دولت پرتلاطم ترامپ و عزل و نصب های جدید

دولت پرتلاطم ترامپ و عزل و نصب های جدید
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 18:32

گر چه دولت ترامپ مشهور به بی ثباتی مدیریتی است ولی حوادث اخیر شارلوتزویل و کناره گیری برخی افراد و انحلال برخی نهادهای مشورتی نشان از آن دارد که دولت او با چالش های جدیدی روبرو خواهد شد.

العالم ـ آمریکا

دولت نوپای ترامپ در عمر 7 ماهه خود به تغییرات مدیریتی فراوان مشهور شده و ژنرال بازنشسته 'مایکل فلین' مشاور امنیت ملی (26 بهمن)، 'شان اسپایسر' دبیر مطبوعاتی کاخ سفید (30 تیر)، 'رینس پریبوس' رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید (6 مرداد) از جمله افراد مهمی هستند که از حلقه یاران ترامپ در کاخ سفید کنار گذاشته شدند.
در پی حوادث شارلوتزویل و با تشدید فشارها از سوی دمکراتها، تغییرات در این دولت بعد دیگری یافت و کار به استعفای افراد و نهادهایی کشید که ترامپ برای پیشبرد سیاست های خود امید بسیاری به آنها بسته بود.
پس از رویارویی موافقان حفظ نمادهای دوران برده داری و معترضان آنها در شارلوتزویل یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند. تعلل و واکنش انتقاد برانگیز ترامپ به این حادثه، در ابتدا اعضای شورای مشورتی صنعتی و انجمن راهبرد و سیاست شروع را وادار به استعفا کرد که اوج گرفتن این روند منجر به پیشدستی رئیس جمهوری آمریکا و انحلال این دو نهاد مشورتی ای شد که قرار بود در زمینه مسائل کارگری و صنایع و اشتغال کمک حال دولت جدید باشند.
از سوی دیگر همه عضو کمیته هنری کاخ سفید موسوم به 'کمیته هنر و علوم انسانی ریاست جمهوری' در اعتراض به حمایت دونالد ترامپ از 'گروه های نژادپرست'، استعفا کرده و خواستار کناره گیری وی شدند.
اعضای این کمیته که از هنرمندان، نویسندگان و معماران بودند، در نامه ای ضمن انتقاد از 'ادبیات منفور' ترامپ، حمایت وی از 'گروه های نفرت و ترور' را شایسته 'شدیدترین سرزنش ها و محکومیت ها' توصیف کردند.
پس از این استعفاها بود که برکناری/کناره گیری استیو بنن رئیس پیشین تارنمای ملی گرای بریتبارت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و استتراتژیست کاخ سفید خبر ساز شد. بنن اعلام کرد که دو هفته پیش استعفای خود را به ترامپ ارائه کرده بود ولی ترامپ آن را عزل عنوان کرد.
بنن پس از کناره گیری گفت: ریاست جمهوری ترامپی که ما برایش جنگیده بودیم و آن را ‏به پیروزی رساندیم، تمام شد.‏ ما هنوز یک جنبش بزرگ داریم و ریاست جمهوری ترامپ را به نحوی به جایی خواهیم رساند اما آن ریاست ‏جمهوری تمام است و (از این پس) چیزی دیگر خواهیم داشت.‏
به نظرمی رسد که ادعای ترامپ در عزل بنن آن هم پس از حوادث شارلوتزویل تلاش برای آن است تا اندکی از فشارها برای دوری جستن از ملی گرایان افراطی پیرامون خود بکاهد ولی به نظر می آید با توجه به آنکه بنن خود مدعی است که دو هفته پیش استعفای خود را ارائه کرده بوده و دیگر این دولت آن دولتی نیست که برای آن جنگیده، دلیل اصلی این استعفا بیشتر نارضایتی راست گرایان افراطی از ترامپ باشد و موضع گیری دمکرات ها نیز نشان می دهد که به این قانع نخواهند شد.
تارنمای سی ان ان در مطلبی با اشاره به دخالت بنن در تصمیم ها و مواضع ترامپ نوشت: اظهارات ترامپ در قضیه 'شارلوتزویل' که هردو طرف را مقصر خواند، به بنن باز می گردد که همواره تاکید داشت که 'چپ' ها هم، اگر نه بیش از 'راست' ها، خشونت طلب هستند.
به گمان تحلیلگر سی ان ان ، باورهای ترامپ همچون بذرهایی هستند که بنن آنها را آبیاری کرد و از رشد آنها اطمینان یافت. سی ان ان نوشت: ترامپِ کاملا شکوفا شده ای که شما هفته پیش دیدید، حاصل اقدام های گذشته بنن طی سالیان گذشته در حلقه داخلی و بیرونی ترامپ است. بنن ممکن است که از کاخ سفید رفته باشد، اما نفوذ وی به این زودی، زدوده نخواهد شد.
هنوز حدس و گمان ها و تحلیل ها در مورد علت و تاثیر خروج بنن از کاخ سفید در جریان بود که اعلام شد کارل آیکان میلیاردر و سرمایه گذار معروف که از دوستان و مشاوران ارشد اقتصادی ترامپ در گذشته و حال بود نیز از مقام خود کنار کشیده است. وی متهم شده بود که مشاوره های اقتصادی وی به سود سرمایه گذاریهایش است.
به گزارش ایرنا، پژوهشگر اندیشکده بروکینگز در مطلبی با بررسی وقایع روزهای اخیر نوشت که ترامپ احتمالا با سه سناریو مواجه خواهد شد: نخست تغییر روند کنونی ریاست جمهوری اش به یک روند عادی و متعارف، دوم دورکردن قدرت از رئیس جمهوری ناکارآمد و سوم برکناری ترامپ.
روزنامه واشنگتن پست نیز در این ارتباط نوشت: تصمیم ترامپ برای اخراج استیو بنن استراتژیست ارشدش که دارای گرایشات پوپولیستی دست راستی است این پیام روشن را ارسال می کند که پوپولیسم ترامپ صرفا برای فریب افکار عمومی بوده است. رفتارهای ترامپ نشان می دهد که وی بیش از هر دولتی سیاست های محافظه کارانه را اتخاذ خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها