سخنگوی وزارت امور خارجه:

عمیقا نسبت به وضع اسفبار مسلمانان میانمار نگرانیم / رایزنی های وزیر امور خارجه ادامه دارد

عمیقا نسبت به وضع اسفبار مسلمانان میانمار نگرانیم / رایزنی های وزیر امور خارجه ادامه دارد
چهارشنبه 15 شهريور 1396 - 14:30

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی همواره توجه ویژه ای به وضعیت مسلمانان در سراسر جهان داشته و پیگیری و تلاش برای حل مشکلات مسلمانان مظلوم میانمار هم در برنامه های این وزارتخانه است.

العالم- ایران/ سیاسی 

وی افزود: دکتر ظریف دی ماه ۱۳۹۵ با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت فزآینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از آنتونیو گوترش خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام های اساسی برای پایان دادن به نگرانی های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده مساله مسلمانان میانمار در مجامع بین المللی و به ویژه سازمان ملل مطرح شود و حساسیت در خصوص شرایط آنها از سطح مسلمانان فراتر رفته و حساسیت تمام مردم جهان و سایر دولت ها را نسبت به آن جلب کند.

بهرام قاسمی همچنین گفت: وزیر امور خارجه سال گذشته در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.

وی به رایزنی های ظریف با وزیران امورخارجه ترکیه، مالزی و اندونزی در خصوص اقدامات لازم برای متوقف کردن خشونت ها علیه مسلمانان اشاره و اظهار کرد: قرار است این گفت و گوها با وزیران خارجه دیگر کشورهای اسلامی ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر باید تداوم تضییع حقوق مسلمانان میانمار و اقدامات غیرانسانی وخشونت آمیزعلیه آنان که کشتار و مهاجرت اجباری تعداد بسیاری از آنان را در پی داشته است را محکوم کنند و از جامعه بین الملل و بویژه سازمان بین الملل بخواهند که بطورعملی از ادامه این کشتار سازمان یافته جلوگیری کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران نسبت به ادامه تضییع حقوق مسلمانان میانمار که منجر به کشته شدن و همچنین مهاجرت اجباری تعداد بسیاری از آنان شده است، قویا ابراز نگرانی کرده و ناخرسندی خود را از ادامه این وضعیت اسفبار و کشتار و آوارگی مسلمانان میانمار اعلام کرده است.

قاسمی در ادامه از دولت میانمار خواست با تدبیر و بکارگیری سیاستی واقع گرایانه در راستای برقراری صلح و همزیستی مسالمت آمیز حرکت کند و مانع از تداوم نقض حقوق مسلمانان و نهادینه شدن آن شود.

وی اتحاد جهان اسلام و اقدامات عملی در حمایت از مسلمانان روهینگیا را از راهکارهای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیایی عنوان کرد و گفت: در صورتی که کشورهای مسلمان به صورت یکپارچه در مقابل این نسل کشی ایستادگی کنند بانیان این اقدامات خشونت بار مجبور به عقب نشینی می شوند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها