رای مردم به همه‌پرسی استقلال منفی باشد بارزانی چکار می کند؟

رای مردم به همه‌پرسی استقلال منفی باشد بارزانی چکار می کند؟
چهارشنبه 8 شهريور 1396 - 16:34

رییس منطقه کردستان عراق اعلام کرد، همه پرسی تصمیمی سرنوشت ساز و متعلق به مردم منطقه کردستان است و باید در موعد خود یعنی ۲۵ سپتامبر برگزار شود.

العالم – عراق

مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق با اشاره به این که همه پرسی استقلال کردستان تصمیمی سرنوشت ساز و متعلق به مردم است، گفت: این همه پرسی باید در موعد مقرر برگزار شود مگر این که جایگزین بهتری مطرح شود.

 وی گفت "اگر پاسخ مردم به این همه پرسی نه باشد، بدون شک استعفا خواهد کرد".

رییس اقلیم کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط درباره احتمال به تأخیر افتادن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: همه پرسی تصمیمی سرنوشت ساز و تصمیم مردم و بیشتر گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان است و باید در موعد خود برگزار شود مگر اینکه جایگزین بهتری وجود داشته باشد.

وی درباره جایگزین بهتر گفت: این صرفا یک نظر است و من تصمیم گیرنده نیستم، شورای بالاتری برای همه‌پرسی وجود دارد که رهبری سیاسی در کردستان محسوب می شود و تنها تصمیم یک نفر مطرح نیست. اما همانطور که از بسیاری می‌شنویم که زمان مناسب نیست و به تأخیر انداختنش برای شش ماه یا یک سال بهتر است اینجا باید این سؤال را مطرح کنیم که آیا آمادگی برای امضای سندی کتبی وجود دارد که براساس آن مثلا همه پرسی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ برگزار  و نتایج آن به رسمیت شناخته شود و این نتایج به نفع اقلیم کردستان باشد؟

وی افزود: شاید بشود چنین جایگزینی را اگر مطرح شود بررسی کرد. این جایگزین باید از جانب دولت و پارلمان عراق، با ضمانت آمریکا، ائتلاف بین المللی ضد داعش، اتحادیه اروپا و سازمان ملل باشد. اما اگر  چنین شرایطی مهیا نشود مفهوم آن این است که همه پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

بارزانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مخالفت مردم با برگزاری همه  پرسی کردستان گفت:" من نظر مردم را می‌پذیرم و دیگر مسئولیتی نخواهم داشت. من به وظیفه‌ام در قبال مردم عمل کردم و اگر مردم با استقلال مخالفت کردند من به اراده مردم خود احترام می‌گذارم و دنبال زندگی خودم می‌روم. اگر مردم "نه" بگویند، من نیز دیگر فرصتی برای ادامه کارم نخواهم داشت"

213

پربیننده ترین خبرها