مكرون بر حمايت همه جانبه فرانسه از لبنان تاكيد كرد

مكرون بر حمايت همه جانبه فرانسه از لبنان تاكيد كرد
جمعه 10 شهريور 1396 - 18:00

رئیس جمهوری فرانسه امروز(جمعه) در دیدار با سعد حریری نخست وزیر لبنان تاکید کرد: پاریس همچنان در کنار لبنان خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، امانوئل مکرون پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ابراز خرسندی از روابط دو کشور، بار دیگر حمایت فرانسه را از لبنان در شرایط آشفته فعلی منطقه، اعلام کرد و گفت: فرانسه  همچنان در کنار لبنان خواهد ماند. 
وی افزود: این نخستین کاری است که ما در چارچوب روابط  اقتصادی،  فرهنگی و دو جانبه انجام می دهیم و امیدواریم با اتخاذ تدابیر مناسب در سفر چند هفته دیگر رئیس جمهوری عون به پاریس،  این تعاملات و مراودات افزایش یابد.
به گفته مکرون، این سفر بیانگر مناسباتی است که دو کشور را متحد می کند.
رئیس جمهوری فرانسه افزود: لبنان برای آن که نهادهای دولتی  خود را به حالت عادی بازگرداند، در ماههای اخیر مراحل مهمی را پشت سر گذاشته است؛ مراحل مربوط به قانون اساسی، تشکیل دولت شما (سعد حریری) و  انتخاب  آقای عون به ریاست جمهوری و امیدواریم که مرحله قانون انتخابات  را هم که همه منتظر آن هستند، پست سر بگذارد و همچنین امید داریم که با  حل شدن مشکل نهادها، هم شرایط بحران از بین برود و هم وضعیت به حالت عادی بازگردد. 
رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود گفت:ما همکاری اقتصادی با لبنان را ادامه و  حضور شرکتهای فرانسوی را  در این کشور توسعه خواهیم داد.
مکرون تهدیدهای تروریستی را یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این دیدار برای دو کشور دانست و بار دیگر حمایت همه جانبه  فرانسه را  از لبنان در این خصوص اعلام کرد؛ حمایتی که به گفته وی از طریق نیروی حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل)که 800 نیروی فرانسوی عضو آن هستند و همچنین ادامه همکاری نظامی و امنیتی، صورت می گیرد. 
مکرون یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این دیدار را شرایط فعلی منطقه بر شمرد و گفت: لبنان میزبان یک میلیون و دویست هزار آواره  است که بیانگر تعهد اخلاقی این کشور در منطقه ونشان دهنده اهمیت این کشور در ثبات کل منطقه در شرایط کنونی است.
وی در ادامه بر چند نکته تاکید کرد: اول  پایبندی فرانسه به مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه در چارچوب سازمان ملل تا از بین رفتن تروریسم در همه اشکال آن. دوم  فرانسه خواهان اقدامی سیاسی برای استقرار صلح و  ثبات سیاسی در سوریه است. وی افزود: در این جهت فرانسه گروه تماسی را با حضور همه طرفهای درگیر در این مناقشه تشکیل داده است و روشن است سوریهایی که در خارج از این کشور زندگی می کنند و کشورهایی که آوارگان سوری را پذیرفته اند از طرفهای این مناقشه هستند و در این گروه تماس، نقشی اساسی خواهند داشت. ما خواهان راه حلی سیاسی و یک دوره انتقال سیاسی  برای بازگشت به وضعیت عادی و ریشه کن شدن کامل و  دائمی هر شکل  تروریسم در سوریه و بازسازی این کشور هستیم .
مکرون تاکید کرد  لبنان همچنان اولین مخاطب رسمی فرانسه  برای پاسخگویی به  بحران آوارگان سوری است و   برای همین در این دوره انتقالی نقش خواهد داشت.  فرانسه قصد دارد  در سه ماهه نخست سال 2018  کنفرانس سرمایه گذاران را برای کمک به  لبنان و کنفرانسی را برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشوشان  برگزار کند.
وی تهیه نقشه راهی برای آموزش زبان فرانسه در لبنان را هم از موضوعات مطرح شده در این دیدار اعلام کرد .
مکرون همچنین اعلام کرد میشل عون رئیس جمهور لبنان 25 سپتامبر به فرانسه سفر می کند .
 

پربیننده ترین خبرها