با بازگرداندن سفیرش به ایران؛

قطر چهره واقعی خود را نشان داد!

قطر چهره واقعی خود را نشان داد!
شنبه 4 شهريور 1396 - 05:23

پژوهشگر سیاسی عربستانی گفت، قطر با بازگرداندن سفیرش به ایران چهره واقعی اش را به همه نشان داد.

العالم - آسیا

احمد الفراج در گفتگو با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گفت: تصمیم قطر برای بازگردندان سفیرش به تهران برای هزارمین بار ثابت می کند که قطر هیچگونه جنبه راهبردی برای مدیریت کردن بحران خود ندارد. قطر نمی خواهد این بحران پایان یابد زیرا حاکمان قطر می دانند اقدام های شان چه نتایج وخیمی به همراه دارد. منظورمان از حاکمان قطر حمد بن خلیفه و حمد بن جابر است.

رسانه های قطری برای توجیه برگرداندن سفیرشان به تهران تبلیغات وسیعی به راه انداخته اند. اگر قطر به این تصمیم اطمینان داشت دیگر نیازی نبود که چنین تبلیغات رسانه ای گسترده ای به راه بیاندازد.

تحلیلگر عربستانی مدعی شد: قطر با این تصمیم به طور کامل از محیط پیرامونی خود یعنی از میان کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی خارج شد و به آغوش ایران و ترکیه افتاد بدون اینکه درک کند که ایران خطر بزرگی برای کشورهای خلیج فارس است و بزرگترین متضرر از حضور ایران در قطر و بهبود روابط با تهران، کشور قطر و ملت قطر است. قطر در برقراری ارتباط با ایران به هیچ وجه مصلحت ملت خود را در نظر نگرفته است.

وی افزود: این سخن که عربستان می خواهد از طریق میانجیگری عراق روابط خود را با ایران بهبود بخشد بیشتر شبیه به یک لطیفه است. عربستان با وجود وزن منطقه ای و جهانی که دارد چنانچه به دنبال بهبود روابط خود با تهران بود این کار را به صورت بی واسطه و از طریق راه های مشخص انجام می داد نه اینکه بخواهد عراق را واسطه قرار دهد.

الفراج ادامه داد: نزدیک شدن به عراق یک مساله است و نزدیک شدن به ایران مساله ای دیگر. تصمیم ریاض برای نزدیک شدن به عراق تلاشی است برای بازگرداندن عراق به محیط عربی خود که بدان تعلق دارد. به نظر می رسد پس از سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق و سفر مقتدا صدر رهبر جریان صدر به عربستان و دیگر امور مثبتی که در روابط دو کشور به وجود آمد این هدف یعنی بازگشت عراق به محیط عربی اش به نوعی محقق شده است.

به گفته وی، قطر بازی خطرناکی را در پیش گرفته است و به صورت غیرعاقلانه خود را در دامان ایران افکنده است بدون اینکه به این مساله بیاندیشد که چنین کاری زیانی هنگفت به قطر و ملت قطر می زند. باید دید که موضع گروه اخوان المسلمین که در پناه قطر به سر می برد در برابر بهبود روابط دوحه با تهران چیست، چرا که اخوان المسلمین همیشه مدعی بوده اند که هیچ ارتباطی با ایران ندارند بلکه آنها دشمن ایران هستند. واقعیت این است که نخستین گروهی که بعد از انقلاب (امام) خمینی به او تبریک گفت هیئت گروه اخوان المسلمین بود. هم اکنون قطر این گروه های سیاست زده را به تنگنا انداخته است و با بهبود روابط خود با ایران آنها را در زاویه ای تنگ گیر آورده است.

کارشناس عرب اظهار داشت: قطر گزینه های متعددی در پیش رو داشت و می توانست با کشورهای مختلفی به جز ایران تعامل داشته باشد و نیازی نداشت که دست به این ماجراجویی بزند و سفیر خود را به ایران بازگرداند. یکی از خوبی های این بحران این بود که قطر را وادار ساخت آنچه را مخفیانه انجام می داد به صورت علنی و آشکار انجام دهد. قطر پیشتر به صورت فریبکارانه ای به کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر القا می کرد که دوحه با آنها و سیاست های آنها همگام است اما در خفا قطر با حزب الله، با ایران، سازمان اخوان المسلمین، گروه های از همه جا رانده و مخالفان کشورهای حوزه خلیج فارس همگام شده بود. این بحران باعث شد که قطر به صورت علنی سیاست های واقعی خود را به نمایش بگذارد، سیاست هایی که از بیست سال گذشته تا کنون در پیش گرفته بود. اگر تحریم قطر هیچ حسن دیگری جز این مساله نداشته باشد همین کفایت می کند. اینکه ما هم اکنون با دولت قطر به عنوان یک دشمن رفتار کنیم بسیار بهتر از آن چیزی است که در گذشته ما با قطر تعامل داشتیم چرا که در گذشته ما با دشمنی در لباس دوست مواجه بودیم.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها