انهدام شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در اروپا

انهدام شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در اروپا
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 00:06

​​​​​​​نیروهای پلیس بلژیک و اتریش در عملیاتی همزمان، شبکه ای را که توزیع نیمی از مواد مخدر اروپا و تامین مالی گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را به عهده داشت متلاشی کردند.

العالم - اروپا

روزنامه دیلی صباح چاپ ترکیه نوشت: خبرگزاری بِلگای بلژیک اعلام کرد اعضای این شبکه، مواد مخدر را از طریق بنادر آنتورپ و روتردام در بلژیک و هلند منتقل می کردند.

این مواد مخدر بعدا به بسته های پنج کیلوگرمی تقسیم و در داخل خودروها جاسازی می شدند. این خودروها، مواد مخدر را به اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان و هلند می رساندند.

نیروهای امنیتی بلژیک در تاریخی که اعلام نشده است به یک خانه امن در شهر اِسلِت حمله کردند. در این حمله پلیس، سی کیلوگرم کوکائین، دوازده کیلوگرم هروئین و مقادیر زیادی مواد مخدر صنعتی از جمله قرص های روانگردان، سلاح های گرم و هشتصد هزار یورو پول نقد کشف و ضبط شد.

ده نفر از جمله سرکرده این شبکه در چارچوب بررسی ها در بلژیک دستگیر شدند. در اتریش، چهار نفر در مجموع به بیست و یکسال و شش ماه زندان محکوم شدند و برای مظنون پنجم که همچنان فراری است، حکم دستگیری صادر شد.

روزنامه هت بلانگ فان لیمبورگ Het Belang van Limburg نوشت اعضای این شبکه قاچاق مواد مخدر تنها از فروش هروئین توانستند میلیون ها یورو پول بدست آوردند و این پول را در اختیار پ ک ک قرار دادند.

این روزنامه همچنین اعلام کرد در عملیاتی دیگر، نه کیلوگرم هروئین و هفتاد و پنج هزار یورو پول در اتریش توقیف شد.

پلیس بلژیک با حمایت و اطلاع رسانی دادگاهی در اتریش، توانست سرکرده این باند را دستگیر کند.

ترکیه مدتی مدید، بلژیک را به همراه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا به بی تفاوتی به فعالیت های گروههای تروریستی پ ک ک و حزب جبهه آزادیبخش خلق انقلابی متهم کرده است.

پلیس اتحادیه اروپا ماه ژوئن در گزارشی، بلژیک را به همراه فرانسه، آلمان، ایتالیا، رومانی و سوئیس جزء کشورهایی اعلام کرد که پ ک ک در آنجا می تواند آزادانه به فعالیت های تبلیغاتی و جمع آوری کمک های مالی بپردازد. این گزارش همچنین به حملات پ ک ک به موسسات و املاک میلیون ها نفر از ترک های ساکن اروپا اشاره کرده است.

منابع اطلاعاتی ترکیه پیشتر در ماه دسامبر اعلام کردند سازمان تروریستی پ ک ک با جمع آوری پول از بنیادهای خود در کشورهای اروپایی، هر ساله سی میلیون یورو درآمد دارد. این مبلغ در حالی بدست می آید که کشورهای اتحادیه اروپا، پ ک ک را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده اند.

این گروه تروریستی همچنین در قاچاق مواد مخدر، سلاح و انسان، آدم ربایی ها، ارعاب، قتل و اجیر کردن اجباری یا داوطلبانه افراد در سراسر اروپا دست دارد.

از آنجا که پ ک ک بیشتر در مناطق کوهستانی با اکثریت کردها بین جنوب شرقی ترکیه، شمال عراق و غرب ایران فعالیت می کند، در تجارت مواد مخدر بین آسیای مرکزی و افغانستان که در آنجا تریاک کشت می شود نقشی مهم دارد. پ ک ک به بازاریابی این مواد مخدر در اروپا می پردازد که در آنجا طرفداران زیادی در میان کردهای مهاجر دارد.

این گروه تروریستی همچنین طرفی مهم در تجارت مواد مخدر در داخل ترکیه است.

پ ک ک که سال 1978 تاسیس شد و آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو آن را در فهرست تروریستی قرار داده اند، چند دهه عملیات مسلحانه خود علیه حکومت ترکیه را ژوئیه 2015 از سر گرفت.

از آن زمان، 1200 نفر از جمله نیروهای امنیتی و غیر نظامیان جان خود را از دست داده اند. حدود ده هزار نفر از شبه نظامیان هم در عملیات ضد تروریستی نیروهای امنیتی ترکیه کشته یا دستگیر شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها