کمالوندی: طرح اولیه بازطراحی رآکتور اراک مورد تائید چینی‌ها قرار گرفت

کمالوندی: طرح اولیه بازطراحی رآکتور اراک مورد تائید چینی‌ها قرار گرفت
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 22:06

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید طرح اولیه بازطراحی رآکتور اراک به طور صد در صدی به تائید طرف چینی رسیده است.

العالم _ ایران / سیاسی

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید طرح اولیه بازطراحی رآکتور اراک به طور صد در صدی به تائید طرف چینی رسیده است.

وی همچنین اطلاع داد که کار بر روی طرح تفصیلی بازطراحی این رآکتور از اوایل مرداد آغاز شده است و بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک یکی از مفاد فنی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان بازدید خبرنگاران از تاسیسات غنی‌سازی نطنز و رآکتور آب سنگین خنداب همچنین درباره بازطراحی راکتور آب سنگین خنداب اراک عنوان کرد که به لحاظ زمانی عقب نیستیم. طراحی اولیه پایان یافته و به تایید صد در صد چینی ها رسیده و طراحی تفصیلی نیز از اول مرداد آغاز شده است.

وى در پاسخ به سوالی درباره تغییر نام رآکتور آب سنگین اراک به رآکتور آب سنگین خنداب، خاطرنشان کرد: آقاى صالحى از ابتدا تاکید داشت که بایستى عنوان آب سنگین براى این نیروگاه به کار برده شود و نماینده‌هاى خنداب نیز بیان مى‌کردند که این نیروگاه در این منطقه واقع شده و نام آن هم باید برگرفته از این منطقه باشد. در نهایت به این جمع‌بندى رسیدیم که نام آن به KHRR تغییر یابد که حرف اول آن هم مخفف خنداب است و حرف دوم آن هم مخفف آب سنگین است. در نهایت رآکتور آب سنگین خنداب نامیده شد. این در حالى است که آمریکایى‌ها از ابتدا علاقمند بودند که عبارت آب سنگین در نام این رآکتور نباشد.

سخنگوى سازمان انرژى اتمى درباره احتمال تامین تجهیزات رآکتور خنداب توسط آمریکایى‌ها، با اشاره به قوانین داخلى آمریکا مبنى ممنوعیت همکارى با کشورهاى دارنده غنى‌سازى و بازفراورى، گفت: بر همین اساس آمریکایى‌ها نمى‌توانند در این زمینه همکارى کنند، اما مانع دیگر کشورها نخواهند شد.

وى درباره تولید سوخت رآکتور آب سنگین خنداب خاطرنشان کرد: بر اساس برجام قرار است بخش اول این سوخت از خارج از کشور تامین شود، که فعلا در این مورد با چینى‌ها مذاکره مى‌کنیم. با توجه به توانمندى‌هاى ما در تولید سوخت و همکارى‌ها با روس‌ها در این زمینه، این امکان براى ما فراهم مى‌شود که خودمان در داخل این سوخت را تولید کنیم. باید از سوخت دوم به بعد، که حدود ٦ تا ٧ سال دیگر مى‌شود، سوخت را در داخل تولید کنیم.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها