وزیر قطری: ایران کشور شریفی است

سه شنبه 21 شهريور 1396 - 19:54

وزیر مشاور در امور خارجه قطر در نشست اتحادیه عرب در قاهره گفت که ایران کشور شریفی بوده و ما را مجبور به بستن یا بازگشایی سفارتمان در هیج جایی نکرده است.

العالم - ایران / سیاسی

سلطان بن سعدالمریخی،  وزیر مشاور در امور خارجه قطر در نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره مصر گفت که ایران ثابت کرد که دولت شریفی بوده و هرگز ما را مجبور به بازگشایی با بستن سفارتمان را در اینجا و آنجا نکرده است.

وی افزود: کشورهای محاصره کننده قطر پس از 100 روز هنوز هیچ دلیلی که ثابت کند قطر از تروریسم حمایت می‌کند ارائه نکرده‌اند و  هدف کشورهای تحریم کننده از ادعای حمایت قطر از تروریسم به تغییر نظام رفته است.

چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر از چند ماه قبل ارتباط خود را با قطر قطع کردند و خواسته‌هایی مطرح کردند، از جمله قطع ارتباط با ایران و قطع کمک به گروههای که به اعتقاد این کشورها تروریستی هستند. قطر این خواسته ها را رد کرده است. کویت از زمان این اختلافات، نقش میانجی بین دو طرف را دارد.

از سوی دیگر عربستان، امارات، بحرین و مصر روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای جدید اعلام کردند که قطر برای بهبود وجهه خود در جامعه جهانی، ادعای آمادگی خود برای گفتگو را مطرح می‌کند.

در این بیانیه آمده است: امارات، عربستان، بحرین و مصر حق دارند به تلاش برای جعل کردن حقایق پاسخ بدهند. بیانیه وزیر خارجه قطر تنها ادامه روش این کشور برای گمراه کردن افکار عمومی جهان در قبال بحران سیاسی و انکار واقعیت حمایتشان از تروریسم و مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست.

این چهار کشور عربی تاکید کردند که ادعاهای وزیر خارجه قطر مبنی بر آمادگی کشورش برای گفتگو و تاکید وی حمایت قطر از حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها صحت ندارد و در راستای تلاش برای خوب جلوه دادن چهره این کشور در جامعه جهانی و افکار عمومی صورت می‌گیرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که کشورهای تحریم کننده، بر ضرورت دست برداشتن قطر از حمایت از ایدئولوژی‌‌های افراطی و افکار تروریستی و ترویج سخنان تنفر آمیز و تحریک به خشونت که از سال‌ها قبل به صورت برنامه ‌ریزی شده آن را انجام می‌دهد، تاکید کردند.

عربستان، بحرین، امارات و مصر در پایان این بیانیه تاکید کردند که اظهارات وزیر خارجه قطر بیانگر نیت صادقانه این کشور برای تعامل سازنده با تلاش‌های میانجیگرانه امیر کویت نیست.

وزیر خارجه قطر روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که ما آمادگی خود برای گفتگو در خصوص اصول 6 گانه را اعلام کردیم و عقب‌گرد کشورهای محاصره کننده در این زمینه، غافلگیرمان کرد.

وی اظهار داشت: ما به دنبال بررسی اختلافات و رسیدن به راه حلی که موافقت همه طرف‌ها را تضمین کند، هستیم.

پربیننده ترین خبرها