بلومبرگ: تلاش ترامپ برای آشتی قطر و عربستان، با هدف احیای اتحاد علیه ایران است

بلومبرگ: تلاش ترامپ برای آشتی قطر و عربستان، با هدف احیای اتحاد علیه ایران است
سه شنبه 21 شهريور 1396 - 17:36

پایگاه «بلومبرگ» نوشته است که هدف از تلاش اخیر ترامپ برای حل مناقشه دوحه-ریاض، احیای جبهه واحد علیه ایران بود، اما این تلاش فعلا شکست خورده است.

العالم - آمریکا

پایگاه «بلومبرگ» روز سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه نوشته است که تلاش هفته گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای مصالحه قطر و کشورهای تحریم‌کننده به رهبری عربستان، با هدف احیای جبهه واحد علیه ایران صورت گرفته است.

ترامپ چند روز پیش پس از دیدار با امیر کویت در واشنگتن، در چند تماس تلفنی با مقامات قطر و عربستان، آن‌ها را به گفت‌وگوی مستقیم ترغیب کرد. در پی این تماس‌ها، طرفین برای اولین بار از زمان قطع روابط، ولی‌عهد عربستان و امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کردند.

به نوشته بلومبرگ، اما نتیجه این تلاش صرفا عیان کردن عمق اختلاف میان دوحه و ریاض بود، چراکه دو طرف پس از صدور بیانیه‌های متناقض، بار دیگر به جدال لفظی رسانه‌ای پرداختند.

این پایگاه به نقل از یک مقام مطلع عرب که خواسته نامش فاش نشود، نوشته است: «ترامپ به مقامات کویتی که هفته گذشته به کاخ سفید رفته بودند، گفت که شیوخ عرب اگر مشغول درگیری با یکدیگر شوند، دیگر نمی‌‌توانند به نحوی موثر با نفوذ فزاینده ایران در منطقه مقابله کنند.»

بنا بر این گزارش، ترامپ در دیدار با مقامات کویتی، ایران را «چالش اصلی» شورای همکاری خلیج فارس توصیف کرده و پایان فوری تنش میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده را خواستار شده است.

عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین سه ماه پیش، اندکی پس از سفر ترامپ به ریاض با هدف تشکیل جبهه واحد علیه ایران، با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و این کشور را تحت تحریم اقتصادی و سیاسی قرار دادند. با وجود میانجیگری کویت، این مناقشه همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

در حالی که ترامپ هفته گذشته در نشست خبری مشترک با امیر کویت گفت اطمینان دارد که می‌تواند «خیلی زود» این مناقشه را حل کند، اما گفت‌وگوی تلفنی ولی‌عهد عربستان و امیر قطر صرفا به علنی‌تر شدن اختلافات منجر شد.

مقام عربی مورد استناد بلومبرگ می‌گوید نه کسی می‌داند چرا این گفت‌وگو به اختلاف بیشتر منجر شد و نه می‌تواند پیش‌بینی کند که آینده این مناقشه چه می‌شود.

پربیننده ترین خبرها