روزنامه ترک:

آمریکا دیرالزور را اشغال می‌کند

 آمریکا دیرالزور را اشغال می‌کند
سه شنبه 14 شهريور 1396 - 06:08

روزنامه ینی شفق ترکیه نوشت: آمریکا در گام بعدی، دیرالزور سوریه را اشغال خواهد کرد.

العالم - سوریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه انگلیسی زبان در یادداشتی آورده است: هدف نهایی آمریکا از اشغال دیرالزور ایجاد راهرویی از ترور از طریق محاصره ادلب به وسیله منطقه عفرین تحت کنترل پ.ک.ک است. بدین شکل، آمریکا کنترل تمامی مناطق مرزی را در دست خواهد گرفت و تمامی منابع انرژی سوریه را در انحصار خود قرار خواهد داد.

با اشغال دیر الزور و و اعطای راه های انتقال منابع انرژی در حسکه و رقه به پ.ک.ک.، آمریکا به آخرین مرحله برای فدرالی کردن ساختار قدرت در پشت مرزهای ترکیه خواهد رسید. پیش از این، آمریکا مراکز تروریستی دیگری را در منطقه در قامشلی، تل ابیض، عین العرب، طبقه، منبج و الشداده برقرار کرده بود.

پ.ک.ک. از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان یک سازمان ترورسیتی شناخته می شود. این گروه خشونت های مسلحانه ای را در مرزهای جنوب شرقی ترکیه از سال 1984 آغاز کرده است. بیش از 40 هزار نفر در این منطقه، که اکثرشان غیر نظامی بوده اند، به سبب نزاع ها در سه دهه پیش کشته شده اند.

در این شرایط آمریکا برای نشان دادن دوستی خود با پ.ک.ک. شرکت های بزرگ نفتی را به مناطق تحت کنترل این گروه فرستاده است تا برای منابع نفتی آن نواحی بازاریابی کند. در طول ماه های ژوئیه و اوت نمایندگانی ازشرکت های فرانسوی، کانادایی، آمریکایی و انگلیسی به همراه برت مک گورک، فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای هدایت ائتلاف ضد داعشی به این مناطق سفر کره اند و دیدارهایی را با سران قبیله ای و به اصطلاح رهبران کانتون ها برگزار کرده اند.

با تثبیت قدرت در محور رقه-دیرالزور-حسکه که تا مرز  عراق امتداد می یابد، آمریکایی ها خواهند توانست به میلیون ها دلار از طریق صادرات نفت از سوریه واز مسیر دریای مدیترانه دست یابند. تروریست های داعش و حزب اتحاد دموکراتیک  با فروش نفت به رژیم دمشق، روزانه به درآمدی بین 6 تا 7 میلیون دلاری دست خواهند یافت.

در حالی که اتحاد میان آمریکا و پ.ک.ک. در حال پیشروی از شمال دیر الزور است،  نیروهای ایرانی حامی اسد نیز به سرعت در حال پیشروی در غرب این شهر هستند. پس از پیروزیها در حمص و دستیابی به توافقی با تروریست های داعش در قلمون، نیروهای دولتی سوریه، اکنون در سی کیلومتری دیر الزور موضع گرفته اند و کنترل سه محله  در مرکز آن شهر را بدست آورده اند.

بنا بر گزارش های منابع محلی، احتمال درگیری میان تروریست های پ.ک.ک. که از سوی آمریکا حمایت می شوند و نیروهای روسیه و ایران در این منطقه نفت خیز دور از ذهن نیست.

پربیننده ترین خبرها