بازداشت بیش از 100 فعال ضد جنگ در لندن/ درخواست توقف فروش سلاح به عربستان

بازداشت بیش از 100 فعال ضد جنگ در لندن/ درخواست توقف فروش سلاح به عربستان
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 21:40

پلیس لندن اعلام کرد: بیش از 100 فعال ضد جنگ را به دلیل تجمع و ایجاد مزاحمت در برپایی نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی انگلیس، طی یک هفته گذشته بازداشت کرده است.

العالم ـ اروپا

معترضان به برگزاری این نمایشگاه طی هفت روز گذشته، در نزدیکی محل این برنامه تجمع کرده و با دراز کشیدن در کف خیابان و قرار دادن کتاب انجیل مسیرهای منتهی به آن را مسدود کرده بودند. شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی تلاش می‌کردند تا مانع عبور کامیون‌های حامل تجهیزات جنگی به این نمایشگاه شوند.

تداوم جنایت های جنگی علیه بشریت
معترضان، فروش این تجهیزات را تداوم جنایت‌های جنگی علیه بشریت دانسته و عنوان می‌کردند که در میان شرکت‌کنندگان در نمایشگاه یادشده، نمایندگانی از کشورهای دیکتاتور و سرکوب گر حضور خواهند داشت.
'انگی زلتر' عضو گروه ضد جنگ 'ترایدنت' که همراه با شمار دیگری از معترضان، خیابان را بند آورده بود به خبرنگاران گفت: ما با این اقدام، نشان می‌دهیم که فروش غیرقانونی سلاح‌های کشتارجمعی نباید صورت گیرد. این سلاح‌ها در راستای جنایت‌های جنگی علیه بشریت استفاده خواهد شد.

کشیش انگلیسی: نباید به اسرائیل سلاح بفروشیم
'آنید گوردون' یک کشیش مسیحی نیز که دوشنبه گذشته به اتهام مشارکت در مسدود کردن خیابان از سوی پلیس بازداشت شد نیز اظهار داشت: «ما نباید به اسرائیل و به‌ویژه عربستان سعودی سلاح بفروشیم. این کار یک گناه محسوب می‌شود و مخالف خواست خداست.»
پلیس لندن می‌گوید که تا روز گذشته، 102 نفر را عمدتاً به جرم مسدود کردن خیابان بازداشت کرده است.
نمایشگاه بین‌المللی دفاعی و تجهیزات امنیتی از امروز (دوشنبه) به مدت 4 روز، در سالن 'اکسل' واقع در شرق لندن گشایش یافت.
بنا به اعلام وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس دست‌کم 250 هیات خارجی از وزارت دفاع و شرکت‌های نظامی از 60 کشور جهان در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.
در همین حال بیش از یک هزار و 600 شرکت نظامی محصولات خود را در زمینهٔ تجهیزات هوایی، زمینی و دریایی عرضه کرده، علاوه بر اینکه امسال بخش جدیدی تحت عنوان 'تجهیزات امنیتی' شامل جنگ‌افزارهای الکترونیکی و ارتباطی اضافه‌شده است.
این نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که دولت انگلیس به مشارکت و همدستی با رژیم آل سعود در جنایت‌های جنگی صورت گرفته در یمن متهم است.

کشتار در یمن/مجوز فروش 3 میلیارد پوند سلاح انگلیسی به عربستان
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، از زمان تجاوز نظامی عربستان سعودی در یمن در مارس سال 2015 میلادی، انگلیس مجوز فروش تسلیحات به ارزش سه میلیارد پوند را به این کشور صادر کرده است. این قراردادها شامل فروش هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش دو میلیارد و 200 میلیون پوند، موشک‌ها و بمب‌ها به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون پوند و خودروهای زرهی و تانک‌ها به ارزش 430 هزار پوند می‌شود.
دولت انگلیس همچنین اعتراف کرده که بیش از 500 بمب خوشه‌ای در دهه 80 میلادی به عربستان صادر کرده است.
عربستان همراه با چند کشور دیگر عرب از ششم فروردین سال گذشته اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور باهدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
'سلی کاولی' یک فعال ضد جنگ و عضو موسسه خیریه آکسفام در گفت وگو با روزنامه گاردین که روز دوشنبه منتشر شد گفت: یمن صحنه فجیع ترین بحران بشری در طول تاریخ است و این در حالی است که دولت انگلیس حتی مجوز صدور یک اسلحه به عربستان را رد نکرده است.

رهبر حزب کارگر: فروش سلاح به عربستان متوقف شود 
به گزارش ایرنا، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز امروز (دوشنبه) در گفت وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی 4، خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شد و عنوان کرد: ما باید به عواقب ناشی از فروش گسترده اسلحه به عربستان توجه داشته باشیم.
وی افزود که توقف فروش اسلحه به عربستان، همچنین پیام مهمی را ایالات متحده آمریکا می فرستد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها