تصویب قانون حمایت از کارگران خانگی در قطر

تصویب قانون حمایت از کارگران خانگی در قطر
چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 21:01

قطر قانونی را تصویب کرده است که هدف از آن حمایت از دهها هزار "مستخدم خانه" در این کشور است.

العالم - آسیا

براساس این قانون که قطر برای نخستین بار تصویب کرده است، به ویژه ساعت کاری این افراد به 10 ساعت در روز محدود می شود.

خبرگزاری قطر اعلام کرد  قانون کار مستخدمان خانگی  همچنین کارفرمایان را ملزم می کند حقوق کارکنان را آخر ماه پرداخت کنند، در هفته یک روز به آنها مرخصی دهند و سه هفته در سال تعطیلات داشته باشند.

براساس این قانون، کارکنان باید پس از پایان قرارداد خود، به ازای هر سالی که کار کرده اند، سه هفته حق بیمه دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوحه، این قانون که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز سه شنبه آن را تصویب کرد همچنین استخدام کارکنانی را که بیش از 60 سال یا کمتر از 18 سال سن دارند ممنوع می کند.

این قانون اساسا زنانی که از کودکان و افراد سالخورده نگهداری می کنند و کار خانه انجام می دهند و همچنین آشپزها، باغبان ها و راننده ها را نیز شامل می شود.

 سازمان غیردولتی عفو بین الملل در گزارشی که سال 2014 منتشر شد، شمار مستخدمان خانه در قطر را 84 هزار نفر برآورد کرده بود که اساسا از کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا آمده اند.

این سازمان غیردولتی شرایط کاری این افراد را محکوم و خاطر نشان کرد این افراد در معرض  سوء استفاده شدید و خشونت های فیزیکی و جنسی قرار داشته اند.

قطر که قرار است میزبان جام جهانی فوتبال 2022 باشد پیش از این تحت فشار بین المللی، اصلاحاتی را برای بهبود شرایط کارگران مهاجری که در کارگاههای ساختمانی استادیوم های ورزشی به کار گماشته شده اند تصویب کرد.

اما این اصلاحات درباره مستخدمان خانه اجرا نشده بود.

سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از این خبر ابراز خرسندی کرد.

یکی از کارشناسان مدافع حقوق زنان در این سازمان غیردولتی گفت :« از این پس با تصویب این قانون از حقوق دهها هزار کارگر زن در قطر محافظت می شود.

وی افزود :  باوجود این قطر باید درباره ساز و کار الزام آور اجرای این قانون اطمینان دهد تا  این قوانین به حقیقت تبدیل شوند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها