هدف وزیر خارجۀ روسیه از سفر به عربستان و اردن اعلام شد

هدف وزیر خارجۀ روسیه از سفر به عربستان و اردن اعلام شد
شنبه 18 شهريور 1396 - 12:05

وزیر خارجه روسیه برای بررسی روند اوضاع در سوریه و تلاش برای تشکیل هیئت واحدی از سوی مخالفان سوری برای شرکت در مذاکرات ژنو، به عربستان سعودی و اردن سفر می‌کند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه این کشور از تاریخ 9 الی 11 سپتامبر (18 تا 20 شهریور) برای یک دیدار کاری به عربستان سعودی و اردن سفر می‌کند.

زاخاروا توضیح داد: «لاوروف در جده با "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" پادشاه عربستان دیدار و گفتگو نموده و همچنین با "عادل الجبیر" وزیر خارجه این کشور مذاکره خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه در عمان نیز با "عبدالله دوم" پادشاه اردن و "ایمان الصفدی" وزیر امور خارجه این کشور ملاقات خواهد داشت.»  

به گفته این دیپلمات، در جریان این دیدارها، وضعیت کنونی و دورنمای تقویت روابط چندگانه روسیه با عربستان و اردن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زاخاروا یادآور شد: «مسلما از جمله عوامل مهم در دستورکار سفر پیش روی سرگئی لاوروف، بررسی روند اوضاع کنونی در سوریه، ایجاد مناطق کاهش تنش در خاک این کشور در چارچوب توافقات آستانه و همچنین تلاش‌های در حال انجام برای شکل گیری هیئت واحدی از مخالفان سوری برای شرکت در مذاکرات آتی با مقامات دولت سوریه در ژنو، زیرنظر سازمان ملل متحد است. البته اوضاع در یمن، عراق، لیبی، مناقشه فلسطین-اسرائیل هم قطعا مورد توجه این گفتگوها قرار می گیرد.»

به گفته وی، وزیر خارجه روسیه همچنین قصد دارد به تبادل نظر پیرامون بحران بوجود آمده در روابط کشورهای عربی و قطر نیز بپردازد. زاخاروا افزود: «ما همچنان علاقه مند هستیم تا این بحران بر سر میز مذاکرات و با استفاده از راههای سازنده و قابل قبول همه طرفین و تلاش برای رسیدن به سازش بین آنها، حل و فصل شود. در این راستا مسکو همچنان از نقش میانجیگری کویت در این زمینه حمایت می کند.»    

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: «در تاریخ 15-14 سپتامبر قرار است ششمین نشست بین المللی پیرامون سوریه در آستانه (پایتخت قزاقستان) برگزار شود که در جریان آن کشورهای ضامن آتش بس در سوریه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه، نماینده سازمان ملل، و البته اردن و آمریکا (بعنوان ناظر) حضور خواهند داشت و مسکو قصد دارد از مواضع سازنده عربستان سعودی و اردن برای ادامه تلاشها در راستای عملکرد آتی مناطق کاهش تنش در سوریه، هماهنگی اقدامات برای ادامه رژیم آتش بس و افزایش کمکهای انسان دوستانه به این مناطق مطمئن شود.»

منبع: تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها