منع شاعر الجزایریِ منتقدِ آل سعود از مراسم حج

منع شاعر الجزایریِ منتقدِ آل سعود از مراسم حج
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 10:48

یک فراکسیون پارلمانی الجزایر، منع یک شاعر الجزایری منتقدِ عربستان از اقامۀ مناسک حج را محکوم کرد.

العالمعربستان

"محمد جربوعه" شاعر الجزایری که به سبب نوشتن کتاب "حج، از آنِ خداست نه آل سعود" معروف شده است، به دستور مقامات آل سعود از اقامۀ حج منع شده است، به ویژه که وی امسال به محاصرۀ قطر توسط عربستان واکنش نشان داد و ملک سلمان را به سبب این اقدام هجو کرد.

در این میان، فراکسیون پارلمانیِ جنبش "جامعۀ صلح" جلوگیری از حجِ این شاعر الجزایری را محکوم کرد و واکنش مقامات الجزایری و سازمان های حقوق بشری ضد این تبعیض سعودی را خواستار شد.

"حمدادوش ناصر" رئیس فراکسیون پارلمانی جامعۀ صلح در گفت وگو با وبگاه "همه چیز دربارۀ الجزایر" تاکید کرد که سفر یک شاعر منتقد برای ادای مناسک حج نمی تواند امنیت ملی عربستان را به خطر بیندازد، زیرا اگر قرار است امنیت این کشور به خطر بیفتد، از کشته شدنِ سالانه صدها تن از حجاج بی گناه به خطر می افتد، اتفاقی که علتِ آن، ناچیز شمردن زندگی انسان هاست.

حمدادوش در ادامه به اقدامات عربستان در منع حجاج ایرانی از اقامۀ مناسک حج پس از فاجعۀ منا در سال 2015 و اخراج عمره گذاران قطری از عربستان به بهانۀ قطع رابطه با قطر اشاره کرد.

حمدادوش سپس خاطر نشان کرد: "مکه" و "مدینه" ملکِ خصوصی خاندان آل سعود نیست که از آن ها برای تسویه حساب های طائفه ای یا مذهبی و شخصی با دیگران استفاده کند و آل سعود، باید به احساسات و حقوق دینیِ مسلمانان سراسر جهان احترام بگذارد. 

پربیننده ترین خبرها