راز تغییر ناگهانی موضع عربستان سعودی نسبت به اسد

راز تغییر ناگهانی موضع عربستان سعودی نسبت به اسد
شنبه 18 شهريور 1396 - 09:31

خبرگزاری آمریکایی"بلومبرگ"، از دلایلی گزارش داد كه عربستان سعودي را به تغيير نگرش خود نسبت به حکومت سوريه سوق داد.

العالم - عربستان سعودی

بلومبرگ با عبارت "آخرین تسلیم شدگان" موضع جدید سعودی ها را نسبت به حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مورد بررسی قرارداد و نوشت: این موضع به پیروی از کشور های اروپایی و ایالات متحده آمریکا تغییر کرده است.

به گفته این خبرگزاری، راز تغییر موضع "ناگهانی" عربستان تا حد زیادی به شکست های پی در پی این کشور و ناکامی معارضان سوریه برمی گردد چرا که اسد در طول دو سال گذشته باردیگر بر بخش بزرگی از کشورش مسلط شده است.
بر این اساس، عربستان برای ماندن بشار اسد در قدرت و ضرورت هماهنگی با روسیه برای دستیابی به توافق و حل و فصل جامع بحران سوریه متقاعد شده است.

بلومبرگ خاطر نشان کرد که عربستان سعودی می تواند از طریق مذاکره با معارضان برجسته حکومت سوریه، نقش مهمی در بحران این کشور ایفا کند.
بلومبرگ انتظار دارد که سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، صفحه جدیدی در روابط میان ریاض و دمشق بگشاید.
به گزارش بلومبرگ، یکی دیگر از دلایلی که عربستان سعودی را به ماندن اسد متقاعد کرده پایان حمایت تسلیحاتی دولت جدید آمریکا از مخالفان سوری است.

این خبرگزاری به نقل از "مصطفی العانی" رئیس گروه بخش دفاع و امنیت در مرکز پژوهش های خلیج فارس در دبی افزود: عربستان اکنون دریافته که روسیه تنها طرفی است که می تواند به درگیری ها در سوریه پایان دهد.

بنابراین با ماندن حکومت کنونی سوریه مشکلی ندارند.

به گفته این خبرگزاری آمریکایی، تنها عاملی است که موجب شده عربستان حمایت کاملش از اسد را اعلام ننماید، ایستادن ایران در کنار حکومت سوریه است.

بلومبرگ گفت: تمام حقایق نظامی در راستای منافع روسیه و اسد است، عاملی که موجب شده ریاض روابط خود را با مسکو گسترش دهد.
العانی تصریح کرد: مسئله بقای دولت سوریه و حتی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، از اهمیت زیادی برای پادشاهی عربستان سعودی برخوردار نیست. بنابراین این کشور امروز همگام با امریکا و "اسرائیل" می گوید که روسیه باید به شدت برای پایان دادن به حضور ایران در سوریه، مقامات سوریه را تحت فشار قراردهد چرا که (حضور ایران در سوریه)، مهم ترین مسئله برای آنهاست.

221

پربیننده ترین خبرها