امیر کویت برنامۀ دخالت نظامی در قطر را افشا کرد/ عربستان و شرکایش برآشفتند

امیر کویت برنامۀ دخالت نظامی در قطر را افشا کرد/ عربستان و شرکایش برآشفتند
جمعه 17 شهريور 1396 - 08:09

عربستان و سه کشور عربی دیگر می‌گویند که هیچ‌گاه قطر را به استفاده از گزینه نظامی تهدید نکرده‌اند و سکوت بسیاری از کشورهای جهان در قبال حمایت قطر از تروریسم، به دلیل ترس از نفوذ تروریست‌های مورد حمایت قطر به آن کشورهاست.

العالم - جهان اسلام

ساعتی پس از گفت‌وگوی شیخ «صباح احمد الصباح» امیر کویت و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص بحران قطر، 4 کشور اصلی از میان کشورهایی که فعلاً علیه قطری‌ها موضع گرفته‌اند، بیانیه دادند و موضع خود را اعلام کردند.

این 4 کشور عبارتند از مصر، عربستان، امارات و جزیره بحرین که به سرکردگی عربستان، در اواخر بهار از قطر خواستند که خواسته‌های 13گانه آنها را طی 48 ساعت اجرایی کند و یا منتظر عواقب کارهایش بماند.

آنطور که العربیه گزارش داده، این 4 کشور که خود را «دولت‌های ضدتروریسم» خوانده‌اند، در بیانیه مشترک خود ابتدا از امیر کویت و رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل تلاش برای حل بحران موجود فیمابین اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس تقدیر کرده‌اند.

«دولت‌های ضدتروریسم» البته از سخنان دیشب امیر الصباح در کاخ سفید گلایه‌ای هم داشته‌‌اند. شیخ صباح دیشب در کنار ترامپ گفته بود که تلاش‌های میانجی‌گران، موجب توقف مداخله نظامی در قطر شد.

عربستان و یاران منطقه‌ای‌اش اعلام کرده‌اند که «گزینه نظامی علیه قطر هیچ‌گاه روی میز نبوده و نخواهد بود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر هم در ساعات اولیه بامداد امروز (به وقت تهران) تلفنی با ترامپ صحبت کرد و از تهدید همسایگان عربش به استفاده از گزینه نظامی برای مجبور کردن قطر به قبول شروط 13گانه، ابراز تأسف کرد.

این 4 کشور عربی در ادامه بیانیه خود گفته‌اند که بحران قطر فقط یک بحران مختص حوزه خلیج‌فارس نیست و دیگر کشورهای دیگر نقاط دنیا هم در خصوص رفتار قطر انتقاد دارند ولی یا بخاطر تعامل گرم اقتصادی با قطر و یا از بیم سابقه قطر در حمایت از کودتاها و گروه‌های ترویستی، سکوت را ترجیح داده‌اند.

قطر سابقه حمایت مالی آشکار از برخی گروه‌های تروریستی خاورمیانه و بخصوص تروریست‌های خارجی حاضر در سوریه را دارد.

اواخر بهار بود که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به پیروی از عربستان، از قطر خواسنتد که علاوه بر انحلال شبکه خبری الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین، روابط خود با ایران را نیز قطع کند؛ امیر قطر اعتنا نکرد و 48 ساعت پس از ارائه درخواست دیگر اعراب، پیام تبریکی به «حسن روحانی» رئیس دولت دوازدهم فرستاد و از تعمیق و تحیم روابط سخن گفت.

 

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها