برقراری پرواز مستقیم تهران - بالی

برقراری پرواز مستقیم تهران - بالی
دوشنبه 13 شهريور 1396 - 14:22

سفیر ایران در اندونزی گفت: درحال حاضر پرواز مستقیم بین دوکشور برقرار نیست . باتوجه به صحبت هایی که شده است امیدواریم که این پرواز ها برقرار شود .

العالم- ایران/ سیاسی 

ولی‌الله محمدی نصر آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی روابط تهران و جاکارتا را  همواره خوب  و مثبت ارزیابی کرد و گفت که در دو سال اخیر و بعد از سفر دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به جاکارتا ،  این روابط رنگ و بوی دیگری گرفته و پرتحرک شده است و  به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و 1+ 5 و  توافق برجام  سرعت بیشتری به این  تحرکات بخشید.

وی با اشاره به بازدید 10 وزیر اندونزیایی از کشورمان  در سال گذشته، خاطرنشان کرد: افزایش سفرهای متقابل مقام‌های ایران و اندونزی حاکی از  توسعه روابط سیاسی دو کشور است.  در همین راستا در دسامبر 2016 "جوکو ویدودو"رئیس‌جمهور اندونزی به تهران سفر کرد و در حال حاضر روابط بسیار خوب بوده و رفت و آمدهای بسیاری بین دو کشور انجام شده است . در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان هم  با توجه به روابط دوستانه‌ بین دو کشور،  هیئت اندونزی در سطح وزیر ارشد هماهنگ کننده امور دریاها که 5 وزارتخانه را هماهنگ می کند، به همراه نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور خاورمیانه و قائم مقام وزیر انرژی در مراسم شرکت کردند که این امرحاکی از زنده و فعال بودن روابط سیاسی ما است. حتی رئیس مجلس هم رئیس گروه دوستی پارلمانی اندونزی و ایران  را برای شرکت  در مراسم فرستاد؛ و در واقع دو هیئت به ایران سفر کردند.

سفیر ایران در اندونزی در پاسخ به این سوال که تعاملات اقتصادی تهران و جاکارتا در پسابرجام را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در این حوزه هم همکاری ها به خوبی دنبال می‌شود،  کمیسیون مشترک دو کشور پس از وقفه ای در سال 94 در تهران برگزار شد. در آذر 95  هم دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور در جاکارتا برگزار شد  در این نشست اسناد و موارد متعددی مورد مذاکره قرار گرفت  که تعدادی از آنها در سفر آقای  جوکو ویدودو به تهران امضاء شد . در این سفر  4 سند همکاری بین وزارت نیروی ایران و انرژی اندونزی در خصوص برق و الکتریسته ،  یادداشت تفاهم کمیته سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور به همراه دو قرارداد معاضدت قضایی و استرداد مجرمین  امضا شد. در کنار آن 12 سند دیگر بین بخش های خصوصی از جمله بین مپنا و شرکت ملی برق اندونزی برای ایجاد نیروگاه در اندونزی و انجام خدمات نیروگاهی در این کشور  بین طرفین امضا شد.

وی ادامه داد: وزیر هماهنگی امور دریاهای اندونزی که  برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود در نشستی با مقامات وزارت نیرو شرکت  مپنا  در خصوص  اجرای توافقات انجام شده مذاکره کرد  و  در حال حاضر منتظر هیئت مپنا  هستیم تا به جاکارتا آمده  و پروژه‌های مدنظر را بررسی کرده و آمادگی مپنا برای ایجاد نیروگاه  را عملی کنیم.

این دیپلمات کشورمان در بخش دیگری از این گفت و گو به بررسی روابط تهران و جاکارتا پرداخت و گفت :دو ما ه بعد ازسفر آذر ماه رئیس‌جمهور اندونزی وزیر هماهنگ کننده اقتصادی این کشور با 45 نفر از بخش خصوصی به تهران سفر کردند. وزیر امور زنان، رئیس پلیس و رئیس مجلس مناطق و نائب رئیس مجلس نمایندگان  این کشور هم از دیگر مقام های اندونزی بودند که از ایران بازدید داشتند. از طرف ایران هم آقای دکتر ظریف، علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ، علی ربیعی وزیر تعاون و همچنین حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی کشورمان مذاکرات خوبی در اندونزی داشتند.

برگزاری کمیته مشورتی سیاسی ایران واندونزی با حضور معاونین وزارت خارجه ماه آینده در تهران



محمدی در پاسخ به این سئوال که همکاری‌های تهران و جاکارتا در سازمان‌های بین‌المللی به چه صورت دنبال می‌شود؟ افزود: در عرصه بین المللی هم هر دو کشور همکاری‌های خوبی داشته و از مواضع یکدیگر حمایت می کنند  و تا امروز مقامات و به ویژه وزرای خارجه در حاشیه اجلاس های  مختلف ملاقات‌های بسیاری با هم انجام داده اند ومذاکرات تلفنی بین آنها مرتب برقرار است. علاوه براین چهارمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اندونزی در ماه گذشته در جاکارتا  برگزار شد و قرار است کمیته مشورتی سیاسی با حضور معاونین وزارت خارجه ماه آینده در تهران برگزار شود.

سفیر کشورمان در جاکارتا گفت: همچنین ماه گذشته کمیته کشاورزی در تهران برگزار شد و همکاری دو کشور در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. کمیته بازرگانی نیز در تیرماه در تهران برگزار شد که در آن  یادداشت تفاهم تعرفه ترجیحی در مورد حدود 100 قلم کالا مورد مذاکره قرار گرفت  و توافق شد تا آخر سال 2017 توافق نهایی و  امضا شود تا بخش خصوصی دو کشور از آن بهره ببرند.  در همین راستا هم قرار است ماه آینده چهارمین نشست این کمیته  در جاکارتا برگزار شود که امیدواریم در آن نشست قرارداد نهایی شود.

وی ادامه داد: در راستای گسترش تعاملات تهران و جاکارتا در بخش انرژی و نفت هم باید بگویم که در سفر  رئیس‌جمهور اندونزی به تهران،  قرارداد خرید ال پی جی بسته و 600 هزار تن گاز مایع خریداری شد که به تدریج به اندونزی  منتقل می شود، علاوه براین برای خرید یک میلیون تن نفت هم با آنها به توافق رسیدیم که به این کشور صادر شده است . همچنین شرکت ملی نفت  و گاز اندونزی ( پرتامینا )  در خصوص سرمایه گذاری و  توسعه  دو میدان نفتی آب تیمور و منصوریادداشت تفاهم با شرکت ملی نفت ایران امضاء کرده است .  پرتامینا در موعد مقرر  طرح مطالعاتی خود را ارائه  کرده و د رحال مذاکره هستند که   قرار است تا پایان سال 2017 نظر طرف ایرانی را داشته باشند.

محمدی خاطر نشان کرد که طرف اندونزی برای گرفتن  این دو میدان نفتی  در کشورمان علاقه زیادی داشته و تمایل دارد سرمایه‌گذاری خود را در ایران توسعه دهد تا بتواند از استخراج نفت و صادرات  آن به اندونزی استفاده کند.در حال حاضر نمایندگان پرتامینا  در ایران هستند تا مذاکرات را دنبال کنند. این سرمایه گذاری چندین میلیاردی است که امیدواریم انجام شود.

                            افزایش 30درصدی تعاملات تهران و جاکارتا

                                             

این دیپلمات کشورمان در خصوص همکاری های تجاری بین دو کشور گفت: تعاملات تجاری ما از سال گذشته تا امروز حداقل سی درصد رشد داشته است. طبق آمار گمرک ایران در 4 ماهه امسال اندونزی چهاردهمین مقصد کالاهای صادراتی ایرانی بوده  است . از آن طرف ایران رتبه 33 را در ارتباط اقتصادی با اندونزی در میان کشورها دارد.  حجم تجاری تعاملات تهران و جاکارتا با توجه به اقدامات انجام شده و برخی از موانع برداشته شده در پسابرجام ،  رو به رشد است و امیدواریم که در یک الی دو سال آینده  خواسته  روسای جمهور دو  کشور مبنی بر رسانیدن  حجم تعاملات به دو میلیارد دلار تحقق یابد.

وی در پاسخ به این سئوال که حجم تعاملات تهران و جاکارتا در سال گذشته چقدر بوده است، گفت: این حجم این تعاملات در سال گذشته میلادی 338 میلیون دلار بوده که با برنامه ریزی صورت گرفته انتظارمی رود  در سال جاری به بیش از 500 میلیون دلار برسد. در حال حاضر صادرات ما به اندونزی در حوزه‌های صنایع دستی  ،گچ، کالاهای ساختمانی، مواد خوراکی ،  خرما، فرش و ... است و این محصولات جدا از بحث صادرات فرآورده های پتروشیمی و نفت است .  کاغذ روغن پالم ، کائوچو، لوازم اتومبیل و لاستیک  ، نساجی ، خمیر چوب و غیره هم از اندونزی وارد کشورمان می شود.

محمدی در ادامه در رابطه با اینکه بعد از برجام شاهد چه تغییراتی در روابط بانکی بین ایران و اندونزی هستیم؟ گفت :در خصوص تعاملات اقتصادی و بانکی  باید بگویم که در سال های 94و 95 چندین دور مذاکره میان بانک های دو کشور برگزار شد و در سفر رئیس‌جمهوراندونزی به تهران هم این مذاکرات ادامه یافت . سرانجام  در سفر وزیر هماهنگی امور اقتصادی به تهران  که دو ماه پس از سفر رئیس جمهور انجام شد ،  یادداشت تفاهم همکاری بین بانک های مرکزی ایران و اندنزی امضا شد.  و چون در اندونزی ،  بخش نظارت مالی جدا از بانک مرکزی  است و سازمان خدمات مالی (OJK) وظیفه مدیریت بانک های کشور را برعهده دارد، باید  یادداشت تفاهمی بین بانک مرکزی و سازمان خدمات مالی اندونزی امضا شود. چندین دور مذاکره میان طرفین انجام شده که در آخرین نشست که در ماه گذشته در جاکارتا برگزار شد ، یادداشت تفاهم مربوطه نهائی شده  و قرار است در اولین فرصت میان  روسای بانک مرکزی کشورمان و  OJK  امضا شد . امضای این یادداشت تفاهم  تحول عظیمی در ایجاد روابط مستقیم است. به طور کلی بعد از برجام روابط بانکی تا حدودی برقرار شده ولی هنوز تا برقراری رابطه مستقیم بانکی فاصله داریم ، البته  در حال حاضر توسط بعضی از بانک ها  ال سی  باز می شود و امروز نسبت به گذشته با مشکلات کمتری روبرو هستیم.
 

کوتاه کردن دست واسطه ها در تجارت ایران و اندونزی

سفیر کشورمان دراندونزی همچنین در پاسخ به این سئوال که قرار بود  واسطه ها از تعاملات دو کشورحذف شوند، در این راستا چه قداماتی انجام شده است؟ گفت: دردوران تحریحم بسیاری از محصولات دو کشور به طور غیر مستقیم و از طریق کشور ثالث وارد کشورهای یکدیگر می شدند. با توجه به برداشته شدن تحریم ها از جمله تحریم های بانکی ، کشتیرانی و بیمه  ها ، طرفین بدنبال تجارت مستقیم هستند  و قدم های خوبی در این مسیر برداشته شده است. اکنون  برخی از واردات مانند کاغذ بدون واسطه انجام شود. اکثر کالاهای ایرانی به طور مستقسم وارد اندونزی می شود و اگر تعرفه ترجیحی هم امضا شود تعدادی از محصولات  دیگر  مثل فرش هم می توانیم به صورت مستقیم و بدون واسطه به اندونزی صادر کنیم .

این دیپلمات کشورمان  ادامه داد: در رابطه با بخش علمی و فناوری هم خوشبختانه گام های خوبی در این مسیر برداشته شده است. سفر رئیس دانشگاه اندونزی به ایران و امضای یک یادداشت تفاهم با دانشگاه تهران ، سفر گروهی از اساتید و دانشجویان اندونزی به ایران و سفر نماینده وزارت  علوم کشورمان به اندونزی  را داشتیم . در این سفر برنامه هائی برای توسعه  همکاری های دانشگاهی و علمی  طراحی شده است .  در همین راستا قرار است کمیته علمی و  فناوری دو کشور  ماه آینده در تهران برگزار شود. این هم فرصتی است که می توانیم چارچوب همکاری های علمی را بیشتر مشخص کنیم. علاوه براین دبیرکل ستاد فناوری نانو در ابتدای  سال 96 از اندونزی دیدار کرده و در ملاقات با مقامات ارشد این کشور در خصوص شروع  و توسعه همکاریهای نانو که مورد توافق روسای جمهور دو کشور بود ، مذاکره و تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه‌ها و سمینارهایی در این بخش با حضور شرکت های دانش بنیان  ایرانی در اندونزی برگزار شود. خوشبختانه در هفته گذشته دبیرکل ستاد فناوری  نانو بهمراه 12 شرکت ایرانی به جاکارتا سفر و سمینار و نمایشکاه مربوطه در وزارت صنایع اندونزی برگزارشد. ضمنا تصمیم گرفته شد که کمیته همکاریهای نانو میان دو کشورایجاد شود. 

محمدی در رابطه با تعداد دانشجویان ایرانی در اندونزی با بیان اینکه ایران دانشجویان کمی در اندونزی دارد، گفت:  عدم وجود  شناخت از دانشگاههای اندونزی و تدریس به زبان بهاسا ( مالائی ) در اکثر دانشگاهها ،  از جمله دلایل کمی تعداد دانشجویان ایرانی در اندونزی می باشد . شاید 5 یا 6 ایرانی در دانشگاه های اندونزی تحصیل کنند. البته  اندونزی حدود 20 دانشجو در ایران دارد. این دانشجویان در رشته های  مهندسی ، علوم انسانی و پزشکی تحصیل می کنند. حدود200 دانشجوی  اندونزیائی  نیز در رشته های علوم دینی  در ایران  مشغول به تحصیل هستند.

برقراری پرواز مستقیم تهران-بالی/افزایش دوبرابری صدور ویزا از سوی ایران برای شهروندان اندونزی

وی در پاسخ به این که چه عامل یا عواملی را در کم بودن تعداد ایرانیان مقیم در اندونزی دخیل می دانید؟  گفت: شاید یکی از دلایل آن این باشد که پرواز مستقیم بین ایران و اندونزی برقرار نیست .

سفیر کشورمان درجاکارتا در خصوص اینکه در بحث گردشگری و توریسم شاهد سفر گردشگران ایرانی به  اندونزی هستیم. گردشگران اندونزی چه قدر تمایل دارند به ایران سفر کنند؟ تاکید کرد:  خوشبختانه  در دو سه سال اخیر با توجه به سفرهای انجام شده و تبادل هیاتها و و اخباری که به واسطه این سفرها از ایران در  اندونزی پخش می شود و همچنبن دستاوردهای علمی و فناوری و سیاسی ، رویکردها نسبت به سفر به ایران تغییر کرده است. البته اندونزی به خصوص بالی برای مردم ما بسیار شناخته شده است و از قدیم هم سفر به این کشور زیاد بوده و اخیرا هم بیشتر شده است.

وی ادامه داد:در اندونزی هم تورهایی برای سفر به ایران گذاشته شده است  و هرچند تعداد ویزاهایی که صادر می کنیم خیلی زیاد نیست ولی نسبت به سالهای قبل دو برابر شده است. فکر می کنم حدود 2 هزار ویزا سال گذشته برای اندونزی ها برای سفر به ایران صادر شده است.درحال حاضر پرواز مستقیم بین دوکشور برقرار نیست . باتوجه به صحبت هایی که شده است امیدواریم که این پرواز ها برقرار شود .هواپیمایی ماهان قرار است  ابتدا پرواز چارتر بین تهران و بالی  برقرار نماید و بعد  پرواز به صورت عادی  میان تهران و بالی و جاکارتا برقرار نماید . خوشبختانه از هفته قبل پروازهای ماهان  به بالی به صورت چارتر آغاز شده  واین پرواز روزهای جمعه به بالی آمده و شنبه برمی گردد.

اسکان 300 پناهجوی ایرانی در کمپ های اندونزی

محمدی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سئوال که چه تعداد ایرانی  پناهجو در اندونزی به سر می برند؟ گفت ایرانیانی که قصد داشتند از طریق اندونزی به صورت غیرقانونی وارد استرالیا شوند ولی موفق به اینکار نشدند ، در اندونزی وبه عنوان پناهجو درکمپ های سازمان ملل مستقر هستند. آنها  تقاضای پناهندگی کرده و امیدوارند که در نهایت سازمان ملل برای آنها در یکی از کشورهای اروپایی پذیرش بگیرد.خوشبختانه در چند سال اخیر به  تعداد پناهجویان  ایرانی در اندونزی افزوده نشده است و از 4 سال پیش به امروز تقریبا پناهجوی  جدیدی نداشتیم. هرچند به صورت رسمی آماری به ما اعلام نشده است ولی آمارهای غیررسمی دو سال قبل حاکی از وجود  700 نفر از هموطنانمان در این کمپ ها بود ؛  ولی خوشبختانه امروز تعداد آنها  خیلی  کم شده و براساس آمارهای در دست  در حال حاضر حدود 300 نفر ایرانی در کمپ ها زندگی می کنند. البته وقتی گفته می شود کمپ  منظور اردوگاه ، پادگان و یا زندان نیست . پناهجویان در شهرهای مختلف و از جمله در جاکارتا در ساختمانهای متنوع زندگی و در شهر رفت و آمد می کنند. البته آنها با مشکلات زیادی روبرو هستند.

وی ادامه داد: پناهجویانی که هم اکنون در کمپ های اندونزی به سر می برند، حداقل بیش از 4 سال از عمر خود را در این کمپ ها گذرانده اند. با توجه به سخت‌گیری‌های اعمال شده از سوی استرالیا وسیاست هایی که اروپا،آمریکا در پیش گرفته اند، این پناهجویان در این کمپ‌ها ماندگار شده اند.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به اینکه پناهجویان در کمپ های اندونزی در چه شرایطی به سر می برند؟ گفت: آنها در این کمپ ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند. مثلا اینکه اجازه کار ندارند و برای کودکان پناهجویانی که در  اندونزی  متولد شده اند ،  شناسنامه صادر نمی شود و  فرزندان آنها اجازه تحصیل ندارند. همین دست مسائل باعث شده است که بسیاری از این پناهجویان می خواهند داوطلبانه به کشورشان بازگردند.

محمدی همچنین در جواب این سئوال که با توجه به اینکه استرالیا اعلام کرده است که به هیچ عنوان پذیرای پناهجویانی که به صورت غیر قانونی تلاش کنند وارد این کشور شوند نخواهد بود، در صورتی که  پناهجویان ساکن کمپ های اندونزی هستند به صورت داوطلبانه به کشور بازنگردند شرایط آنها به چه صورت خواهد بود؟ افزود:  آنها تا زمانی که بتوانند از کشوری پذیرش بگیرند ، تحت نظر سازمان ملل هستند و اندونزی فقط میزبان است و نقشی ندارد. اطلاع دقیقی ندارم ولی چنانچه دوبار تقاضای آنها از کشورهائی که درخواست پناهندگی کرده اند ، رد شود ، باید برگردند . در این صورت مطمئن هستم که اندونزی آنها را نخواهد پذیرفت. در هر صورت پناهجویان ایرانی در کمپ های اندونزی منتظر هستند وامیدوارند که شاید راهی باز شود و بتوانند از کشوری پذیرش بگیرند. البته در این میان هستند گروهی که نمی خواهند بیشتر از این سختی ها را تحمل کنند و مایل هستند به کشور بازگردند. در دوسال گذشته هم تقریبا نیمی از پناهجویان ایرانی از اندونزی رفته‌اند، یا به کشورشان بازگشته و یا از کشور سومی پذیرش گرفته اند.

سفیر کشورمان در جاکارتا، در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه،  دولت استرالیا به پناه جویانی که در کمپ های این کشور ساکن هستند ولی می‌خواهند به کشورشان بازگردند ،  مبلغی را پرداخت می کند ؛  آیا اندونزی هم چنین کاری را انجام می ‌دهد؟ گفت: همانطور که گفتم اندونزی در خصوص پناهجویان نقشی به جز میزبان بودن ندارد و لذا  هیچ اقدامی در زمینه پرداخت پول انجام نمی‌دهد. در هر صورت این کشور پذیرای پناهجویان بوده است و تا به حال هیچ یک از آنها را بیرون نکرده است  ؛ ولی به طور کلی آنها تحت نظر سازمان ملل هستند و این سازمان  مبلغی را برای بازگشت این پناهجویان به آنان پرداخت می‌کند. وی اضافه کرد  در صورتی که  فردی درخواست بازگشت به ایران را داشته باشد ، تمهیدات لازم از سوی سفارت برای بازگشت آنها فراهم می شود.

110 ایرانی در زندان های اندونزی/ اشد مجازات برای حمل مواد مخدر در اندونزی

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سئوال که چند ایرانی در زندان های اندونزی به سر می برند و وضعیت آنها به چه صورت است؟ گفت: حدود صد و ده  نفر هستند که  همه به خاطر قاچاق مواد مخدر و یا مشارکت در قاچاق مواد مخدر صنعتی دستگیر شده اند و در زندان به سر می‌برند ؛  البته از 3 تا 4 سال قبل تعداد بسیار کمی از هموطنانمان بازداشت شده‌اند وحتی می توانم بگویم که برخی مواقع بازداشتی هم نداشتیم. سالانه تعدادی از  آنها دوران محکومیتشان تمام خواهد شد و هر سال  تعداد زندانیان  کمتر خواهد شد. سال گذشته 4 الی 5 نفر آزاد شدند، امسال هم همین تعداد  آزاد می شوند . 8 نفر  از زندانی ها  خانم  می باشند که بیش از 4 سال است  در زندان های اندونزی به سر می برند. چند نفر از آنان سال گذشته آزاد شدند و  سه نفر از آنها نیز امسال آزاد خواهند شد.
محمدی همچنین در واکنش به این سئوال که برخی از ایرانیانی که در اندونزی زندانی هستند ادعا می کنند اجازه داشتن وکیل ندارند یا پرونده‌های آنها به کندی رسیدگی می شود . در این زمینه می‌توانید توضیحی بدهید؟ خاطرنشان کرد: تمام ایرانی هایی که هم اکنون در زندانهای اندونزی هستند  ، چند سال قبل دادگاه هایشان برگزار شده است و هم اکنون دوران محکومیت خود را می گذرانند.
وی تاکید کرد: بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران  مرتب با زندانی ها در ارتباط است و همواره سعی در حل مشکلات  و کم کردن آلام آنها دارد. خوشبختانه مقامات مربوطه نیز همکاری لازم را دارند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که جرم حمل و یا قاچاق مواد مخدر در اندونزی چیست؟ گفت:  اندونزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر را بسیار جدی پیگیری می کند و اشد مجازات را برای قاچاقچیان در نظر می گیرد. در گذشته حکم اعدام  در اندونزی اعمال نمی شد ولی از وقتی که رئیس‌جمهور فعلی در اندونزی روی کار آمده به خاطر مشکلات زیادی که استعمال مواد مخدر در این کشور دارد  و اینکه روزانه مواد مخدر چندین کشته در اندونزی به جا می گذارد، حکم اعدام  برای قاچاقچیان مواد مخدر مجددا در این کشور اجرا می‌شود. تا امروز سه گروه اعدام شدند که اکثر آنها خارجی بودند. البته در یک سال گذشته  حکم محکومین به اعدام اجرا نشده و بنظر می رسد بدون اینکه اعلام  شود حکم اعدام متوقف شده است.

سفیر کشورمان در جواب به این سئوال که حکم زندانی که معمولا برای قاچاق مواد مخدر برای ایرانی ها صادر شده است چند سال است؟ گفت:  نوع حکم بستگی به مقدار و نوع مواد مخدر و نقش فرد دستگیر شده دارد . احکام صادر شده برای ایرانی ها  از 5 سال  تا حبس ابد و حتی اعدام  متفاوت می باشد .

وی در پاسخ به اینکه آیا توفقنامه  انتقال محکومین بین ایران و اندونزی امضا شده است؟  خاطر نشان کرد که هنوز موافقت نامه انتقال محکومین  بین دو کشور امضاء نشده است . در واقع اندونزی با هیچ کشوری این موافقت نامه را امضاء نکرده است . لذا باید موضوع در مجلس اندونزی مطرح و تصویب شود . یعنی مجلس به دولت اجازه دهد که چنین موافقت نامه ای را با دیگر کشورها امضاء کند. پس از آن دولت اندونزی می تواند این موافقت نامه را با کشورها و از جمله ایران امضاء کند. درخواست امضای موافقت نامه از طرف ایران ارائه شده است و بر اساس  پاسخ طرف اندونزیایی لازم است مجوز کلی برای انعقاد این موافقت نامه از مجلس گرفته شود و  آنها بدنبال ارائه لایحه مربوطه به مجلس هستند و موضوع  در دست بررسی است. موضوع زندانی های ایرانی در اندونزی همواره یکی از موضوعات مطرح در  کمیسیون کنسولی دو کشور بوده است .  قرار است  نشست بعدی کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور  در ماه آینده در ایران برگزار شود.

معرفی اسلامی معتدل از سوی اندونزی برای مقابله با افراط گرایی

وی در پاسخ به این سئوال که اندونزی برای مقابله با گسترش افراط گرایی و گروههای تروریستی در خارج از مرزهای خود چه اقداماتی را انجام داده است؟ هم توضیح داد که  اندونزی 250 میلیون نفر جمعیت دارد. طبیعی است که وقتی جمعیت کشوری زیاد  و با تنوع نژادی ، فرهنگی و دینی باشد ،  احتمال گرایش به افراطی گرایی در بین آنها وجود دارد ؛  ولی دولت اندونزی به شدت به دنبال مقابله با افراطی گرایی است ؛ چراکه این امر به نوعی با سیاست های اعتدالی این کشور در تضاد می باشد و علاوه بر آن  ، آنها را با مشکل امنیتی روبرو می کند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: اندونزی در مبارزه با افراط گری ، در اولین قدم  به دنبال ارشاد آنهاست . یعنی به دنبال  آن است که ابتدا به آنها آموزش داده  و اسلام واقعی را به کسانی که گرایش‌هایی به تندروی دارند ،  نشان دهد  تا از افراطی گرایی دست بردارند. همانطور که می دانید اندونزی در مسائل سیاسی و مذهبی معتدل است . آنها سعی می کنند اسلامی که رحمت را برای همه می خواهد ،  معرفی کنند واز این طریق مانع گسترش افراطی گرایی و حل مسائل امنیتی خود شوند.

وی ادامه داد:سیاست اندونزی معرفی کردن اسلام رحمت اللعالمین است، بنابراین هر اقدام خلاف آن را اقدامی خلاف امنیت ملی خود می دانند. تعدادی از کشورهای جهان  هم تمایل دارند با اندونزی همکاری کنند و از تجربه این کشور در مبارزه با افراط گری استفاده کنند. حتی اروپایی ها می خواهند بدانند که چطوراز  یک کشور با 250 میلیون نفر جمعیت حداکثر 500 نفر اندونزیایی به داعش پیوسته اند که این امر با توجه به جمعیت این کشور و حجم گرایش سایر کشورها به داعش چندان زیاد نیست.

محمدی در خصوص سیاست های اندونزی در عرصه بین‌المللی و اینکه دولت این کشور چطور با سایر کشورها تعامل برقرار می‌کند؟ خاطرنشان کرد: اندونزی سیاستی مستقل و معتدل دارد و آنها تمایل دارند با همه کشورها همکاری کنند. اساس سیاست اندونزی تفاهم و تعامل است و همواره به دنبال حل مسائل و مشکلات از طریق مذاکره و گفت‌وگو می باشد. اندونزی فقط با رژیم صهیونیستی ارتباط ندارد و به غیر از آن با تمام کشورها ارتباط و تعامل سازنده دارد. این کشور به دنبال ایفای نقش در منطقه ، جهان اسلام و سازمانهای منطقه ای و بین المللی می باشد. اندونزی همواره خواهان  نقش آفرینی و حل و فصل مشکلات و بحران های منطقه ای و اسلامی وایفای نقش میانجی‌گری  در اختلافات و بحران‌های میان کشورها است. 

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها