بارزانی درخواست دبیرکل اتحادیه عرب درباره همه پرسی را رد کرد

بارزانی درخواست دبیرکل اتحادیه عرب درباره همه پرسی را رد کرد
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 04:11

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب با جواب رد مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق برای به تعویق افتادن همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق و گفت و گوهای بیشتر میان بغداد و اربیل با حمایت جامعه بین المللی مواجه شد.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد : مسعود بارزانی رئیس این اقلیم روز شنبه با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب و هیات همراه او دیدار کرد که در این دیدار ابوالغیط از نقش پیشمرگه در مبارزه با داعش و آزادی موصل تقدیر و برموقعیت مهم اقلیم کردستان از نظر اتحادیه عرب تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که دبیرکل اتحادیه عرب نگرانی خود از برگزاری همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق را به اطلاع بارزانی رساند و از او خواست این همه پرسی برای مدتی به تعویق افتد و گفت و گوهایی میان اقلیم و بغداد با حمایت جامعه بین المللی انجام شود.

براساس این گزارش رئیس اقلیم کردستان عراق دراین زمینه تاکید کرد که همه پرسی تصمیم شخصی او نیست تا بتوان به آسانی آن را به تاخیر انداخت، بلکه تصمیم مردم و نیروهای سیاسی کردستان است.

یادآور می شود احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه در دیدار با با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت که اتحادیه عرب با تاکید بر حفظ یکپارچگی عراق، تمامی تهدیدات علیه ثبات و استقرار این کشور را مردود می داند.

درهمین حال مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه در گفت و گو با شبکه بی بی سی گفت: نمی‌خواهد بر سر مساله استقلال کردستان وارد درگیری نظامی شود، اما در عین حال با کسانی که بخواهند با زور اسلحه بر سر کرکوک بجنگند، مقابله خواهد شد.

بارزانی درباره احتمال درگیری نظامی در مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک و طوزخورماتو گفت: "امیدواریم ناچار نشویم با کسی بجنگیم. نمی‌خواهیم هم با کسی بجنگیم."

اقلیم کردستان عراق می‌خواهد کمتر از سه هفته دیگر ( ۲۵ سپتامبر، ٣ مهر)، برای جدایی از عراق همه‌پرسی غیرالزام‌آور برگزار کند.

دولت عراق، کشورهای همسایه و جامعه بین المللی با این همه پرسی مخالفت کرده اند.

پربیننده ترین خبرها