iOS 11 در برابر Android O: برنده واقعی کدام است؟

iOS 11 در برابر Android O: برنده واقعی کدام است؟
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 10:02

شرکت‌های اپل و گوگل در چند روز آینده نسخه جدید سیستم عامل‌های خود (iOS 11 و Android O) را منتشر می‌کنند که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند.

العالم - فضای مجازی

شرکت اپل امسال با جدید‌ترین نسخه از سیستم عامل iOS با عنوان iOS 11 وارد گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند این شرکت خواهد شد درحالی که گوگل چند ماه پیش، خبر از انتشار جدید‌ترین نسخه از سیستم عامل اندروید با نام Android O در سه ماهه تابستان داده بود. سیستم عامل اندروید در مقایسه با سیستم عامل آی او اس (iOS) کاربران و مصرف‌کنندگان بیشتری دارد علت آن هم این است که بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، بر پایه پلتفرم اندروید گوشی‌های خود را طراحی و توسعه می‌‌دهند. 

هر سال، نسخه جدید هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس عرضه می‌شود. در سال ۲۰۱۷، کاربران دستگاه‌های مجهز به پلتفرم‌های موبایل اپل و گوگل انتظار دارند آی او اس ۱۱ و یا اندروید O را دریافت کنند.

یکی از مهمترین دلایلی که کاربران را تشنه دریافت آپدیت اندروید و یا آی او اس می‌کند، اضافه شدن کوله‌باری از قابلیت‌های جدید به دستگاه‌های آن‌ها است. حال آن‌‌ها دوست دارند بدانند با دریافت آی او اس ۱۱ و یا اندروید ۸ چه قابلیت‌هایی به گوشی موبایل و یا تبلتشان افزوده خواهد شد.

انتظار داریم آی او اس ۱۱ همراه با رونمایی از گوشی های موبایل جدید اپل، در پاییز سال جاری عرضه شود. البته نسخه بتا از مدت‌‌‌ها قبل در اختیار کاربران ویژه قرار گرفته و آن‌ها در کنار لذت بردن از نسخه ابتدایی این سیستم عامل، به شرکت اپل برای توسعه هرچه بهتر و باگ‌زدایی آن کمک می‌کنند.

بیشتر ویژگی های آی او اس ۱۱ که در قالب نسخه پایدار به کاربران ارائه خواهند شد، در نسخه بتا نیز گنجانده شده‌اند. نسخه جدید اندروید نیز همزمان با رونمایی از دستگاه‌های جدید گوگل عرضه می‌شوند. از آنجایی که دو گوشی موبایل پیکسل سال ۲۰۱۷ این شرکت مدتی بعد از آیفون‌‌های سال جاری عرضه خواهند شد، احتمالا باید برای دریافت اندروید ۸ تا ماه اکتبر و یا نوامبر (انتهای پاییز) منتظر بمانیم. هنوز نام این سیستم عامل مشخص نیست و فقط حرف نخست آن یعنی O را می‌دانیم.

هر دو سیستم عامل iOS 11 و Android O دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که به طبع آن مخاطبان خاص خود را دارند. اپل و گوگل تلاش می‌کنند هر سال ویژگی‌های جدیدی را به سیستم عامل‌های خود اضافه کنند تا هر یک برتری‌های خود را به مخاطبان نشان دهند. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های منتشر شده از دو سیستم عامل iOS 11 و Android O می‌پردازیم.


واقعیت افزوده بسیار پیشرفته iOS 11

ARKitیک فریمورک واقعیت افزوده برای توسعه‌دهندگان بوده و بخش جدید و مهمی از آی او اس ۱۱ به شمار می‌آید. به زبان ساده، بعد از دریافت آپدیت سیستم عامل، با چند اپلیکیشن جدید مواجه خواهید شد که همگی با دوربین دستگاه کار می‌کنند. با استفاده از آن‌ها، اشیای مجازی گوناگونی را مشاهده خواهید کرد که همگی با اشیای دنیای واقعی تعامل دارند.

به عبارت دیگر، با برنامه‌های واقعیت افزوده آی او اس ۱۱، اشیایی غیر واقعی را در دنیای واقعی مشاهده خواهید کرد. به عنوان نمونه ممکن است با مشاهده باغچه منزل خود از نمایشگر گوشی، یک سفینه فضایی را مشاهده کنید که در حال آماده‌سازی برای ترک زمین است! همچنین ممکن است یک شخصیت کارتونی افسانه‌ای را بر روی میز ناهارخوری ببینید.


دستیار مجازی هوشمندتر iOS 11

دستیار مجازی انحصاری اپل، در هر بار عرضه یک نسخه جدید سیستم عامل موبایل آن به‌روز می‌شود. یکی از مهمترین قابلیت‌های آن در آی او اس ۱۱، پشتیبانی از گسترده وسیعی از زبان‌های زنده دنیا در مقایسه با قبل خواهد بود.

همانند همیشه، درک سیری برای تشخیص فرمان‌های صوتی کاربر بیشتر شده و سریعتر به آن‌‌‌ها پاسخ می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اپل در سال ۲۰۱۷ همگام‌سازی تمامی اطلاعات مربوط به سیری بین تمامی دستگاه‌های متعلق به یک کاربر است. سیری از این پس مقاله‌های برتر Apple News را به کاربر پیشنهاد خواهد داد. افزایش توانایی برای ترجمه محتوا، از دیگر قابلیت‌های دستیار مجازی آی او اس در نسخه جدید است.


فروشگاه AppStore ارتقا یافته

بعد از دریافت آی او اس ۱۱، اپ استور ظاهر متفاوتی در مقایسه با قبل پیدا خواهد کرد. هدف از این تغییر کمک به کاربران برای پیدا کردن هر چه سریعتر اپلیکیشن‌های مورد نیاز است. همچنین کاربران با جدیدترین اپلیکیشن‌هایی که ممکن است به آن‌ها احتیاج داشته باشند آشنا می‌شوند. به عنوان نمونه، در تب جدید Today گزیده‌ای از محبوبترین برنامه‌هایی که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید به نمایش در خواهند آمد. بازی‌ها، آپدیت‌‌ها و برنامه‌های عمومی نیز هر کدام در تب‌هایی جداگانه نمایش داده می‌شوند. آیتونز نیز ظاهر جدیدی پیدا خواهد کرد.


Control Center ارتقا یافته

کنترل سنتر، که در دستگاه‌های آی او اسی با کشیدن انگشت از پایین‌ترین بخش صفحه به بالا ظاهر می‌شود، ظاهر متفاوتی پیدا کرده و دست کاربر را برای سفارشی‌سازی بیشتر باز خواهد گذاشت. کاربر می‌تواند شیوه لایه‌بندی را عوض کرده و سوییچ‌ها را ظاهر و یا مخفی کند. از طریق کنترل سنتر آی او اس ۱۱ می‌توان به دو مورد از ویژگی های جدید آن دست پیدا کرد.

حالت اختصاصی بدون مزاحم (Do Not Disturb) برای رانندگان در نظر گرفته شده تا بدون هیچ‌گونه حواس‌پرتی به مسیر خود ادامه دهند. قابلیت بسیار جذاب دیگر آی او اس ۱۱، امکان ضبط فیلم از صفحه نمایش بدون نیاز به ابزارهای جانبی است؛ سوییچ این ابزار نیز در کنترل سنتر وجود دارد.


ویژگی تصویر در تصویر (Picture in Picture) در Android O



حالت تصویر در تصویر (نمایش یک پنجره درون پنجره‌ای دیگر)، که از مدت‌ها قبل در اپلیکیشن یوتیوب شاهد آن هستیم، این بار قرار است تبدیل به یکی از مهمترین ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل اندروید در سال ۲۰۱۷ شود. توسعه‌دهندگان برای پشتیبانی از این قابلیت در برنامه‌های خود علاقه زیادی نشان داده‌اند. به این ترتیب می‌توان حین تماشای فیلم در نتفلیکس، یوتیوب و یا حتی گالری خود، یک صفحه وب و یا فید توییتر را مرور کرد. از آنجایی که اندازه نمایشگر گوشی های موبایل روز به روز بزرگتر می‌شود، کاربرد حالت تصویر در تصویر نیز بیشتر خواهد شد.

این حالت را باید مکمل قابلیت تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت دانست که یکی از ویژگی های جدید سیستم عامل موبایل گوگل در سال گذشته به حساب می‌آمد.


انتخاب متن هوشمندانه‌تر در Android O



این قابلیت با وجود ساده بودن، سال‌‌‌هاست که کاربران زیادی را درگیر خود کرده است. خوشبختانه در اندروید O برای هایلایت و سپس کپی کردن یک بخش مشخص از متن، کمتر نیاز به کلنجار رفتن با آن خواهد بود. البته هوشمندی این متد جدید به همین مورد ختم نمی‌‌شود. بعد از انتخاب متن، اپلیکیشنی که با داده کپی شده در ارتباط است باز خواهد شد.

 به عنوان نمونه اگر یک آدرس کپی کرده باشید، اپلیکیشن گوگل مپس به طور خودکار باز خواهد شد. همچنین در صورت کپی کردن شماره، به صورت خودکار به برنامه شماره‌گیر منتقل خواهید شد.


دسترسی آسان به گزینه‌های دوربین در Android O

گوگل همواره سیستم عامل موبایل خود و برنامه‌های آن را به طور مستقل از یکدیگر آپدیت می‌کند، اما اپلیکیشن دوربین یک استثنا محسوب می‌شود. در اندروید ۸ می‌توان با دو بار ضربه زدن بر روی نمایشگر ۵۰ درصد زوم کرد. همچنین می‌توان با لمس یک آیکون جدید تعبیه شده، خیلی سریع بین حالت عکاسی و فیلم برداری جابه‌جا شد. به عقیده کاربران، این روش از کشیدن انگشت بر روی صفحه به منظور جابه‌جایی میان حالت دوربین بهتر است.


افزایش طول عمر باتری در Android O


کاربران همواره امید دارند با دریافت سیستم عامل جدید، دوام باتری دستگاه آن‌ها بهتر شود. به ادعای گوگل، مهندس‌های این شرکت قابلیت Doze که برای اولین بار در اندروید ۷ معرفی شد را مجددا دستخوش تغییر قرار داده‌اند. به این ترتیب میزان فعالیت اپلیکیشن‌‌های پس‌زمینه، که کاربر به طور مستقیم در حال استفاده از آن‌‌‌ها نیست، در مقایسه با قبل باز هم محدود خواهد شد. خوشبختانه این مدیریت برنامه‌ها توسط سیستم عامل انجام شده و نیاز به انجام هیچ کاری توسط کاربر نیست.

نتیجه نهایی:



موارد گفته شده تنها بخشی از ویژگی‌های سیستم‌عامل‌های iOS 11 و Android O محسوب می‌شوند و شرکت‌‌های اپل و گوگل بعضی از ویژگی‌های پنهان iOS 11 و Android O را در روز معرفی و انتشار اعلام خواهند کرد. در حال حاضر سیستم عامل گوگل (Android O) به دلیل فراگیر بودن دستگاه‌های مورد استفاده از سیستم عامل اندروید می‌تواند از رقیب خود پیشی بگیرد اما این همه داستان نیست و شرکت اپل بدون شک استراتژی‌ها و سیاست‌هایی را برای افزایش کاربران iOS در دستور کار خود قرار خواهد داد. ضمن اینکه اپل امسال ۱۰ سالگی آیفون را جشن خواهد گرفت و بدون شک سو‌رپرایز‌هایی را برای مراسم خود در نظر گرفته است.

پیش از این نیز طبق نظر سنجی‌های صورت گرفته، سیستم عامل iOS به دلیل داشتن Interface و رابط کاربری ساده و روان از محبوبیت‌ خاصی در میان کاربران این سیستم عامل برخوردار شده است

 اپل با اضافه کردن ویژ‌گی واقعیت افزوده به سیستم عامل iOS 11 و دوربین‌های آیفون تحولی شگرف در دنیای سیستم عامل‌های گوشی‌های هوشمند ایجاد خواهد کرد به گونه‌ای که این ویژگی به تنهایی می‌تواند برگ برنده سیستم عامل iOS 11 محسوب شود. از طرفی ارتقا سیستم دستیار هوشمند صوتی اپل (Siri) یکی دیگر از فاکتور‌های اصلی موفقیت سیستم عامل iOS 11 شناخته شده است.  در مقابل گوگل با سیستم عامل Android O و ویژگی‌‌های جدیدش قصد دارد پیش از پیش بر کاربران خود بیافزاید و آن‌ها را حفظ کند. 

 

وب سایت کلیک

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها