سایت انگلیسی تحلیل کرد؛

خشم اعراب از عادی شدن روابط دوحه و تهران

خشم اعراب از عادی شدن روابط دوحه و تهران
جمعه 3 شهريور 1396 - 20:57

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد روابط دیپلماتیک این کشور با ایران همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد؛ اقدامی که انتظار می رود همسایگان قطر بویژه بحرین و عربستان سعودی را خشمگین کند

العالم - آسیا

اینترنشنال بیزینس تایمز نوشت: وزارت امور خارجه قطر از دوحه اعلام کرد پس از یک و نیم سال وقفه، سفیر خود را به تهران می فرستد. قطر در ژانویه 2016 پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، سفیرش را از تهران فراخواند.

علت برقراری دوباره روابط دیپلماتیک اعلام نشده و به بحران دیپلماتیک منطقه خلیج (فارس) هم اشاره ای نشده است. همسایگان قطر در ماه ژوئن گذشته روابط خود را با این کشور قطع کردند.

به نوشته این سایت انگلیسی، زمانبندی قطر برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با تهران نشان از این واقعیت دارد که دوحه به خواسته های عربستان و دیگر کشورهای تحریم کننده پاسخ مثبت نخواهد داد.

کشورهای بحرین، مصر و امارات به سرکردگی ریاض پیشتر فهرستی 13 ماده ای منتشر کردند و از دوحه خواستند این درخواست ها را عملی کند تا روابط به حال عادی بازگردد. یکی از این درخواست ها، تعطیل کردن دفاتر دیپلماتیک قطر در ایران بود. اما قطر از روی عمد مهلت تعیین شده از سوی کشورهای تحریم کننده را نقض کرد. هم اکنون با از سرگیری روابط عادی با ایران، این پیام را القا می کند که بحران دیپلماتیک در منطقه خلیج (فارس) به این زودی ها تمام نمی شود.

کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در ماه ژوئن به ناگاه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به پشتیبانی از افراطی گری متهم کردند. قطر این اتهام را رد کرد. کشورهای یاد شده از رابطه ی خوب دوحه با تهران نیز ناخرسند بودند. اما ناخرسندی آنان موجب نشد قطر، ایران را رها کند بلکه برعکس روابط دو کشور گسترده تر شد.

در واکنش به بازگشت سفیر قطر به تهران، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، دوحه را به طولانی کردن بحران در خلیج (فارس) متهم کرد. وی در پیام هایی توئیتری که روز پنج شنبه منتشر کرد مدعی شد این اقدام، روابط تیره کشورهای تحریم کننده را با قطر تیره تر می کند.

وی گفت: مدیریت بحران موجب شد پل ها تخریب شود، حاکمیت زیر سوال برود و بحران در قطر عمیق تر شود. فرصت میانجی گری هم از دست رفت و امید به تدبیر هم که از ابتدا وجود نداشت.

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین نیز تصمیم قطر را مورد نکوهش قرار داد. وی گفت: در تاریخ ثبت می شود، قطر همان روزی که از اجرای مناسک حج از سوی شهروندانش جلوگیری کرد، در همان روز سفیر خود را به کشوری بازگرداند که به غلط داعیه اسلام و مسلمانان را دارد.

در ضمن، قطر دستور داد سفارت چاد در دوحه تعطیل شود و به دیپلمات های این کشور آفریقایی 72 ساعت فرصت داد خاک قطر را ترک کنند. وزارت امور خارجه قطر روز پنج شنبه اعلام کرد چاد هم به گروهی پیوسته که می خواهند از دوحه باج بگیرند. ابتدای همین هفته بود که دولت چاد تصمیم گرفت سفارت قطر را تعطیل کند و به دیپلمات های قطری 10 روز فرصت داد چاد را ترک کنند.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها