چرا از اسامی انسان ها برای طوفان ها استفاده شده است؟

چرا از اسامی انسان ها برای طوفان ها استفاده شده است؟
پنج‌شنبه 16 شهريور 1396 - 22:23

همه می دانند که «هاروی» و «ایرما» چیستند، اما تقریباً هیچ کسی نمی داند که چرا برای طوفان ها از اسامی انسان استفاده شده است؟

العالمگوناگون

طوفان ها به یک علت ساده، نامگذاری شده اند و علتش هم ارتباط آسان تر است، درگذشته، طوفان ها بر اساس خطوط طولی و عرضی مشخص می شد، اما وقتی که اطلاعات بین منافع مختلف رد و بدل می شود، احتمال اشتباه شدن وجود دارد.

طبق اعلام مرکز ملی اقیانوس ها و پوشش هوایی، اسامی مشخص هستند و فراموش نمی شوند، این مساله باعث می شود که استفاده از اسامی مناسب باشد و به راحتی بتوان به اطلاعات درباره آن ها دست یافت.

نامگذاری طوفان ها درابتدا به شکل تصادفی بود، اما کارشناسان سازمان هواشناسی، اواسط دهه نود و به ویژه درسال 1950، استفاده از حروف ابجد را به همراه فهرستی از اسامی مونث را آغاز کردند، به شکلی که اولین طوفان در موسم طوفان ها ، دارای اسمی مونث با حرف "A" است، اما طوفان دوم ، اسم مونث دیگری است که با حرف"B" شروع می شود و به همین ترتیب ادامه می یابد.

در سال 1953، کمیته بین المللی سازمان جهانی هواشناسی، استفاده از حروف ابجد برای انتخاب اسامی طوفان ها را کنار گذاشت و به جای آن از اسامی زنان استفاده کرد.

تا سال 1979 از اسامی مردان برای طوفان ها استفاده نشد، به این دلیل که بسیاری ها معتقد بودند که طوفان هایی که اسامی زنان دارند، به اندازه کافی خطرناک نیستند و طوفان با اسم مردانه ، ممکنست شمار بیشتری از قربانیان را برجای بگذارد.

فهرست هایی برای اسامی طوفان ها درمناطق مختلف جهان، وضع شده است.

امروزه این گروه از اسامی هر شش سال یک بار مورد استفاده قرار می گیرد، به گونه ای که هر سال فهرستی مشخص مورد استفاده قرار می گیرد و این بدان معناست که گروهی مشخص از اسامی، هر شش سال یک بار تکرار می شوند.

فهرست طوفان های سال 2017 شامل برخی اسامی از جمله بریت ، اویلیا، فیلیپ بوده  و قرار است که در سال 2024 بار دیگر مورد استفاده قرار گیرند، به استثنای طوفان های ویرانگری که اسامی آنان به طور کلی از این فهرست حذف خواهد شد و از جمله آن ها می توان به طوفان های کاترینا، ساندی، جواکین و ایرین اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا طوفان های هاروی یا ایرما از این فهرست، حذف خواهد شد یا نه، درحالی که  ایرما، یکی از سهمگین ترین طوفان های ثبت شده در اقیانوس اطلس است.

215

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها