آمانو: آژانس در صورت لزوم مى‌تواند به همه مراکز نظامى و غیرنظامى دسترسى داشته باشد

آمانو: آژانس در صورت لزوم مى‌تواند به همه مراکز نظامى و غیرنظامى دسترسى داشته باشد
جمعه 10 شهريور 1396 - 02:14

در میانه تنش لفظی میان مقامات ایران و آمریکا بر سر اجازه دسترسی به مراکز نظامی ایران بر اساس برجام، «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آژانس حق دسترسی به همه مراکز نظامی و غیرنظامی را دارد.

العالم-اروپا

«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که «بر اساس شرایط مورد توافق ایران در حوزه بازرسی‌ها، آژانس بدون تفاوت قائل شدن میان مراکز نظامی و غیرنظامی، به همه آنها دسترسی دارد.»

آنطور که آسوشیتدپرس گزارش کرده، آمانو در پاسخ به سوالی در خصوص این تنش لفظی میان تهران و واشنگتن گفت که به «گزارش‌های خبری» واکنش نشان نمی‌دهد.

بر اساس توافق هسته‌ای، آژانس برای دسترسی به هر سایت غیرهسته‌ای، اعم از نظامی یا غیرنظامی، ابتدا باید مدارک و اطلاعاتی که نشان دهد ممکن است در این مکان فعالیت مرتبط با هسته‌ای انجام گیرد را به ایران ارائه کرده و درخواست بازرسی دهد.

در صورت عدم پذیرش این درخواست از سوی ایران، این درخواست به کمیسیون مشترک هشت عضوی نظارت بر برجام، متشکل از ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلستان، آمریکا و اتحادیه اروپا می‌رود و تنها در صورت رأی اکثر اعضا به نفع آژانس، باید دسترسی ارائه شود. این روند تا ۲۴ روز زمان می‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران چند هفته پیش در خصوص طرح مسئله بازرسی از اماکن نظامی ایران گفت: «این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم دیروز (پنجشنبه) گفت: «اگر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران، آن‌طور که ایرانی‌ها می‌گویند یک رویا است، پایبندی ایران به برجام هم رویا است

رئیس‌جمهور آمریکا که طبق قوانین داخلی این کشور باید هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به برجام را تائید کند، بر اساس گزارش‌های غیررسمی، به دنبال راهی برای متهم کردن ایران به نقض برجام و عدم صدور تائیدیه است.

گفته می‌شود تلاش برای قرار دادن ایران بر سر دو راهی ارائه دسترسی به پایگاه‌های نظامی یا خروج از برجام، راه‌ حلی است که به این منظور به ترامپ پیشنهاد شده است.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته پس از حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت ایران باید به بازرسان آژانس اجازه دهد که از پایگاه‌های نظامی بازدید کنند.

منبع: فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها