بحران جدید در دولت ترامپ/ استعفا در وزارت امور خارجه آمریکا

بحران جدید در دولت ترامپ/ استعفا در وزارت امور خارجه آمریکا
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 14:00

در حالیکه در روزهای اخیر توجه افکار عمومی و رسانه ها به عزل و نصب های کاخ سفید و حلقه مشاوران رئیس جمهوری آمریکا معطوف شده بود، تصمیم به استعفای دو دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه بحران پنهان این نهاد دیپلماتیک را بار دیگر آشکار ساخت.

العالم ـ آمریکا

تریسی آن جکوبسون عضو هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل و مسئول نظارت بر سیاست ایالات متحده در سازمان های بین المللی روز جمعه (3 شهریور) اعلام کرد که تنها تا اکتبر 2017 و یک ماه پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مشغول به کار خواهد بود.
همان روز، ویلیام ریوینگتون براونفیلد دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اجرائی و مواد مخدر نیز اعلام کرد که تا ماه سپتامبر در این سمت فعالیت خوهد کرد. کریستی کِنی همسر براونفیلد نیز که از کارکنان ارشد این وزارتخانه بود، چهار ماه پیش استعفا داد.
این تحولات مدیریتی در وزارت تحت ریاست رکس تیلرسون در پی تصمیم انتقاد برانگیز وی در کاهش 37 درصدی بودجه آن رخ می دهد.
بیش از 14 نفر از اعضای کابینه یا زیردستان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، از ابتدای روی کار آمدن وی از کار برکنار شده و یا کناره گرفته اند.
در جدیدترین تغییرات در حلقه مشاوران ترامپ، جان کلی رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، سباستین گورکا مشاور سیاست های ضد تروریستی و از نزدیکان استیو بنن مشاور راهبردی معزول ترامپ را برکنار کرد.
مایکل فلین (مشاور امنیت ملی ترامپ)، پریت بهارا (دادستان منطقه جنوبی نیویورک)، (مشاور ارشد امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا)، کتی والش (معاون ستاد کارکنان کاخ سفید)، جیمز کومی (رئیس پلیس فدرال آمریکا)، رینس پریبوس (رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید)، مایکل دابکه (مدیر ارتباطات کاخ سفید)، (رئیس اداره امور اخلاقی دولت)، آنتونی اسکاراموچی (مدیر ارتباطات کاخ سفید)، شان اسپایسر (دبیر مطبوعاتی کاخ سفید)، مایکل شورت (دستیار مطبوعاتی کاخ سفید)، سلی ییتس (دادستان کل موقت منصوب اوباما)، ازرا کوهن واتنیک (مدیر ارشد اطلاعات شورای امنیت ملی) و ریچ هیگینز (رییس دفتر برنامه ‌ریزی استراتژیک کاخ سفید) از دیگر افرادی هستند که همکاری آنان با کاخ سفید به پایان رسیده است.
به گزارش ایرنا، به نظر می رسد که ناهماهنگی ترامپ و زیردستان وی از یک سو و تغییرات سیاسی و تصفیه کاخ سفید و شورای امنیت ملی از سوی دیگر از دلایل اصلی این عزل و نصب ها باشند.
علاوه بر این تغییر و تحولات، ترامپ در گرماگرم انتقادهای پس از حوادث شارلوتزویل و پس از مواجه شدن با استعفای اعتراضی برخی از اعضای شوراهای مشورتی دولت خود، در اقدامی پیشدستانه شورای مشورتی صنعتی و انجمن راهبرد و سیاست را منحل کرد. علاوه بر اعضای کمیته هنر و علوم انسانی ریاست جمهوری که استعفای خود را به صورت دسته جمعی اعلام کردند، کمیته مشورتی برای ارزیابی ملی پایداری آب و هوایی نیز از تیغ انحلال در امان نماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها