روابط حماس و مصر رو به بهبود است

روابط حماس و مصر رو به بهبود است
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 04:41

روابط بین حماس و مصر پس از سفر هیأت گروه های فلسطینی به قاهره در بهترین حالت خود قرار دارد.

العالم - مصر

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، مقامات مصری گذرگاه مرزی رفح را از هر دو سو و به صورت استثنایی باز کردند تا اجازه دهند حاجیان فلسطینی و موارد انسانی ویژه از نوار غزه خارج شوند. این تحول در حالی است که ناظران تأکید می کنند روابط جنبش فلسطینی حماس و مصر پس از سلسله مذاکراتی که در قاهره بین دو طرف برگزار شد در بهترین حالت خود قراردارد.

گزارشگر این شبکه گفت: گفتگوهای بیشتر بین حماس و مقامات مصری بازتاب مثبتی بر روی وضعیت منطقه مرزی بین مصر و نوار غزه داشته است. از سوی دیگر وزارت داخلی حماس در غزه دستور العمل هایی را در راستای انجام یک سلسله اقدامات امنیتی صادر کرده است، مخصوصا پس از آنکه یکی از تروریست ها خود را در میان مرکز وابسته به حماس منفجر کرد. ناظران معتقدند این تحول باعث ایجاد نزدیکی دو طرف شده است.

بنا بر این گزارش، توافقات انجام گرفته کنونی بین حماس و مصر با خون شهدا نوشته شده و این موضوع نشان دهنده اعتبار جنبش حماس در کنترل مرزها و اجرای کامل توافق نامه ها است.

به گزارش روسیا الیوم، تصمیم حماس در زمینه بهبود روابط با مصر تصمیمی راهبردی است که بسیاری ها امیدوارند به بازگشایی کامل گذرگاه رفح منجر شود تا فعالیت ها در آن به صورت طبیعی انجام شود. اما برخی نیز معتقدند محقق شدن این هدف به دلیل وجود اختلافات امری دشوار است و احتمال اینکه گذرگاه رفح در فواصل زمانی نزدیک باز شود بیشتر است.

رهبران سایر گروه های فلسطینی هیأت جنبش حماس را در دیدار با مقامات مصری همراهی کردند. آنها در این دیدار از مقامات مصری خواستند تلاش های بیشتری را در زمینه به انجام رساندن پرونده آشتی داخلی به انجام برسانند و تصریح کردند که قرار گرفتن نوار غزه در مسیری جدا از مسیر سایر مناطق فلسطینی به معنای جدا شدن این منطقه از بقیه مناطق است و این بدترین گزینه موجود برای تمام گروه های فلسطینی است.

طبق گفته ناظران در شرایط کنونی از حماس انتظار نمی رود تغییرات ریشه ای را در اوضاع انسانی نوار غزه ایجاد کند، بلکه در این مرحله مطلوب آن است که سطح مشکلات زندگی ساکنان غزه را اندکی کاهش دهد.

به گفته خبرنگار این شبکه، ائتلاف ها در حال تغییر است، بسیاری از ناظران معتقدند حوزه نفوذ امارات و مصر در نوار غزه گسترش خواهد یافت. برخی نیز تأکید می کنند در مرحله بعد شاهد گسترش فعالیت کمیته موسوم به تکافل (همبستگی و مسئولیت مشترک در اداره امور) خواهیم بود و امیدواری ها در مورد افزایش واردات سوخت و برق و کالاهای تجاری مصری بیشتر می شود. از همه مهمتر گذرگاه رفح نیز در فواصل زمانی مکرر پس از پایان یافتن ساخت و سازهای جدید در آن بازگشایی می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها