بیطرف در وزارت نیرو تعادل تولید و مصرف به وجود آمد و خاموشی‌های خسته کننده حل شد. همچنین با حمایت و تلاش وی نیروگاه هزار مگاواتی به طور صد در صد توسط بخش خصوصی احداث شد.

نماینده زرند در مجلس افزود: کارخانه ترانسفورماتور قدرت در زنجان به بهره برداری رسید و پس از آن هم مجموعه عظیم مپنا در کشور ایجاد شد که کمپانی سازنده لوکوموتیو، نیروگاه و خدمات فنی مهندسی است.

وی یادآور شد: در پایان مسئولیت بیطرف در وزارت نیرو ۱۷ هزار قرارداد برای نیروگاه‌ها تحویل دولت بعد شد، ضمن اینکه احداث سد و مکان یابی در کشور در این دوره تقویت شد و مجموعه نظام اعم از وزیر،‌ مجلس و دولت وقت همه به دنبال سدسازی بودند و همراهی می‌کردند.

امیری خامکانی با اشاره به مساله آب به عنوان یکی از موضوعات استراتژیک گفت: در دوران بی آبی کامل هستیم و باید مدیریت خوبی در این خصوص انجام شود. ضمن اینکه ما استفاده از سواحل کشور که هزاران کیلومتر هستند را رها کرده‌ایم و در مناطق خشک شهرک سازی می‌کنیم، آب زودتر از آنچه که فکر می کردیم مشکل ساز شد. باید مدیریت صحیح در مورد آن انجام شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها