نظر وزیر خارجه ترکیه دربارۀ همه‌پرسی کردستان

نظر وزیر خارجه ترکیه دربارۀ همه‌پرسی کردستان
چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 16:27

وزیر امور خارجه ترکیه با تاکید بر اشتباه بودن برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق خواستار لغو این همه پرسی شد.

العالم – ترکیه

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، مولود چاووش اوغلو در نشست مشترک خبری با ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق در بغداد، در پاسخ به سوالی درباره گفتگوهای بغداد و اربیل گفت: امیدواریم همه مشکلات بین بغداد و اربیل در چارچوب وحدت و تمامیت ارضی عراق حل و فصل شود. از سوی دیگر، حقوقی که اربیل خواهان آن است اهمیت دارد. بار دیگر تاکید می کنم اربیل باید به حقوقی که خواهان آن است، در چارچوب مرزهای متحد عراق دست پیدا کند. ما همواره از اقلیم حمایت کرده ایم و به ویژه نیروهای پیشمرگ را آموزش دادیم و آنها را علیه داعش تجهیز کردیم. ما به صراحت و شفاف به اربیل اعلام کردیم حرکت در مسیر همه پرسی اشتباه بوده است. برافراشته شدن پرچم اقلیم در ساختمان های دولتی کرکوک، نقض قانون اساسی عراق و گام نادرستی است. ما به آنها گفتیم که تصمیم برگزاری همه پرسی هم تصمیم اشتباهی است. در سفر به اربیل هم تاکید خواهم کرد که این تصمیم اشتباه است. اگر دو طرف از ما برای پایان دادن به مشکلات درخواست کمک کنند، آمادگی داریم نقش خود را در این باره ایفای کنیم.

چاووش اوغلو افزود: درباره مسئله بعشیقه با ابراهیم الجعفری به طور مفصل گفتگو کردیم. اردوگاه بعشیقه برای نقض وحدت عراق و تهدید حاکمیت ملی این کشور ایجاد نشده است. فرزندان عراق در این اردوگاه آموزش داده شدند و برای جنگیدن با داعش تجهیز شدند. توانستیم با استفاده از اردوگاه بیش از هفتصد نفر از عناصر داعش را به قتل برسانیم.  نیروهایی که در این اردوگاه آموزش دیدند، در عملیات آزادسازی موصل نقش داشتند و اکنون دستورات دولت عراق را در موصل اجرا می کنند. از سوی دیگر، ما از آنچه که باعث در تنگنا قرار گرفتن در صحنه سیاست داخلی می شود، آگاهی داریم. این مسئله در سفر بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به عراق هم مطرح شد، با طرف عراقی درباره راهبرد این اردوگاه به توافق خواهیم رسید. نمایندگان ویژه ای برای این اردوگاه داریم که درباره مسایل فنی مربوط به این اردوگاه مذاکره می کنند.

وی خاطر نشان کرد: داعش، پ ک ک و نیز دیگر گروه های تروریستی دشمنان مشترک ترکیه و عراق هستند. برای برقراری ثبات، امنیت و آرامش در عراق و ترکیه باید ابتدا از دست این گروه های تروریستی رها شویم. همانطور که پیش از این گفتم با همکاری مشترک می توانیم این گروه های تروریستی را از بین ببریم و برای بازسازی و توسعه عراق با یکدیگر همکاری کنیم. از اربیل می خواهیم تا در تصمیم همه پرسی بازنگری و آن را به طور کامل لغو کند. گفتگوها بین بغداد و اربیل ادامه دارد و ما از این گفتگوها حمایت می کنیم و این اقدام خوشحال هستیم. منافع برادران کرد همواره در چارچوب وحدت عراق است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: اگر حیدر العبادی به ترکیه برای حضور در نشست شورای همکاری دو کشور سفر کند، خوشحال خواهیم شد. امیدواریم همایش های کاری بین بازرگانان عراقی و ترکیه ای در حاشیه این نشست برگزار شود. حیدر العبادی در سفر به ترکیه با بازرگانان ترکیه ای دیدار کرد که دیدار بسیار ثمربخشی بود. امیدواریم نشست های دوره ای کمیته مشترک اقتصادی و دیگر کمیته های مشترک دو کشور برای توسعه روابط برگزار شود. برای تشویق سرمایه گذاران ترک به مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده در عراق به ویژه موصل تلاش می کنیم. از طرف عراقی به خاطر حمایت از بازرگانان ترکیه ای در عراق تشکر می کنیم. مشکلاتی وجود دارد که با همکاری یکدیگر می توانیم از آنها عبور کنیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها