دیدبان حقوق بشر: بمباران یمن به وسیله ائتلاف سعودی جنایت جنگی است

دیدبان حقوق بشر: بمباران یمن به وسیله ائتلاف سعودی جنایت جنگی است
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 10:37

دیدبان حقوق بشر از اقدامات نظامی عربستان سعودی و متحدانش در یمن به شدت انتقاد کرد.

العالم _ یمن

رویترز نوشت؛ دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه اعتلاف سعودی را به ارتکاب جنایات جنگی در یمن متهم و اعلام کرد بمباران‌های عربستان در 2 ماه اخیر، 39 غیر نظامی از جمله 26 کودک را به خاک و خون کشیده است.

بنا بر اعلام این نهاد، 5 بمباران که 4 خانه و یک فروشگاه را هدف قرار داد، به عمد و یا به دلیل بی‌دقتی انجام شده اند و با گرفتن جان افراد غیرنظامی، قوانین جنگ را نقض کرده اند.

«سارا لی ویتسون،» مدیر خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این خصوص در بیانیه‌ای اعلام کرد: "وعده‌های مکرر ائتلاف سعودی برای انجام حملات هوایی قانونی و مشروع، به محافظت از جان کودکان یمنی در برابر حملات غیر قانونی کمکی نکرده است."

در ادامه این بیانیه آمده است: "این وضع بدان معناست که سازمان ملل باید بار دیگر نام ائتلاف سعودی را فوراً به فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان در منازعات نظامی اضافه کند."

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد با 9 عضو چند خانواده و چندین شاهد درباره 5 بمباران هوایی که در بازه زمانی 9 ژوئن تا 4 اوت انجام شد صحبت کرده است؛ اما اهداف نظامی را در مناطق مورد حمله نیافته است.

جنگ یمن تاکنون به مرگ بیش از 10 هزار نفر، آوارگی بیش از 3 میلیون نفر و ویرانی بخش بزرگی از زیرساخت‌های این کشور درگیر با فقر منجر شده است.

دیدبان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است در جلسه ماه سپتامبر (مهر) خود، تحقیق و تفحصی بین‌المللی را برای بررسی موارد نقض قانون در این بحران آغاز کند. سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد مرگ 5144 غیرنظامی یمنی را که بیشترشان بر اثر بمباران‌های ائتلاف سعودی جان باخته‌اند، تأیید کرده است.

پربیننده ترین خبرها