نخستین گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم

نخستین گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم
سه شنبه 7 شهريور 1396 - 22:00

رئیس جمهور در این گفتگوی زنده تلویزیونی، برنامه دولت دوازدهم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تشریح مي کند.

العالم - ایران / سیاسی

نخستین گفتگوی رئیس جمهور در دولت دوازدهم، شامگاه سه شنبه به طور زنده از شبکه های تلویزیونی پخش شد.

روحانی در این گفتگوی زنده تلویزیونی اصول، خط مشی و برنامه دولت دوازدهم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را تشریح و ضمن تبیین مهمترین مسایل روز کشور، مواضع کشورمان را درباره تازه ترین مسایل منطقه ای و بین المللی بیان کرد.

مهمترین بخش‌های سخنان رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در دولت دوازدهم بدین شرح است:

-  بعد از پیروزی در انتخاب رایزنی را با جریان‌های سیاسی و افراد مختلف برای چیدمان کابینه آغاز کردیم.

-  بزرگ‌ترین فرق کابینه یازدهم و دوازدهم از نظر من این است که برخلاف کابینه گذشته با اعضای کابینه دوازدهم بطور مستقیم یا غیرمستقیم در دولت کار کرده‌ام و آنها را به خوبی می‌شناسم. این افراد نظرات مرا دقیق‌تر می‌دانند.

-  ما در آغاز دولت یازدهم با مشکلات بزرگی مانند بیکاری، رکود، رشد منفی و... روبرو بودیم که امروز این مشکلات یا از بین رفته یا کاهش یافته. این به معنای آن نیست که راه هموار شده؛ هنوز سنگلاخ‌هایی وجود دارد اما ما راه‌مان را می‌شناسیم.

-  شرایط بین‌المللی و نگاه جهانیان نسبت به ایران امروز کاملا عوض شده و ما بسیاری از مشکلات را پشت سر گذاشتیم.

-  امروز مردم در سیاست داخلی و سیاست خارجی آرامش بیشتری دارند و در جامعه مردم احساس امنیت بیشتری می‌کنند. امنیت نه به معنای جنگی و هجوم دشمن، بلکه به معنای عام امنیت.

 -  من خوشحالم که امروز مردم و جامعه نسبت به مسائلی مانند بانوان حساسیت بیشتری دارند. کاملا حق با مردم است.

-  من هم نگران هستم که چرا گردش نخبگان با آن سرعتی که باید صورت نمی‌گیرد؟!

-  من به تمام وزار طی ابلاغیه‌ای دستور دادم که هر وزیر حداقل باید دو جوان را به سِمت مشاور یا معاون خود و مانند این‌ها بگمارند و حتما یک خانم را در این سمت‌ها منصوب کنند.

- اعتقاد من این است که باید از خانم‌ها در سطوح مدیریتی استفاده شود.

- ما در این کابینه یک جوان را بعنوان وزیر ارتباطات استفاده کردیم و از ۳ خانم در کابینه استفاده کردیم اما معنای استفاده از زنان و جوانان این نیست که این‌ها در هیئت وزیران باشند. کل بخش اجرایی را باید درنظر گرفت نه فقط آن ۳۰ نفری که دور یک میز می‌نشینند.

-  اصلا اینطور نبوده که من تحت فشار وزیر انتخاب کرده باشم یا با فشار گروه خاصی این کار را کرده باشم.

-  اینکه جناح ها سهم‌خواهی کرده باشند طبیعی است که هر جناحی بخواهد افراد نزدیک به خود را در دولت داشته باشد این بد نیست اما ما مثل دولت قبلی فراجناحی هستیم.

-  دو چیز دلمان می خواست که اتفاق نیفتاد: اول اینکه آن لایحه که وزارت صنعت و وزارت راه هرکدامان به دو وزارتخانه تبدیل شوند و سازمان جوانان از وزارت ورزش جدا شود که تاکنون صورت نگرفته و من دوست داشتم قبل از چیدن کابینه این اتفاق بیفتد. هرزمان که نمایندگان مجلس این کار را کنند کابینه تغییر خواهد کرد. درباره وزیر علوم هم فردی که من انتخاب کرده بودم ۲۴ ساعت قبل از اعلام وزار انصراف داد و من نمی‌توانستم ظرف یک روز وزیر انتخاب کنم و نمی‌خواستم هم جلسه رای اعتماد را به تاخیر بیندازم و وزیر نیرو هم که رای نیاورد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها