پشت پرده ورود مصر به صحنه بحران سوریه

پشت پرده ورود مصر به صحنه بحران سوریه
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 19:34

رژیم اسراییل از هیچ تلاشی برای مخدوش ساختن وجهه جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی غربی به ویژه علیه سیاست های ضد صهیونیستی تهران دریغ نکرده که یکی از این اقدام ها تلاش برای تضعیف نقش ایران در سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روزنامه "رأی الیوم" لبنان نوشت که "تسفی بارئیل" تحلیلگر امور عربی روزنامه "هاآرتص" اسراییل اخیرا با انتشار مقاله ای به موضوع انضمام مصر به عنوان بازیگر جدید در سوریه پرداخت.   

وی افزود که قاهره اخیرا از عربستان سعودی و روسیه اجازه گرفته که میان نظام سوریه و شبه نظامیان مسلح در غوطه شرقی و شمال حمص امکان گفت و گو فراهم کند که به آتش بس انجامید.

بارئیل ادامه داد که مداخله مصر برای اسراییل مهم است چون ضد نفوذ ایران و برای جلوگیری از آن است و مهمتر آن که، سخن درباره همکاری اسراییل در جنگ ضد تروریسم در شبه جزیره سینا است .   

این تحلیلگر صهیونیست به نقل از منابعش در تل آویو خاطر نشان ساخت که این همکاری از هنگام به قدرت رسیدن سیسی در سال 2013 آغاز شد که از حمایت مصر از ارتش های ملی برای حل درگیری ها در منطقه و اجازه دادن به برگزاری دیدار در قاهره میان رییس سازمان اطلاعات مصر با علی مملوک همتای سوری اش سخن گفت.  

بارئیل گفت که ، پس از آن دیدار، دیدارهایی میان شخصیت های ارشد مصری و سوری برگزار شد.

وی سپس خاطر نشان نمود که هفته گذشته هیاتی، از مسئولین و بازرگانان مصری برای شرکت در نمایشگاه بین المللی دمشق وارد سوریه شدند که ولید المعلم وزیر امور خارجه کشور سوریه از مشارکت مصر در این نمایشگاه تقدیر نمود.  

بارئیل تصریح کرد شرکت هیات مصری در نمایشگاه اقدام تجاری نیست بلکه پیام سیاسی روشنی است که می گوید سیاست سیاسی تایید بقای اسد در حکومت از ترس فروپاشی کشور سوریه می باشد.   

وی گفت که عربستان سعودی، مصر را به خاطر حمایت از قطعنامه روس در سازمان ملل متحد با متوقف ساختن ارسال نفت ارزان قیمت مجازات کرد که پس از آن مصر مجبور شد به دنبال، منابع جدید نفت با قیمت بازار باشد که به تحکیم رابطه مصر با مسکو انجامید.

بارئیل افزود که به رغم احیای دوستی مصر با واشنگتن پس از، به قدرت رسیدن "دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا، روسیه و آمریکا جایگزینی برای رابطه اقتصادی و سیاسی مصر با عربستان و همچنین منافع میان این دو نیستند.

وی گفت که وقتی مصر به عربستان سعودی و امارات در زمینه مجازات قطر پیوست، این ائتلاف از یک سو برای ریاض درباره موضوع سوریه مهم بود اما از سویی اعتراف عربستان به ناتوانی اش در زمینه یکسره نمودن کار سوریه در سطح نظامی بود، اینکه شبه نظامیان فعال ضد اسد موفق، نخواهند شد و سیاست های عربستان سعودی در زمینه به اصطلاح متوقف ساختن دخالت ایران در سوریه موافقیت آمیز، نبوده است.

بارئیل تصریح نمود که پس از ائتلاف ایران، ترکیه و روس، دیگر عربستان سعودی یا آمریکا هیچ نقشی ندارند لذا ریاض استراتژی خود را تغییر داد و رویکرد به طرف مصر را به دخالت ترکیه و ایران ترجیح داد.

وی ادعا کرد که برای روسیه این تحولی مهم بود چون مصر هنگامی که برای از سر گیری عادی سازی روابط با سوریه و بهبود رابطه دیپلماتیک و اقتصادی با آن بکوشد، به معنی اعطای مشروعیت رسمی  مصری و عربی به نظام اسد است، این طور بود که مصر طرح اردوغان را خنثی کرد که هدفش سیطره بر اوضاع سوریه بود و برای سوریه، جایگزین عربی برای رابطه انحصاری اش با ایران فراهم نمود.      

این تحلیلگر اسراییلی گفت که مبالغه است کسی بگوید نقش و دخالت ایران در سوریه به خاطر مداخله مصر منتفی می شود چون نظام سوریه، بقای خود را مدیون ایران و همچنین مسکو می باشد.

206 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها