ماجرای یک عکس تاسف برانگیز

ماجرای یک عکس تاسف برانگیز
دوشنبه 6 شهريور 1396 - 16:44

عکسی از عملیات عمرانی عجیب در کنار یک بنای تاریخی و بادگیرهایش در فضای مجازی به موضوع داغی تبدیل شد و تاسف کاربران را در پی داشت.

العالم - ایران | فرهنگی

تصویر تعرض به یک بنای تاریخی در استان یزد به تازگی در فضای مجازی تبدیل به موضوعی داغ شده است. تصویری که یک ساخت و ساز عجیب در کنار بنایی با دو بادگیر را نشان می دهد.

در توضیح این عکس در برخی منابع آمده است که این ساخت و ساز روی عرصه ثبت جهانی شهر یزد در حال انجام است اما برخی دیگر آن را مربوط به شهر میبد دانسته اند.

ساشا ریاحی، معاون میراث فرهنگی استان یزد درباره این عکس می گوید: این ساخت و ساز مربوط به شهر اردکان است.

او با اشاره به پیشینه این ساخت و ساز می گوید: این ساخت و ساز مربوط به دو سال پیش است و چون در آن زمان خارج بخش ثبتی بوده، مسئولان آن را پیگیری نکرده اند.

ریاحی درباره وضعیت این بنا می گوید: ساخت و ساز کامل شده و اکنون یک بنای کامل در حال استفاده است.

پوشانده شدن دو بادگیر بنای تاریخی توسط یک ساختمان نوسازی در حالی صورت می گیرد که در کنار ارزشمند بودن بافت های خشت و گلی در استان یزد، بادگیرها یکی از مهمترین سازه های ساختمانی در تاریخ معماری ایران هستند. سازه های ارزشمندی که پرونده ثبت جهانی آن نیز سالهاست آماده است اما پیگیری نمی شود.

انتشار این عکس در فضای مجازی پس از انتشار عکس هتل آسمان شهر شیراز نشان از واکنش افکار عمومی درباره وضعیت میراث فرهنگی دارد. وضعیتی که بنا به اخبار در روزهای گذشته هر روز به تعداد مخروبه هایش افزوده می شود و مسئولان ارشد سازمان میراث فرهنگی بدون توجه به اتفاقات تخریبی، هر روز بر افزایش و توسعه گردشگری تاکید می کنند.

نشانه های این حساسیت افکار عمومی نسبت به بناهای تاریخی درا می توان در شهر رشت و پس از تخریب خانه نشان نیز دید. فعالان فرهنگی این شهر به شدت نسبت به این تخریب واکنش نشان داده و خواستار پاسخگویی مسئولان میراث فرهنگی هستند.

منبع: میزان

پربیننده ترین خبرها