نوبخت: تأسیسات نظامی ایران سرّی است و نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند

نوبخت: تأسیسات نظامی ایران سرّی است و نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند
سه شنبه 7 شهريور 1396 - 17:57

سخنگوی دولت گفت: تأسیسات نظامی ایران سرّی است و هرکسی نمی‌تواند به آن دست پیدا کند.

العالم - ایران / سیاسی

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود در دولت جدید، سخن خود را با تسلیت سالروز شهادت امام پنجم شیعیان آغاز کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، از رای اعتماد قاطع مجلس به دولت دوازدهم تقدیر کرد.

سخنگوی دولت دوازدهم مانند همیشه به بیان گزارشی کوتاه از دستاوردهای اقتصادی دولت پرداخت و  درباره خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: پیش‌بینی ما خرید 11 میلیون تن گندم به ارزش 15 هزار و 252 میلیارد تومان است که تا 6 شهریور، 7 میلیون و 870 هزار تن به ارزش 11 هزار و 480 میلیارد تومان گندم خریداری شد. همچنین 7 هزار و 430 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت‌شده و بیش از 4 هزار میلیارد تومان دیگر باقی‌مانده است که در اسرع وقت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

نوبخت درباره بهبود وضعیت تاکسیرانی کشور هم گفت: تا تاریخ 5 شهریور بالغ‌بر 54 هزار و 456 دستگاه تاکسی جایگزین شده و خودروهای فرسوده از ناوگان خارج و اسقاط شده است.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور درباره اقدام دولت در زمینه رونق تولید و اشتغال گفت: علاوه بر 17 هزار و 80 میلیارد تومان، در چند ماه گذشته بالغ‌بر 724 میلیارد تومان برای 679 واحد کوچک و متوسط پرداخت‌شده است.

خبرنگاری درباره دیدار نماینده آمریکا در سازمان ملل با آقای آمانو و درخواست بازدید از مراکز نظامی ایران پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: ما هیچ‌چیزی را در خارج از چهارچوب برجام به‌خصوص درباره اماکن نظامی‌مان نمی‌پذیریم. این بیان آرزوی آن‌هاست و ما از منافع ملی خود باقدرت دفاع می‌کنیم.

پرسشی درباره توزیع بودجه به‌صورت استانی مطرح شد که رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در پاسخ گفت: یکی از کارهای ما این است که بودجه‌ریزی را از روش سنتی افزایشی سالانه، عوض خواهیم کرد. دستگاه باید بر اساس مأموریت‌ها، اهداف و برنامه‌ها، درخواست بودجه کند و ما بر این اساس تصمیم می‌گیریم. می‌شود گفت بودجه‌ریزی بر مبنای صفر است و دستگاه باید هر 3 ماه گزارش دهد تا تخصیص بعدی صورت گیرد. الان هر کس کار کند یا نکند، حقوق و مزایای او پرداخت می‌شود. اگر قرار است بر اساس هزینه واحد تصویب بودجه و تخصیص صورت گیرد، مدیران استانی باید فعال شوند. شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها احیاشده‌اند و اختیارات استان‌ها را بسیار زیاد می‌کنیم و همه بودجه‌های استانی به‌صورت استانی داده خواهد شد.

نوبخت درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و سازمان ملل گفت: معمولاً برنامه‌ریزی آخر شهریور انجام می‌شود و در صورت قطعی شدن، اعلام می‌شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره سیاست کاهش واردات گفت: باید سازوکارهای منطقی کاهش قیمت ارز فراهم شود. اگر واردات افزایش یابد، با مشکل تأمین ارز مواجه می‌شویم. همچنین سیاست رونق تولید داخلی را پیش می‌گیریم. مثلاً گندم را کیلویی 1300 تومان از کشاورزان داخلی می‌خریم ولی می‌شود این گندم را به نرخ کیلویی 900 تومان وارد کرد که این کار را نمی‌کنیم.

نوبخت درباره ترمیم کابینه جدید گفت: این سؤال مرتباً مطرح می‌شود. بیان می‌شود فرمانده اقتصادی، کدام عضو دولت است؟ غیرازآنکه هر دستگاه اقتصادی در دولت شرایط کاری خود را دارد، فکر کردیم باید فراتر از تک‌تک دستگاه‌ها به اقتصاد نگاه کنیم. به همین جهت ستادی فراتر از دستگاه به ریاست آقای رئیس‌جمهور تشکیل شد. همچنین سه دستگاه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه در آن حضور دارند. مشاوران رئیس‌جمهور هم حضور دارند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر قرار باشد تصمیمات مهم اقتصادی مانند اصلاح نظام بانکی گرفته شود، همه اعضای این ستاد به‌صورت موافق و مخالفت اظهارنظر می‌کنند، سپس جمع‌بندی و تصمیم‌گیری می‌شود. در این جمع دستیار ویژه‌ای اضافه‌شده است. همچنین معاون اقتصادی همان آقای دکتر نهاوندیان است که قبلاً هم در جلسه بودند. پس به وزانت این ستاد اضافه می‌شود. اقتصاد دستوری نیست و با فرمان ما، نرخ سود بانکی و منطق اقتصادی تغییر نمی‌کند.

نوبخت با اشاره به اینکه فرماندهی اقتصادی، دستور دادن به اقتصاد نیست، گفت: مسئولیت مستقیم برنامه‌وبودجه کشور با رئیس‌جمهور است و من نماینده او در سازمان برنامه‌وبودجه هستم. ایشان هم آدم منطقی است. دنبال فرمانده نگردیم که چه کسی دستور می‌دهد. همه در تصمیم سازی اقتصادی مشارکت داریم.

خبرنگاری درباره گشایش فاینانس 8 میلیارد دلاری کره جنوبی برای بانک‌های ایرانی سؤال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: این اعتبار حدود 10 میلیارد دلار بوده که قابل‌افزایش تا 30 میلیارد دلار است و به‌زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کسری 37 هزارمیلیاردی بودجه توضیح داد: بودجه امسال با رقم 319 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس شد. مبانی محاسباتی ما بر اساس نفت 50 دلاری بود. چون احتمال افزایش نرخ نفت وجود داشت، جدولی در حد 10 هزار میلیارد تومان در بودجه قائل شدیم.

نوبخت در ادامه گفت: این جدول به مسائلی مانند آب، فاضلاب، ریزگرد و اشتغال مربوط است. پیش‌بینی این بود ما بتوانیم 20 درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم ولی مجلس بیان کرد بجای 20 درصد، 30 درصد به صندوق واریز کنید.

وی با اشاره به اینکه با تصمیم مجلس 16 هزار میلیارد تومان درآمد ما کاهش یافت، توضیح داد: از سوی دیگر مجلس 27 هزار میلیارد تومان به مخارج دولت افزود و به 346 میلیارد تومان رساند. یعنی هم بودجه را افزایش داد و هم درآمد دولت را کاست. نهایتاً در عمل، 3 دلار کمتر از 50 دلار، نفت فروختیم. با این اوصاف ما 306 هزار میلیارد تومان را مبنای عمل قراردادیم. منتهی به دستگاه‌ها اعلام کردیم اعدادی که در قانون بودجه است بر مبنای بودجه 346 هزار میلیارد تومان نوشته‌شده. این عدد عملاً واقعی نیست.

نوبخت توضیح داد: به همه گفتیم بودجه 346 هزارمیلیاردی را فراموش کنید عدد واقعی 306 هزار میلیارد است.

سخنگوی دولت درباره کسری پرداخت حقوق نیروهای مسلح گفت: اقدام اولیه برای اینکه 23 روز حقوق بدهند، اقدام نادرستی بود و نادرست‌تر این است که رسانه‌ای شد. قصد نداریم نیروهای مسلح که اقتدار و امنیت ملی ما به آن‌ها وابسته است، ناراضی شوند. به‌رغم اینکه اعداد بودجه این‌طور است، مزایا و حقوق این عزیزان بزرگوار را بیش از 100 درصد تخصیص دادیم.

سخنگوی دولت گفت: انصاف نبود این اقدام رسانه‌ای شود. همه باید به نیروهای مسلح افتخار کنیم. این‌ها بازوان توانمند نظام‌اند. دولت در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور آماده همکاری است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح حق دارند سؤال کنند چرا این‌طور شده، گفت: می‌شد این تصمیم پخته‌تر انجام شود. بنا به هر دلیلی دوستان این تصمیم را گرفتند و اجرا کردند و متأسفانه رسانه‌ای شد. توصیه می‌کنم سریعاً نسبت به پرداخت حقوق نیروهای خدوم دفاعی، پرداخت‌ها صورت گیرد. البته در نیروهای انتظامی صد درصد پرداخت شد ولی در دو دستگاه این اقدام متأسفانه انجام شد.

نوبخت درباره سیستم اطلاع‌رسانی در دولت گفت: ما در دولت شورای اطلاع‌رسانی داریم. یک جزء از این مجموعه، سخنگوی دولت است که مواضع رسمی دولت را بیان می‌کند. من مسئولیت ندارم صبح تا شب چه کسی در فضای مجازی صحبت کرده تا پاسخ دهم. ما موظف به اطلاع‌رسانی درباره مصوبات هیئت‌وزیران و پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران هستم.

وی با اشاره به اینکه بنده در همه شوراهای عالی در دولت حضور دارم، گفت: قرار بود مجموعه اطلاع‌رسانی دولت دوازدهم تقویت شود. شاید فکر کردند معاونتی وجود داشته باشد تا کار آن اطلاع‌رسانی همه‌جانبه درباره اقدامات دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در فکر اطلاع‌رسانی بهتر هستیم، گفت: حالا اینکه سخنگویی در آن سازمان باشد یا نه، بحث دیگری است. ما سرباز این دولتیم و آنچه تشخیص داده شود، با توجه به جمیع جهات خواهد بود.

بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نشست خبری مطرح شد. نوبخت در این‌باره توضیح داد: دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری، به دلیل اتفاقاتی که در گذشته افتاده، قادر به پرداخت حقوق از محل کسورات نیستند. دولت در شرایطی فعلی به شاغلان و بازنشستگان هم‌زمان حقوق می‌دهد. با این تفاوت که پاداش بازنشستگی را هم دولت باید بدهد. امسال 3400 میلیارد و پارسال 2700 میلیارد تومان پاداش بازنشستگی داده‌ایم.

نوبخت در ادامه گفت: دولت بیش از 40 هزار میلیارد تومان دراین‌باره پرداخت می‌کند، امسال حدود 3500 میلیارد تومان علاوه بر 10 درصد اضافه حقوق شاغلان و بازنشستگان برای هم‌طرازی حقوق عزیزان پرداخت کردیم. ولی اگر این بودجه با نیازها مطابقت ندارد، پرداخت بیشتر واقعاً در توان دولت نیست.

وی با اشاره به اینکه امسال 23 هزار و 900 میلیارد تومان پول اصل و سود اوراق مشارکت را پرداخت خواهیم کرد، گفت: ما نمی‌توانیم بازنشستگان را فراموش کنیم ولی امکان ما بیشتر از این نیست. ما نه‌تنها به نیروهای مسلح بیش از 100 درصد حقوق را تخصیص دادیم، به صندوق‌های بازنشستگی هم 110 درصد بودجه تخصیص دادیم. هفته گذشته باز هم 346 میلیارد تومان بیشتر از بودجه دادیم. اگر ندهیم، مسئول حقوق می‌گوید من 23 روز بیشتر حقوق نمی‌دهم. ما باید در شرایطی که 8 درصد رشد و افزایش اشتغال داشته باشیم، این حقوق‌ها را هم بدهیم. باید همه‌چیز تنظیم شود. صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید اگر به من 110 درصد بودجه تخصیص بدهید باز هم 1300 میلیارد تومان کم دارم. توصیه می‌کنیم بروید کارخانه‌هایتان را فعال کنید.

خبرنگاری درباره تغییر استانداران در دولت دوازدهم سؤال کرد. سخنگوی دولت گفت: در ارزیابی استانداران، وزارت کشور و رئیس‌جمهور ارزیابی دارند. این‌که استانداران تغییراتی داشته باشند، مسئله‌ای طبیعی است. قرار است کارهای بزرگ‌تری در دولت دوازدهم انجام شود. همچنین بخشی از اختیارات دولت به استانداران تفویض خواهد شد. طبیعی است تغییرات تا یکی دو ماه دیگر انجام شود.

او با اشاره به اینکه سیاست دولت در عرصه اقتصاد، انقباضی نیست، گفت: در بخش‌هایی باید سیاست‌های مهار تورم را دنبال کنیم. در بخش دیگری از اقتصاد، به دلیل کمبود تقاضا، تولید محدودشده و باید سیاست محدود انبساطی را پیش بگیریم. در بخشی از اقتصاد ناگزیر به انبساط اقتصادی و در برخی دیگر از بخش‌ها، سیاست انقباضی را پی می‌گیریم و مراقبیم تا حجم پول زیادتر از اندازه نشود.

سخنگوی دولت درباره سیاست اقتصادی دولت گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز در دولت دوازدهم انجام خواهد شد. بعضاً فشار تقاضا به بازار باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. همچنین تغییرات بازار نباید به یکسان‌سازی نرخ ارز تلقی شود. به نفع اقتصاد ملی نیست پول ملی تضعیف شود. مقام معظم رهبری مطالبه تقویت پول ملی را دارند.

خبرنگاری درباره اختلاف بین وزارتخانه بهداشت و کار سؤال کرد. دکتر نوبخت درباره این موضوع گفت: بخشی از این اختلاف درباره بیمه سلامت بود که بودجه آن به 10 هزار میلیارد تومان رسید و 8 هزار میلیارد تومان هم به‌صورت اوراق پرداخت‌شده است. امسال باوجود همه کمبودها 5 هزار میلیارد تومان تخصیص دادیم. یک اختلاف دیگر درباره بیمه تأمین اجتماعی است که بیماران در بیمارستان‌های دولتی خدمت می‌گیرند که پرداخت‌های این بیمه، عقب‌ماندگی دارد. این مشکل هم حل‌شدنی است.

درباره تخلفات انتخاباتی مسئولان دولت و ائمه جمعه سؤالی طرح شد. سخنگوی دولت گفت: موارد اتهامی ظاهراً اظهارنظر استانداران نسبت به حوزه عملکردشان بود. گفته شد بیان موفقیت‌ها، نوعی تبلیغ دولت است. کشور قرار نبود برای انتخابات تعطیل شود. حتی رئیس‌جمهور هم برای کاندیداتوریِ مجدد نیاز به استعفا ندارد. عمدتاً مواضع استانداران باید بیان می‌شد و تبلیغ فرد خاصی نبود. البته کار استانداران نوعی تبیین عملکرد دولت است. به همین جهت برخی حقوق‌دانان درباره اینکه موارد یادشده تخلف یا جرم انتخاباتی است، تردید داشتند. به همین جهت برای برخی افراد منع تعقیب صورت گرفت و امیدوارم برای بقیه افراد هم توجه ویژه شود. نباید بابت این مسائل برای استانداران پرونده تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه البته برخی ائمه جمعه در روز انتخابات، واژگانی به‌عنوان خیانت و نظایر آن بیان کردند که قابل‌تأمل بود، گفت: اگر بر اساس داوری‌ها، تخلفات استانداران قابل‌پیگیری است، طبعی این موارد هم قابل پیگرد است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص وضعیت حصر مهدی کروبی اظهار داشت:‌ در ارتباط با خروج نیروهای امنیتی، وزیر اطلاعات گزارش داد این اتفاق افتاد و ان‌شاء‌الله گام‌های بعدی هم برداشته شود. بحث بعدی در ارتباط با برگزاری دادگاه در حوزه قوه قضاییه است. درباره این مسئله هم در شورای عالی امنیت ملی بحث‌هایی شد که دبیر این شورا توضیح خواهد داد. وزیر محترم اطلاعات درباره خروج نیروهای امنیتی از منزل ایشان توضیح دادند و اگر آقای اژه‌ای چیز دیگری فرمودند من بی‌خبرم.

خبرنگاری درباره پروتکل حجاب در دولت سؤال کرد. نوبخت گفت: من دراین‌باره بی‌خبرم. او درباره تفکیک وزارتخانه‌ها هم گفت: این مسئله در مجلس نهایی نشده و در برخی کمیسیون‌ها تائید و در برخی رد شده است. امیدوارم طرح در صحن علنی رای بیاورد و بتوانیم دولت را به‌صورت چالاک‌تر برای خدمت‌رسانی به مردم آماده کنیم.

او همچنین درباره نظارت بانک مرکزی و ایجاد مشوق‌هایی برای اجرای نرخ سپرده قانونی گفت: منطقی بودن بخشنامه نرخ سود بانکی، متناسب با شرایط، اصلی‌ترین تضمین اجرای آن است. هم سرمایه بانک‌ها افزایش یافت و هم مطالبات معوق بانک‌ها بازگشت. 13 هزار میلیارد تومان از سوی دولت درباره پرداخت معوقات بانکی اختصاص یافت تا زمینه اجرای این بخشنامه فراهم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها