پایگاه الشرق تحلیل کرد..

نقش منفی امارات و تأثیر مثبت قطر در بحران یمن

نقش منفی امارات و تأثیر مثبت قطر در بحران یمن
شنبه 11 شهريور 1396 - 16:27

یک پایگاه قطری با انتقاد شدید از اظهارات سفیر امارات در آمریکا که قطر را عامل کشته شدن تعدادی از سربازان اماراتی در یمن می داند، به توضیح نقش مخرب ابوظبی و در مقابل نقش مثبت و سازنده دوحه در یمن پرداخت.

العالم - یمن

پایگاه اینترنتی الشرق قطر در یادداشتی آورده است: اظهارات یوسف العتیبه (سفیر ابوظبی در واشنگتن) در گفت و گو  با مجله آتلانتیک، وقتی مدعی می شود قطر مسئول کشته شدن تعدادی از سربازان امارات در یمن است، از مرزهای دروغ گذشته و به جنون رسیده است.

العتیبه نقش ویرانگر کشورش در یمن را فراموش کرده است اما گزارش های بین المللی هر از گاهی فجایعی را که ابوظبی در یمن به بار آورده است فاش می کند.

با آن که امارات عربی متحده دومین کشور ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در جنگ علیه یمن به شمار می آید اما نقشی که این کشور در یمن و مخصوصا جنوب آن و استان های حضرموت و عدن ایفا می کند محل تردید و انکار است تا جایی که عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نقش امارات را استعمار احمقانه توصیف کرده است.

امارات از طریق نیروهایی که بر تمرین آنها نظارت دارد تلاش می کند سیطره خود را بر شهرهای جنوبی یمن تقویت کند، این شهرها ثروت های طبیعی مانند نفت و گاز، معادن و شیلات دارند و علاوه بر آن عدن یکی از مهمترین شهرهای ساحلی یمن به شمار می آید که از نظر امارات بندرگاه های مهمی دارد. این کشور می کوشد نفوذ خود به تنگه راهبردی باب المندب را نیز گسترش دهد.

سازمان حقوق و آزادی های سام از زندان های مخفیانه در چندین شهر یمن پرده برداشت که نیروهای یمنی بر آنها نظارت دارند. این سازمان تاکید کرد زندانیان این زندان های محرمانه در معرض انواع شکنجه های جسمی و روحی قرار دارند و از ساده ترین حقوقی که به موجب قانون یمن و قوانین بین المللی تضمین شده است محرومند.

این سازمان، زندان های دیگری را نیز در شهر المکلا در استان حضرموت در شرق یمن رصد کرده است که تحت نظارت نظامیان اماراتی است و انواع رفتار ضدبشری هولناک علیه زندانیان در آنها روا داشته می شود.

مهمترین این بازداشتگاهها، الریان واقع در داخل فرودگاه الریان است که از معروف ترین زندان های غیرقانونی به شمار می آید. بازداشتگاه های میناء الضبه، بازداشتگاه ربوه در المکلا، القصر الجمهوری، غیل بن یمین و جزیره سقطری از دیگر موارد این زندان های غیرقانونی هستند که مورد آخر به تازگی توسط نیروهای اماراتی در جزیره سقطری ایجاد شده است.

امارات می کوشد جنگ یمن طولانی شود تا به اهداف و اطماع اقتصادی و سیاسی اش در این کشور برسد مخصوصا بعد از اختلاف با عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و عزل تعدادی از مسئولان شاخص توسط او که امارات ماموریت های خاصی به آنها محول کرده بود. به تعدادی از آنها ماموریت  اخراج اهالی شمال از استان های جنوبی سپرده شده بود و برخی دیگر مامور مبارزه با حزب اصلاح و شیطنت آنها بودند و تعدادی دیگر نیز مامور اجرای طرح جدایی یمن به شمال و جنوب برای تحقق اهداف امارات.

یک گزارش محرمانه از کمیته کارشناسان شورای امنیت بین المللی، امارات را به بی اثر کردن تلاش عبدربه منصور هادی و حمایت از شبه نظامیان سلفی در خارج از ساختار هرم حکومت متهم کرده است به نحوی که مانع مورد پیگرد قرار گرفتن به اتهام ارتکاب جنایت شود.

مجله آمریکایی فارین پالیسی، گزارشی از کمیته کارشناسان که به صورت محرمانه به شورای امنیت سازمان ملل متحد داده شد منتشر کرده است. این گزارش شواهد و اطلاعاتی از نقش امارات در یمن از طریق حمایت از شبه نظامیان ابوالعباس در تعز ارائه کرد که از قرار دادن نیروهای خود تحت ریاست ستاد کل نیروهای یمن خودداری می کنند.

درمقابلِ این نقش خبیثی که امارات در یمن ایفا می کند قطر به صورتی شریف در صحنه حضور یافت و از دولت مشروع یمن به صورت نامحدود حمایت  و برای حفظ وحدت ملت و اراضی یمن با نیروهای وظیفه اش در عملیات طوفان قاطعیت مشارکت کرد که این اقدام سرچشمه گرفته از موضع ثابت و اصولی این کشور برای بازگرداندن امنیت و ثبات و بازسازی ویرانی های به جا مانده از جنگ است. در این مسیر هم شهدا و مجروحانی تقدیم کرد که این خود گواه روشنی بر قهرمانی و جسارت سربازان قطری است.

از زمان آغاز عملیات طوفان قاطعیت در مارس 2015 قطر با تلاش نظامی آشکار در آن شرکت جست چنان که از نخستین روزهای آن هزار سرباز از نیروهای مسلح قطر را با پشتیبانی اسلحه سنگین و متوسط و موشک های دفاعی و سامانه های ارتباطی پیشرفته اعزام  و 10 جنگنده را برای مشارکت در نخستین دور حملات هوایی ارسال کرد.

دومین گروه از نیروهای قطری نیز به منظور دفاع از نوار مرزی جنوبی در برابر تلاش  شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی صالح رئیس جمهور خلع شده برای نفوذ، به منطقه اعزام و  به نیروهای سعودی مستقر در آن منطقه ملحق شدند. نیروهای مسلح قطر نقش مهمی در تامین امنیت مناطقی داشتند که در آزادسازی آن شرکت کردند مانند المخاء، ذباب، باب المندب در تعز و نیز مشارکت در آزادسازی چندین منطقه و ساحل و بندرگاه در این استان که تحت سیطره حوثی ها بود و این شبه نظامیان برای قاچاق اسلحه و تهدید آب های بین المللی از آنها استفاده می کردند.

علاوه بر این ها قطر نقش انسانی داشت که امتداد نقش آنها در پایبندی  به ملت یمن به شمار می آید از این رو برای تجهیز چندین بخش اورژانس، اتاق عمل و بخش مراقبت های ویژه اقدام  و چندین بیمارستان را در یمن بازسازی کرد.

قطر، مشارکت خود را از نخستین لحظه در تلاش هایی که  برای بازپس گیری دولت مشروع یمن و مشارکت در کنار کشورهای عضو ائتلاف عربی در طوفان قاطعیت صورت می گرفت اعلام کرد و در این زمینه به تلاش های دیپلماتیک و سیاسی پرداخت.

قطر همچنین به صورت فعال در گفت و گوهایی که تحت نظر سازمان ملل متحد بین گروه های یمنی انجام می شد سهیم بود و ثمره تلاشش بازگرداندن هیات حکومتی یمن به رایزنی های کویت بین دو طرف حکومتی و هیات حوثی ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع بود.

قطر همچنین سخاوتمندانه در طرح های کمک رسانی و بازسازی یمن از آغاز بحران در این کشور مشارکت داشت و کمک های بشردوستانه آن از نخستین ماه های سال 2015  از طریق دریا و فرودگاه جیبوتی به عدن می رسید. آخرین اقدام قطر هم افتتاح ایستگاه برق در عدن با کمک های مالی دوحه بود که یک هیات از دولت برای افتتاح آن به عدن رفتند.

دوحه، پایتخت قطر میزبان کنگره بحران انسانی در یمن بود که در این کنگره 223 میلیون دلار برای حمایت از تلاش های انسانی در آن کشور جمع آوری شدکه  موسسه خیریه قطر به تنهایی پرداخت صد میلیون از آن را به عهده گرفت. از زمان بازگشایی فرودگاه عدن، قطر هواپیمایی حامل محموله هایی از کمک های بشردوستانه به آن فرستاد که شامل دارو ، ملزومات پزشکی و مواد غذایی برای مردم یمن بود. ارسال این محموله ها چند بار بعد از آن هم تکرار شد.

 

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها