دبیرکل اتحادیه عرب:

همه‌پرسی منطقه کردستان عراق به تعویق بیفتد

 همه‌پرسی منطقه کردستان عراق به تعویق بیفتد
يکشنبه 19 شهريور 1396 - 08:40

دبیرکل اتحادیه عرب ضمن دیدار با رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل خواستار تعویق اجرای همه پرسی منطقه کردستان از عراق شد.

العالم-عراق

به گزارش شبکه خبری السومریه نیوز، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب از «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق خواست که همه پرسی را به تاخیر بیاندازد و گفتو‌گوی خود با بغداد را با نظارت سازمان ملل آغاز کند، این در حالی است که بارزانی تاکید کرده که همه پرسی در زمان مقرر خود(سوم مهرماه) برگزار می شود.

ریاست منطقه کردستان عراق در این خصوص بیانیه ای را صادر و در آن اعلام کرد که رئیس منطقه کردستان روز شنبه از احمد ابوالغیط در اربیل استقبال کرد.

در ادامه بیانیه آمده است که ابوالغیط در این دیدار از نقش نیروهای پیشمرگه کرد در شکست داعش و آزادسازی موصل تمجید کرد.

ریاست کردستان عراق افزود: دبیرکل اتحادیه عرب درباره برگزاری همه پرسی ابراز نگرانی کرد و خواستار تعویق آن و انجام گفت و گو بین اربیل و بغداد با نظارت بین المللی شد.

از سوی دیگر، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق تاکید کرد که تصمیم برای برگزاری همه پرسی شخصی نیست که به سهولت انجام بگیرد، بلکه این تصمیم مردم منطقه کردستان و احزاب سیاسی آن است.

وی افزود: تجربه شکست در مراحل مختلف و عدم انجام همکاری و اجرای قانون اساسی و توافقات انجام شده باعث شد که اعتماد بین اربیل و بغداد از بین برود و به همین دلیل مردم کردستان تصمیم خود برای برگزاری همه پرسی را گرفته‎اند.

بارزانی گفت: همه پرسی در زمان مقرر خود (25 سپتامبر) انجام خواهد گرفت و مردم کردستان، روش های مسالمت آمیز و گفت و گو را برای ضمانت حقوقشان به کار خواهند گرفت.

این در حالی است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دیدار با ابوالغیط در بغداد تاکید کرد که این همه پرسی غیر قانونی است.

 

 

 

پربیننده ترین خبرها