واکنش ظریف به زیاده خواهی آمریکایی‌ها

واکنش ظریف به زیاده خواهی آمریکایی‌ها
شنبه 11 شهريور 1396 - 23:00

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اصرار آمریکایی‌ها بر برجامی بودن دسترسی به مراکز نظامی کشور، گفته که مفاد برجام است که حوزه دسترسی بازرسان را مشخص می‌کند نه انگیزه‌های نهان آمریکایی‌ها.

العالم - ایران / سیاسی

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادامه اصرار آمریکایی‌ها بر مجاز بودن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازدید از سایت‌های نظامی کشورمان، در توییتر به آمریکایی‌ها تاخت.

ماجرا از سفر نیکی هیلی به وین و تلاش وی برای متقاعد کردن «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعزام بازرسان خود به سایت‌های نظامی ایران با تکیه بر مفاد برجام شروع شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر این دیدار گفته بود: «این بحث‌ها را باید به طنزگویی تشبیه کرد. این مسئله خوابی است که تعبیر نخواهد شد. این سخنان، بسیار گفته و تعبیر هم نخواهد شد چون با ایران قدرتمندی مواجهه هستند که با بومی‌سازی راه خود را ادامه می‌دهد و به عنوان کشوری مستقل در جهان ظهور کرده است.»

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم پنجشنبه پاسخ داد: «اگر بازرسی از سایت‌های نظامی ایران، آن‌طور که ایرانی‌ها می‌گویند یک رویا است، پایبندی ایران به برجام هم رویا است.»

ظریف در صفحه توئیتری خود تلویحاً به این ماجرا اشاره کرده و گفته: «استی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس، بر مبنای مفاد موافقتنامه انجام می‌شود نه بر اساس انگیزه‌های نهان مقامات آمریکایی و یا لابی‌گران.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسان از وی فرمان می‌گیرند و گزارش پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام با امضای وی منتشر می‌شود، بامداد جمعه گفته بود که «بر اساس شرایط مورد توافق ایران در حوزه بازرسی‌ها، آژانس بدون تفاوت قائل شدن میان مراکز نظامی و غیرنظامی، به همه آنها دسترسی دارد.»

منظور آمانو از شرایط مورد توافق، همان مفاد برجام است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها