ماجرای رضایتنامه دانش‌آموزان هرمزگانی چیست؟

ماجرای رضایتنامه دانش‌آموزان هرمزگانی چیست؟
چهارشنبه 15 شهريور 1396 - 08:00

خبرنگار روزنامه ایران با خانواده شیوا مبینی یکی از جان باختگان این حادثه صحبت کرد و آنها اعلام کردند که شیوا رضایتنامه نداشت و بدون اجازه پدر و مادرش راهی اردو شده است؛ آنها همچنین اعلام کردند که مسئولان آموزش و پرورش میناب با بهانه‌های مختلف می‌خواهند که از ما رضایت بگیرند.

العالم- ایران/ اجتماعی 

به گزارش روزنامه ایران، در همین باره برخی از نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان دادند. همچنین وزیر آموزش و پرورش از تشکیل تیمی برای بررسی این موضوع خبر داد و گفت: دو تیم برای بررسی موضوع تشکیل دادیم. برای تیم اول ابلاغ شد تعدادی از معاونان بازنگری آیین نامه را انجام دهند.

 

وی گفت: گزارش اولیه حادثه از سوی معاونت پرورشی آماده شد که امروز از طریق روابط عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود و در گزارش اولیه هنوز نقاط مبهمی وجود داشت که لازم است برای ما و برای مردم روشن شود. تیمی مرکب از مسئول بازرسی، مسئول حراست و معاون پرورشی و یکی دو تن دیگر از معاونان تشکیل شد. مأموریت داده‌ام اگر لازم است با حضور در منطقه موضوع را به صورت جدی پیگیر باشند. مسئولان قضایی وارد ماجرا شدند و اطلاعاتی که لازم است در اختیارشان قرار می‌گیرد.

 

وی درباره حواشی مربوط به پیشنهاد وجه در قبال دریافت رضایتنامه اجباری از برخی والدین دانش‌آموزان حادثه دیده هرمزگانی گفت: یکی از وظایف تیم تشکیل شده بررسی این موضوع است تا با مراجعه به اسنادی که آنجا هست دقیقاً بررسی کنند. امروز یکی از نمایندگان به این موضوع اشاره کرد اما بنده شواهد کافی نداشتم، ظرف چند روز آینده این تیم به صورت مستند بررسی می‌کند که آیا چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر. چون بر اساس مقررات حتماً باید رضایتنامه کتبی از اولیا برای اردو وجود داشته باشد.

 

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: قرار شد بازنگری ضوابط و مقررات مربوط به اردوهای دانش‌آموزی با سرعت بیشتری انجام شود. در این بازنگری از نهادهایی چون پلیس راه و وزارت راه بیشتر استفاده خواهیم کرد و ملاحظات آنان در آیین‌نامه‌ها و ضوابط ما دیده می‌شود. امیدواریم بتوانیم پس از تصویب این آیین نامه در شورای عالی آموزش و پرورش سال تحصیلی آینده اردوها را با ضوابط جدید برگزار کنیم. به دنبال تأکید رئیس جمهوری، تردد شبانه اتوبوس‌ها برای اردوها را لغو کردیم یعنی اردوهایی که منجر به تردد شبانه شوند فعلاً ملغی شده‌اند تا زمانی که آیین نامه به نتیجه برسد اما اردوها ادامه دارند.

 

بطحایی ادامه داد: باید به طور شفاف عواملی که باعث بروز این اتفاق بوده، چه کسانی که سهل‌انگاری کردند یا خطاهایی که به دلیل کم توجهی به مقررات پیش آمده روشن شود.

 

 مسئولان بعد از مرگ دخترم رضایتنامه می‌خواهند

 

پدر «شیوا مبینی» گفت: مسئولان بدون داشتن رضایتنامه از من، دخترم را به اردو برده‌اند و حالا بعد از حادثه به دنبال گرفتن رضایتنامه از ما هستند. جعفر مبینی پدر «شیوا» که دخترش در حادثه تصادف دانش‌آموزان هرمزگان فوت کرد، درباره حواشی روزهای اخیر و صحت و سقم رضایتنامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شده است، با بیان اینکه هیچ گونه رضایتنامه‌ای را برای حضور فرزندم در این دوره از اردوها امضا نکرده‌ام به «مهر» گفت: نوشتن و امضا کردن رضایتنامه منتشر شده در فضای مجازی از سوی من نبوده و امضای درج شده در زیر این رضایتنامه به هیچ وجه مربوط به من نیست.

 

وی با اشاره به این نکته که آموزش و پرورش نباید فرزندان مردم را بدون امضای والدین در زیر رضایتنامه به اردو ببرد، عنوان کرد: بنده برای این دوره از اردوی دخترم هیچ گونه رضایتنامه‌ای را امضا نکرده‌ام. پدر شیوا مبینی یادآور شد: در حال حاضر شرایط روحی من و خانواده‌ام مناسب حضور مدیران شهرستانی برای هرگونه گرفتن امضا و رضایت نیست و تردد بی‌مورد و آزار دهنده سبب ناراحتی خانواده‌ام می‌شود.

 

پدر شیوا مبینی گفت: هنوز خون دخترم خشک نشده است اما مسئولان زیادی برای گرفتن رضایتنامه و مدارک به خانه ما می‌آیند. انگار زمانی که دخترم را به اردو می‌بردند رضایت ما مهم نبود ولی حالا که دخترم را از دست داده‌ام رضایتنامه می‌خواهند! وضعیت روحی خانواده‌ام اصلاً مناسب نیست و این ترددهای بی‌معنای مسئولان خانواده ما را بیشتر عذاب می‌دهد. وی با اشاره به برخی شایعات گفت: نسبت به موضوعات اخیر شبانه مرا به فرمانداری فراخوانده‌اند و از من خواستند مدارکی را امضا کنم که حتی نمی‌دانم چیست و با بیان اینکه این مدارک را امضا کنید تا از طرف دفتر ریاست جمهوری و وزیر مربوطه به شما کمک شود من را تشویق به امضا می‌کردند. پدر داغدار شیوا مبینی گفت: از دست دادن فرزند برای همه مردم دردناک است و برای اینکه این حوادث دیگر تکرار نشود و خون این دانش‌آموزان پایمال نشود از همه مردم و اعضای شورای شهر به‌عنوان نمایندگان مردم خواهش می‌کنم هر کاری که از دستشان برمی‌آید برای کمک به ما انجام دهند.

 

سعیدی، نماینده تهران: پیگیر موضوع هستم

 

فاطمه سعیدی، نماینده تهران و عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید مجلس، با انتقاد از نحوه برگزاری جلسه دیروز کمیسیون آموزش مجلس درباره حادثه دانش‌آموزان هرمزگانی، از پیگیری حواشی مربوط به رضایتنامه دانش‌آموزان خبر داد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به «فام» گفت: بنده شب گذشته با وزیر آموزش و پرورش پیرامون شایعاتی که بعد از این حادثه ایجاد شده است صحبت  و تأکید کردم که اگر این شایعات درست باشد از فاجعه اول بدتر است.

سعیدی با اشاره به حضور یکی از خبرنگاران در هرمزگان و دیدار با خانواده‌های این دانش‌آموزان گفت: بنده با این خانم خبرنگار صحبت کردم و گفت که تمامی مواردی که در گزارشش ارائه شده است درست است و از خانواده‌ها خواسته شده است که در ازای دریافت مبلغ ٨ میلیون تومان بگویند رضایتنامه را امضا کرده‌اند. وی ادامه داد: با وزیر آموزش و پرورش تمامی این مسائل و حاشیه‌هایی را که وجود دارد مطرح کردم و وزیر از این موضوعات ابراز بی‌اطلاعی کرد و حتی برای این موضوع چند خبر را در تلگرام برای وی فرستادم. نکته جالب این است که برای فرستادن دانش‌آموزان به این اردوها فقط رضایتنامه کفایت نمی‌کند بلکه باید امضا و اثر انگشت اولیا نیز باشد.

 

سعیدی ادامه داد: از دیگر مسائلی که با وزیر مطرح کردم بحث هزینه‌های درمانی و همچنین دریافت مستمری و پرداخت هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزانی است که در این حادثه دچار نقص عضو شده‌اند که وزیر نیز گفت در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

 

برخورد جدی با پیشنهاد‌کنندگان وجه

 

نماینده مردم بندرعباس خواهان برخورد جدی با پیشنهاددهندگان وجه به خانواده دانش‌آموز کشته‌شده هرمزگانی در صورت صحت ماجرا شد. احمد مرادی با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی در داراب استان فارس درباره شایعه پرداخت 8 میلیون وجه نقد از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان در ازای امضای رضایتنامه به والدین یکی از دانش‌آموزان، به خانه ملت گفت: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باید به ضرس قاطع با پیشنهاددهندگان این موضوع برخورد جدی شود.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از شیوه نامه ابلاغ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اردوهای دانش‌آموزی، توضیح داد: اینکه جمع زیادی از دانش‌آموزان، شبانه روانه اردو شوند و به آنها تأکید شود که اگر تأخیر داشته باشید از شما امتیاز کسر خواهد شد به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.از سوی دیگر در اردوگاهی که این دانش‌آموزان حضور می‌یابند به دانش‌آموزان همه استان‌ها ابلاغ شده بود که باید سریعاً نماز مغرب و عشای خود را اقامه و شبانه اردوگاه را ترک کنند.

 

مرادی با تأکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی و وزیر آموزش و پرورش باید با حضور در مجلس پاسخگوی افکار عمومی باشند، گفت: نباید به یک عذرخواهی ساده و اصلاح شیوه نامه بسنده کرد. وی معتقد است که باید کسانی که شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را تدوین کرده‌اند، استعفا دهند و استعفای معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی مورد انتظار است.

 

دیه دانش‌آموزان جان‌باخته هرمزگانی مشخص‌شد؛ ۲۸۰ میلیون تومان

 

نایب رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل بیمه دانا از سفر به استان هرمزگان برای پرداخت خسارت حادثه‌دیدگان واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختر در چهارشنبه هفته جاری خبر داد.

 

مدیرعامل بیمه دانا در خصوص آثار هزینه‌هایی که صنعت بیمه برای کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای می‌پردازد، گفت: صنعت بیمه هزینه‌هایی را برای تجهیز اورژانس‌ها، کاهش نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، کنترل و پیشگیری از حوادث پرداخت می‌کند و انتظار می‌رود با توجه به هزینه‌های انجام شده در حفظ سرمایه‌ها کوشا باشیم تا در آینده شاهد اتفاقات ناگوار این چنینی نباشیم.

تابناک

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها